Увеличаването на добива на въглища, за да се отговори на търсенето, е предизвикателство. Пазарът беше засегнат от прекъсвания на железопътния транспорт, огнища на Covid-19 и дори временна забрана за износ от Индонезия, най-големият износител в света.
„Прекъсването на доставките на руски въглища е само последният от вълна от проблеми с доставките, които засегнаха пазара от началото на миналата година“, пишат анализаторите на Bank of America Corp. в бележка този месец.
Санкции срещу руските въглища ще окажат натиск върху вече обтегнатите доставки за Европа. Запасите от въглища, съхранявани в пристанищата на Амстердам, Ротердам и Антверпен, са на най-ниско ниво за сезона от поне шест години, според седмичното проучване на запасите от Argus Media.
Европа купува два вида въглища от Русия – термични, изгаряни от електроцентрали, и металургични, използвани в производството на стомана. Руският дял от вноса на енергийни въглища в ЕС е почти 70%, като Германия и Полша са особено зависими от този внос.
Европа зависи все повече от Русия по отношение на енергоизточниците, тъй като собствените добиви намаляват. През 2020 г. Европа е консумирала 57 млн. т термични въглища от Руси, според Международната агенция по енергетика.
Германската енергийна компания EnBW Energie Baden-Wuerttemberg AG заяви миналия месец, че е започнала да диверсифицира доставките на въглища, за да намали зависимостта си от Русия. Компанията разчита на руските доставки за повече от 80% от въглищата, които е консумирала през миналата година. Дружеството предупреждава, че покупката на въглища от други страни, включително Австралия и Южна Африка, ще бъде по-скъпо.
Въпреки че САЩ се намесиха, за да помогнат на Европа да намали зависимостта си от руския газ, това едва ли ще се случи за въглищата. Миннодобивните компании продават по дългосрочни договори и не могат да увеличат производството, още повече и че затварят мини. Тези проблеми се изострят от недостиг на работници и логистични предизвикателства, които затрудняват доставките от мините до пристанищата.
Morgan Stanley изчислява, че около 30 млн. т руски въглища ще бъдат блокирани. Повечето от руските пратки с въглища се добиват в Сибир и се изпращат с влак до пристанищата на Балтийско и Черно море. Москва ще се затрудни да прехвърли значителни количества към тихоокеанските пристанища предвид ограниченията в железопътния капацитет, посочва банката.
Още преди потенциалните санкции европейските енергийни компании вече имаха затруднения с доставките на руски въглища. Много банки отказаха да финансират търговията със стоки, което принуди някои от най-големите комунални компании на континента да купуват въглища от Южна Африка и Австралия.
Увеличаването на износа от страни като Индонезия „може да помогне за компенсиране на загубения тонаж от Русия“, казват анализаторите на Bank of America, като същевременно предупреждават, че той „няма да компенсира разликата в качеството“.


SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
САЩ: Гърция е ключов стълб в стратегията на Тръмп
Военните завзеха властта в Бенин
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол