IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Нов електромобилен играч от Виетнам хвърля ръкавицата на Tesla за пазара в САЩ

Анализаторите се чудят дали ръководителят на VinFast ще успее да осъществи своя план за експанзия на американския пазар, местно производство и листване

16:30 | 25.04.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Maika Elan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Maika Elan/Bloomberg

На тазгодишното изложение CES VinFast заяви, че ще спре производството на автомобили, задвижвани с бензин, до края на 2022 г. Това решение е разбираемо. Като нов индустриален играч VinFast, фокусирането върху електрическата мобилност предлага по-бърз начин на компанията да стане конкурентоспособни на глобалния пазар, тъй като електрическите коли са съставени от много по-малко части от конвенционалните автомобили.

Все пак VinFast успя да продаде 36 000 автомобила във Виетнам за миналата година, с което компанията се нареди на четвърто място след Hyundai Motor, Toyota Motor и Kia. Нейният компактен модел Fadil беше най-продаваният автомобил на вътрешния пазар с продажби от 24 000 бройки.

Но ако компанията планира да се съсредоточи върху електромобилите, е логично да се обърне към САЩ и Европа, тъй като ще отнеме много време, докато електромобилите успеят да революционизират пазара във Виетнам. Първоначално компанията планира да навлезе на западните пазари с износ, но осъзнава, че няма да може да се конкурира успешно, освен ако не произвежда на местно ниво.

VinFast продаде 6728 автомобила на вътрешния пазар през първите три месеца на годината, като електромобилите представляват по-малко от 10% от общите ѝ продажби, или само 505 броя. Компанията произведе повече от 30 000 автомобила миналата година, но този брой вероятно ще намалее, тъй като тя иска постепенно да прекрати производството на автомобили с конвенционално задвижване. Сега автомобилният производител разполага с общ годишен капацитет от 250 000 превозни средства. 

Що се отнася до виетнамското правителство, то намали данъка за регистрация на електромобил до 0% от 10 на сто от продажната цена и ограничи таксата върху потреблението на електрически превозно средство от 15% на 3%, за да насърчи шофьорите да преминат към по-екологични автомобили. Тъй като VinFast е единственият продавач на електромобили на местния пазар, концернът със сигурност ще се възползва от тези облекчения. Но правителството не прави разлика между местни и вносни автомобили. По този начин по-ниските данъци ще важат и за чуждестранните електромобили, доставяни от Япония и Южна Корея, например.

През последните години страната се отвори за външна търговия, присъединявайки се към 15 двустранни и многостранни споразумения за свободна търговия. Като страна със стабилен търговски излишък, за Виетнам е трудно да приеме протекционистка политика чрез немитнически бариери. Но истинската причина за липсата на интерес на Ханой да защити своя автомобилен сектор е, че „виетнамското правителство не разглежда производството на автомобили като ключова индустрия“, коментира Хаджиме Ямамото, старши анализатор в тайландския клон на японския изследователски институт Nomura.

В този смисъл Виетнам не следва примера на Малайзия, а по-скоро подражава на Австралия, като засилва износа на конкурентни продукти – смартфони, облекло и селскостопански продукти – в замяна на отваряне на пазара на автомобили.

Това, което обединява Vingroup и Ханой, е желанието им да създадат глобална производствена марка като символ на индустриализацията на страната.

Според Даниел Айвс, анализатор от Wedbush Securities., VinFast ще се изправи пред сериозни препятствия в опита си да пробие в САЩ. „Марката и маркетингът ще бъдат ключови, както и разширяването на дистрибуторската мрежа“, изтъква той. „Това е надпревара за въоръжаването при електромобилите, тъй като над 100 [производители на автомобили] се борят за дял от пазара в световен мащаб, като всички те преследват Tesla“, добавя Айвс.

Преди близо две десетилетия Honda Motor беше осмивана заради прекомерната си зависимост от северноамериканския пазар. Запитан как ще оцелее при по-силна глобална конкуренция, тогавашният президент Такео Фукуи отговори: „Нито един автомобилен производител не може да оцелее, освен ако не печели пари от Северна Америка, както и от своя вътрешен пазар“.

Сега Китай трябва да бъде добавен към списъка, тъй като изпревари САЩ като най-големият автомобилен пазар в света.

VinFast не предлага нищо по-специално и все още не е реализирал печалба в САЩ, Китай или дори в родината си. Остава да разберем дали стратегията ѝ ще се увенчае с успех през следващите няколко години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още