Тази година е най-предизвикателната за автомобилния сектор от десетилетия. На първо място заради търговските войни, които ще свият автомобилното производство с 2%. Очакванията са да бъдат произведени с 1,55 млн. автомобила по-малко. Другият голям процес е електрификацията. Това каза Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Свидетели сме на втората вълна на електрификация на автомобилната индустрия. От април отново започва да расте интересът към електрическите автомобили. Новите батерии и новите типове задвижвания правят тези автомобили още по-подходящи за всекидневна употреба, посочи той.
Според Станиславов инвазията от Китай е друг съществен фактор за сектора. Страната се споменава в контекста на това, че над 90% от потребителите планират следващият им автомобил да е електрически. Това подпомага всички над 200 компании в Китай, които произвеждат електромобили.
"През април 2025 г. в България има продадени автомобили от 80 различни бранда. Вече около 30 от тях са китайски. След две години е вероятно да видим да се продават автомобили от 100 бранда, но 50% от тях ще са китайски“, отбеляза гостът.
По думите му автомобилите, проектирани около софтуера, ще променят начина, по който ги използваме. „Всички тези фактори показват, че конкуренцията тепърва ще нараства, а промените ще продължат да се случват много бързо. Много е важно да помогнем на компаниите в България да участват активно в тези иновации“, коментира Станиславов.
Той обобщи, че миналата 2024 година съвсем не е била лоша за компаниите от автомобилния сектор в България. От друга страна, 2025 година е началото на нов период в световната автомобилна индустрия. „Само след няколко години автомобилите ще изглеждат и ще се ползват по различен начин“, прогнозира събеседникът.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.