IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Евродепутатите одобриха забрана за нови бензинови и дизелови коли след 2035 г.

Новите градски автобуси в ЕС ще трябва да са с нулеви емисии до 2030 г. и да намалят с 90% въглеродните емисии в следващите десетина години

18:06 | 14.02.23 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Законодателите от Европейския съюз дадоха окончателната си благословия за споразумение, което ще започне да премахва от пазара автомобилите с двигатели с вътрешно горене, което ще доведе до драстична промяна в автомобилната индустрия на континента, предава Bloomberg. 

Европейският парламент подписа споразумението, постигнато с държавите членки през миналата година, което изисква от производителите на автомобили да постигнат цел за нулеви емисии до 2035 г. Споразумението изисква те да намалят замърсяването с 55% през това десетилетие и представлява ключов стълб от общата цел на блока за постигане на климатична неутралност до 2050 г.

„Тези цели създават яснота за автомобилната индустрия и стимулират иновациите и инвестициите на производителите на автомобили", заяви Ян Хуйтема, депутат, отговарящ за приемането на закона в парламента. „Закупуването и управлението на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите“. 

Пътният транспорт е един от секторите с най-много въглеродни емисии в ЕС, като генерира около една пета от емисиите на блока. По-късно във вторник Европейската комисия, изпълнителният орган на блока, очерта и подобните правила за тежкотоварните превозни средства с план, който е малко по-скромен от целта за нулеви емисии до 2040 г.

Споразумението за автомобилите има глобални последици. Като най-голям търговски блок в света ЕС има репутацията на регион, който определя стандартите в световен мащаб и е дом на много от най-големите производители на автомобили като Volkswagen AG и Mercedes-Benz Group. 

В знак на промяна Ford Motor Co. заяви, че ще съкрати около 3 800 работни места в Европа, като най-засегнати ще бъдат работниците в Германия и Обединеното кралство.

Всички тежкотоварни превозни средства - и държавни, и частни, ще трябва да намалят с 90% въглеродните емисии в следващите десетина години, стана ясно от предложението на Европейската комисия, цитирано от Bloomberg. В изпълнение на плана камиони и автобуси ще трябва да намалят емисиите с 45% до 2030 година и след това с още 65% до 2035 година. Всички нови градски автобуси ще трябва да бъдат с нулеви емисии до 2030 година.

Тежкотоварният транспорт е отговорен за около 1/5 от емисиите въглероден диоксид на ЕС. Идеята на ЕК е към 2050 година почти всички превозни средства - и тежкотоварни, и автомобили, да бъдат с нулеви емисии, коментира зам.-председателят на ЕК, който отговаря за Зелената сделка, Франс Тимерманс по време на брифинг в Брюксел.

Декарбонизацията на тежките превозни средства е голямо предизвикателство - заради теглото им те трудно се електрифицират, а водородните технологии още са в начална фаза на разработване. Но въглеродните емисии от автомобилния сектор се увеличават непрекъснато от 2014 година насам и са повече от тези на морския и въздушния транспорт. В момента производителите на камиони имат задължението да намалят емисиите с 15% до 2025 година и с 30% до 2030 година, а 99% от превозните средства използват старите двигатели с вътрешно горене. 

В Европейския парламент по време на дебати за емисиите от транспорта беше коментирано, че автомобилите засега по-лесно могат да бъдат въглеродно неутрално, отколкото корабите и самолетите. Институцията одобри новите цели за намаляване на въглеродния диоксид от автомобилите и микробусите в рамките на пакета Fit for 55.

В оспорвано гласуване европейските депутати приеха актуализираните стандарти, които предвиждат нулеви емисии от новите автомобили и микробуси през 2035 година, с междинна цел за намаление от 55% от автомобилите и от 50% за микробусите до 2030 година. В подкрепа на споразумението в тази насока, постигнато по-рано в Европейския съвет, гласуваха 340 депутати, 279 бяха "против", а 21 се въздържаха.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:06 | 14.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

8
rate up comment 3 rate down comment 0
andy
преди 1 година
Ще берем ядове с тия електрокари на батерии. И не само, че не са решение на проблема ами и ще го влошат. Просто това ще стане ясно малко по-късно за масата вярващи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 1
khao
преди 1 година
До: evlogi много ясно че няма да стане точно в деня в който са решили законодателя, но навсякъде се прави така! Давиш си някакъв срок зада направиш нещо, тоя срок почти винаги се нарушава.. но ако не си дадеш срок, тогава пък никога няма да го направиш!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 9 rate down comment 1
evlogi
преди 1 година
Няма да стане.Срокът ще бъде отлаган поне няколко пъти .Италия вече обяви,че ще повдигне въпроса, подобни гласове се чуват и в Германия и Франция.Вероятно би могло да се случи около 2045-2050.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 6
zelka007
преди 1 година
До: Alex Silver ... смешен , в Поднебесната кинкалерия електричеството е настоящето , а не в бъдеще време . там до 2030 40% от всички автомобили трябва да са електрически . в УСАто има щати дето още 2030 трябва всички да са електрически ... как вървят продажбите на електрическият масквич ?! хе , то на бендзиновият не вървят та аз за електрическият питам ... :))) ... бoрящник и телевидение , тва върви ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 4
Alex Silver
преди 1 година
Европата се самобичува, а Щатите дори не са подписали никакви съглашения. Те си гледат интереса. Китай също.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 6
Alex Silver
преди 1 година
Нямат си представа в каъв "зелен" киреч тласкат юропейското овче стадо. Без редуцирането му до "поносими" размери катастрофата е в кърпа вързана. То и СЗО намекна, че мислят по въпроса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
И що платината е по евтина от златото?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 5
danchomentata
преди 1 година
It is estimated that chronic exposure to air pollution from fine particulate matter and nitrogen oxides from road traffic was responsible for more than 70,000 premature deaths in the EU-27 in 2018, out of 300,000 such deaths from air pollution as a whole.https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_22_6496
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още