Използваните автомобили, които тласкаха нагоре британската инфлация по време на пандемията, сега стават все по-евтини, тъй като британците се разделят с превозните си средства в отговор на растящите разходи за гориво и по-широкия натиск върху бюджетите на домакинствата, съобщава Bloomberg.
Инфлацията удари 40-годишен връх през юни, но цените на използваните автомобили са спаднали с 2,5%, сочат данни на Националната статистическа служба. Това бележи пети пореден месечен спад и най-дългата серия от 2017 г.
Цените се изстреляха нагоре през 2020 г., когато потребителите, пълни с пари заради блокадите, търсеха използвани автомобили като алтернатива на обществения транспорт. В същото време недостигът на полупроводници и проблемите в снабдителните вериги направи новите автомобили по-трудни за закупуване. Сега, на фона на заплатите, които растат с по-бавен темп от инфлацията и увеличаващите се разходи за гориво, автомобилите втора ръка се превръщат в лукс.
„Хората явно следят повече разходите за живот“, казва Джейсън Барлоу, директор на автомобилния дилър St Leonards Motors, който продава над 4200 използвани автомобила годишно на 12 локации в Англия. „Те взимат това разумно решение от типа „нуждаем ли се наистина от кола вече?“.
Пазарът на използвани автомобили служи като пореден индикатор, че намаляващите реални доходи притискат домакинствата и накърняват доверието на потребителите, докато Английската централна банка ходи по тънка линия между опита да укроти инфлацията и да не предизвика рецесия.
Електрически автомобили
Продажбите на употребявани автомобили са спаднали с 13% през юни на годишна база, сочат данни на аналитичната компания Indicata. Не просто хората са спрели да купуват коли, а някои и продават собствените си и се връщат обратно към обществения транспорт. Други захвърлят бензиновите и дизеловите автомобили за сметка на електрически.
Тези, които купуват употребявани автомобили, предпочитат по-евтини модели, за които търсенето е сравнително устойчиво, казва Барлоу.
Спадът в цените бележи и завръщане на тенденциите отпреди Covid. Цените на използваните автомобили се вдигнаха във Великобритания миналата година с повече, отколкото в други европейски страни. Отчасти това се дължеше на десния волан във Великобритания, който предотвратява входящите потоци от извън страната на автомобили с ляв волан, казва Анди Шийлдс, директор в Indicata.
Проблемите в снабдителните вериги от миналата година също започват да отминават, което би трябвало да помогне да се увеличи предлагането, посочва Урвиш Пател, икономист в Националния институт за икономически и социални проучвания. Въпреки това някои от проблемите, които вдигат цените на използваните автомобили, например недостигът на чипове и изоставянето в производството, се запазват.
„Това, което ме изненадва, е колко трудно е все още да се докопаш до използван автомобил“, казва Барлоу. „Макар че има спад в цените, все още е трудно да намериш кола в момента“.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.