Южна Африка иска да инвестира милиарди долари за насърчаване на индустрията за електрически превозни средства, което усложнява финализирането на пакет от 8,5 млрд. долара в подкрепа на климата преди срещата на върха на ООН по темата следващия месец, съобщава Bloomberg.
Планът за финансиране на климатичните цели на страната, представен на миналогодишната климатична конференция на ООН в Глазгоу, трябва да помогне на Южна Африка да се откаже от въглищата като основен енергиен източник. По това време пакетът беше приветстван като прототип за други развиващи се страни, които искат да преминат към по-чиста енергия. Дискусиите по темата обаче се намират в задънена улица в момента поради разногласия относно използването на средствата.
САЩ, Великобритания, Германия, Франция и Европейският съюз (ЕС) като цяло, които предоставят средствата, искат те да бъдат инвестирани почти изцяло в замяна на въглищните електроцентрали в страната с възобновяема енергия.
Южна Африка обаче предлага голяма част от парите да отидат в развитието на производството на електрически превозни средства.
Пакетът включва важна 5-годишна програма за субсидиране в размер на 70 млрд. ранда (3,9 млрд. долара), представена на финансиращите страни по-рано този месец, споделят източници, запознати с плана.
Проектът предполага 128 млрд. ранда разходи за електромобили, като част от тези пари ще отидат за индустриално развитие и програми за иновации, добавят източниците.
Автомобилната индустрия на Южна Африка е един от най-големите сектори по отношение на чуждестранните инвестиции, но е застрашена, тъй като Европа, основният пазар на нейната продукция, насърчава по-чистите алтернативи на традиционни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Финансиращите държави обаче не са ентусиазирани от предложенията за развитие на електрическата мобилност и биха предложили само безвъзмездни средства за проучвания, допълват източниците.
Планът също така включва загърбване на въглищата, като въпросните 8,5 млрд. долара са само малка част от общата сума, която ще е необходима за цялостното реализиране на този процес. Очаква се частният сектор и други богати икономики и кредитори да осигурят повече финансиране, след като настоящата сделка бъде подписана.
Закриване на въглищни централи
Южна Африка е 13-ият по големина източник на емисии на парникови газове в света и разчита на въглища за повече от 80% от своята електроенергия.
Като цяло се очаква планът да финансира значителна част от прехода на финансово нестабилната компания за комунални услуги Eskom Holdings SOC Ltd. към по-чиста енергия, като се очаква общо 10 въглищни централи да бъдат закрити, изтъква Барбара Крийси, министър на околната среда на Южна Африка, по време на конференция във вторник. Планът ще бъде представен на COP27 и ще подлежи на обществен коментар след това, допълни тя.
Ако сделката с Южна Африка постигне успех, тя може да послужи като модел за други зависими от въглищата развиващи се страни като Индонезия, Виетнам и Индия.


Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция