Японският автомобилен производител Toyota се е съгласил да плати в САЩ обезщетение на стойност 1,1 млрд. долара (832 млн. евро) заради масовите акции за връщане на автомобили. С парите трябва да бъдат компенсирани собственици на автомобили в САЩ, които са претърпели загуби заради проблемите при продажбите на автомобилите. В допълнение компанията планира да преоборудва милиони модели, предаде DPA.
С плащането се очаква да бъде решен съдебен иск в Калифорния. С представители на ищците ще бъдат сключени съдебна спогодба или съгласие, както съобщи филиалът на Toyota в Северна Америка в сряда. Американските медии посочват, че в спогодбата не се включва и оповестяване на вината от страна на Toyota. С тази стъпка обаче компанията по всяка вероятност си спестява потенциален продължителен процес с всички свързани с това рискове, пише Wall Street Journal.
Заради проблеми със стелките и педалите за газта през 2009 и 2010 г. Toyota изтегли от световния пазар над 8 млн. превозни средства, от които 6 млн. в САЩ. Основните проблеми при автомобилите са три – неизправен педал за газта, педал за газта, който се заклещва в стелките на пода, и проблем със спирачната система на хибридния модел Prius. В САЩ Toyota е критикувана, че твърде бавно е започнала и изпълнява изтеглянията на автомобили. Срещу компанията започна предварително разследване.
Както пише и вестник USA Today, Toyota иска да създаде фонд за реконструкция на 3,2 милиона модели на Toyota и Lexus, при което те да бъдат снабдени със система за безопасност, която им позволява по-лесно да спират в аварийни ситуации. За собственици на модели, при които тази надстройка не е възможна, ще има компенсации в брой. Всеки, който заради проблемите с продадена между 1 септември 2009 г. и 31 декември 2010 г. кола е претърпял финансова загуба, сега ще получи компенсация.
"Това споразумение е важна стъпка напред за нашата компания", казва главният юридически представител на Toyota Северна Америка, Кристофър Рейнолдс, в писмено съобщение от компанията. „Това е ход, който ще позволи на компанията сега да отдели повече енергия, време и ресурси, за да бъдат използвани за основната цел на Toyota - да изгради най-добрите превозни средства".
В продължение на десет месеца преди две години американското министерство на транспорта с помощта на експерти по електроника на НАСА проучваше дали и защо хиляди автомобили от марките Toyota и Lexus потеглят от само себе си. Изводът в крайна сметка: да, има такива случаи. Но със сигурност това не е масово явление, както бе представено от някои медии и политици в САЩ.
Между 2000 и 2010 г. в Националната служба за сигурността на трафика (NHTSA) са се получили общо 3054 жалби за евентуални проблеми с управлението на модели Toyota и Lexus, в които пише, че колите тръгват сами и не могат да бъдат спрени. Броят на жалбите нарасна до такава степен, че самият японски производител призна, че педалът за газта може да е дефектен и даде старт на най-голямата в историята на концерна акция за връщане на автомобили.
Повечето от съобщените инциденти са били леки, 75 пъти е имало и доказателства за тежки аварии, при които са загинали 93 души. Не всяка жалба обаче автоматично значи, че производителят действително е виновен, се казва в становището на NHTSA. Агенцията обаче успява да свърже два тежки инцидента, при които са загинали петима души, със строителни дефекти в превозните средства на Toyota.
"Има защитни устройства, които предотвратяват нежеланото ускорение“, признава главният инженер на НАСА Майкъл Кирш при обявяването на тези констатации. Според разкритията на НАСА и NHTSA в повечето случаи именно грешки на шофьорите са довели до сериозните инциденти. В края на краищата водачът или неговите наследници са обвинили Toyota за щетите, понякога много години след инцидента, когато темата вече наводни пресата.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна