Въпреки че президентът на САЩ Джо Байдън заяви миналия месец, че има място за корекции в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), „за да улесни участието на европейските страни“, за момента Вашингтон предлага данъчни кредити само за търговски електрически превозни средства – мярка, която представителите на Европейския съюз (ЕС) разглеждат като недостатъчна, пише Bloomberg, позовавайки се на източници, запознати с темата.
САЩ са пренебрегнали повечето от опасенията и предложенията на блока за това как да направят IRA - който предлага данъчни стимули за артикули и части, произведени в САЩ - по-малко дискриминационен спрямо европейските компании.
Лидерите на ЕС ще се срещнат в Брюксел следващия месец, за да обсъдят реакцията на блока срещу американския закон, като някои предлагат ответна мярка за стимулиране на стоки, произведени в Европа, с цел подпомагане на местните концерни.
ЕС заяви, че може да подаде жалба срещу САЩ в Световната търговска организация (СТО) заради IRA - перспектива, която може да подкопае трансатлантическото партньорство в разгара на войната на Русия в Украйна.
Предупредителни сигнали
Гневът сред европейците нараства заради IRA, като белгийският премиер Александър де Кро обвини САЩ, че се опитват да привлекат зелените индустрии отвъд Атлантика.
„Те се свързват с белгийски фирми, германски фирми по много агресивен начин, за да кажат: „Не инвестирайте в Европа, ние имаме нещо по-добро“, изтъква Де Кро, добавяйки: „Това е нещо, към което трябва да алармирате“.
Миналата седмица Байдън заяви, че иска администрацията му да продължи напред с прилагането на подписаната от него политика за климата такава, каквато е, но неговите помощници казват, че все още обсъждат тълкуването на закона.
На фона на малката вероятност за промени в IRA ЕС се фокусира върху своя отговор.
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен разкри миналия месец план, който ще даде на държавите членки на ЕС повече свобода да инвестират в собствените си компании и ще пренасочи съществуващите средства на ЕС към нуждаещи се фирми. Но европейските лидери ще трябва да обсъдят размера на помощта.
Зелени технологии
Европейският законодателен акт за климата и съответната подкрепа чрез заеми от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), както и други мерки, ще помагат на бизнеса да засили своята конкурентоспособност по пътя към въглероден неутралитет.
Някои европейски компании се надяват на повече отстъпки при осигуряването на суровини и батерии от САЩ през март, като Вашингтон и Брюксел се споразумяха да създадат група, която да координира прозрачността на субсидиите, споделят източници.
Разговорите със САЩ за намиране на приятелски решения продължават чрез специална работна група, като политиците се стремят да избегнат търговски конфликт и надпреварата за субсидии. Очакванията обаче не са особено оптимистични, тъй като в основата си IRA представяла стимул за производство и покупка на стоки, произведени в САЩ, и нито Конгресът, нито администрацията на Байдън изглежда са готови да променят нещо от това.
Франция вече предложи субсидии за укрепване на своите индустрии, докато еврокомисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон обиколи региона, за да популяризира Европейски законодателен акт за климата.
Някои страни в блока са загрижени, че отпускането на допълнителни субсидии ще сблъска ЕС със САЩ и може да изкриви единния пазар, пренасочвайки инвестициите от по-малките страни към по-големите държави членки. Германия и Франция излязоха със съвместно предложение, призовавайки Вашингтон да предостави на Европа същите изключения, с които се ползват държави, които имат споразумения за свободна търговия със САЩ, като Канада и Мексико.


Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?