IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Great Wall Motor достига границите на растежа

Най-печелившият китайски автомобилостроител трябва да засили инвестициите си в развойна дейност, ако иска да остане на върха, пише WSJ

09:42 | 03.09.13 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Рецептата за успех на компанията са джиповете, които обикновено предоставят по-високи печалби. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Рецептата за успех на компанията са джиповете, които обикновено предоставят по-високи печалби. Снимка: Ройтерс

Котираният на борсата в Хонконг производител на автомобили Great Wall Motor разполага с най-дебелия марж в сектора, казва Макс Уорбъртън от Sanford C. Bernstein. През първата половина на 2013 г. компанията може да се похвали с марж на оперативната печалба от 18,4%. Дори Ferrari - с 14,9%-ен марж за същия период, може само да гледа стоповете на китайския концерн, пише Wall Street Journal.

Рецептата за успех на компанията са джиповете, които обикновено предоставят по-високи печалби, и които правят почти половината от общите приходи от продажби на автомобили за концерна. За сравнение, според данни на пазарния анализатор LMC Automotive в Северна Америка джиповете са отговорни средно за едва една трета от продажбите на производителите, а в Китай - само за една пета. 

Освен това Great Wall има гъвкав бизнес модел. Компанията почти не инвестира в научноизследователска и развойна дейност и маркетинг. Концернът е една от малкото китайски компании, които изграждат местна марка, вместо да разчитат на чуждестранни партньори като General Motors.

Очевидно ненаситният глад на китайците за джипове помогна на Great Wall да преживее и по-трудни времена. Въпреки икономическия спад според LMC Automotive се очаква продажбите на SUV през тази година да скочат с до 22 на сто - в сравнение с 13 на сто ръст за целия пазар на автомобили. Тези огромни модели автомобили са популярни сред китайците заради значението им за престижа или заради по-лесното им шофиране из неравните пътища на страната.

През първата половина на 2013 г. Great Wall успя да увеличи продажбите на превозни средства с цели 78 процента в сравнение с предходната година. Една от основните причини е, че те са заситили долния сегмент на пазара с автомобили на цена под 30 000 долара. Заедно с Volkswagen и Honda Great Wall е лидер на китайския пазар за джипове, показват данни на Nomura.

Следващият тест за производителя на автомобили е вече на прага: ще успее ли да се изкачи до върха на стълбицата? По-големи и по-скъпи модели джипове ще излязат на пазара през следващата година. Ниският инвестиционен бюджет от само 2,2% от продажбите обаче може да послужи за спирачка за растежа. От една страна това е добре за маржа, от друга страна обаче също така ограничава технологичните възможности на компанията, казва Уорбъртън. Toyota инвестира два пъти повече в научни изследвания и развитие. В най-горния сегмент на пазара Great Wall ще срещне и силна конкуренция от чужбина.

Качеството също е проблем. Вече има множество жалби, че двигателите са били твърде слаби. За да реши този проблем и за по-нататъшно автоматизиране на производството, Great Wall вероятно ще увеличи разходите и така ще жертва топ маржа.

Все още обаче високите маржове убеждават инвеститорите: акциите на производителя на автомобили са поскъпнали с цели 64 процента тази година, а бенчмаркът Hang Seng е отслабнал с три процента. Акциите се търгуват при съотношение цена/печалба (Price/Earnings Ratio) от 10,5. За сравнение съотношението при Geely, собственик на Volvo, в момента е 9,3, а при местния партньор на Nissan - Dongfeng - 7,6 пъти.

За момента по-високите маржове оправдават вложенията в Great Wall. За да остане на върха обаче, компанията трябва да се развива още. Китай наистина се гордее със своите печеливши производители на автомобили, но никой от тях все още не е от световна класа, завършва анализа си WSJ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
hoult
преди 10 години
Абе пукъл първо ги пробвай що за автомобили са и после ме говори за качество. Или ти взеха малко от пазара на таралясниците ти втора ръка които внасящ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
gorg
преди 10 години
Ако един автомобил е с неубедителен двигател и ниско качество на изпълнение, както точно му остава, че не мога да се сетя
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още