IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tesla може да спечели от недоверието на Индия към китайските концерни

Оттеглянето на инвестиционната оферта на BYD отваря вратите за американския концерн към третия по големина автомобилен пазар в света

14:21 | 03.08.23 г.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.

Загубата на китайските компании в Индия може да осигури победа на Илон Мъск.

Tesla Inc. беше посрещната в страната с червен килим, след като американският концерн ясно сигнализира, че е готов да инвестира в местната автомобилна индустрия, докато най-големият му конкурент – китайската BYD Co. – беше спряна от по-широкото навлизане в Индия.

Това може да осигури възможност на Tesla да договори изгодни условия за налагане на индийския пазар, трети по обем на продажбите в света, без заплахата от китайската конкуренция, с която се сблъсква на други развиващи се пазари, включително Тайланд, пише Ройтерс.

„Надпреварата за пазара в Индия ще има пряко значение върху глобалната битка за пазарен дял при електромобилите“, изтъква Джасмийт Хурана от Световния икономически форум.

След срещата между Мъск и индийския премиер Нарендра Моди през юни в Ню Йорк, Tesla проведе няколко кратки дискусии при затворени врати с индийски служители относно потенциална инвестиция в строеж на завод, където да изгражда напълно нов, достъпен електромобил на цена от 24 хил. долара.

Тези разговори са продължили през миналата седмица, като Tesla е обсъдила дребни детайли относно плановете си да получи достъп до бързоразвиващия се пазар на електромобили в Индия, споделят източници.

Междувременно BYD изглежда остава на заден план. Месеци след като потърси одобрението на индийските власти за планираната инвестиция от 1 млрд. долара в страната, компанията заяви, че се отказва от тази идея, като е уведомила своя местен партньор.

Наред с други опасения, индийските служители се притесняват от последиците за националната сигурност около произведените в Китай превозни средства и данните, които те могат да събират. Индия е "неудобна за китайските автомобилни производители", споделя държавен служител.

Въпреки че всички инвестиции от Китай са изправени пред затегнати изисквания за одобрение в Индия след граничния сблъсък между двете страни през 2020 г., последните събития може да имат огромен ефект върху развиващия се пазар на електромобили в страната поради господството на Китай при суровините за батерии, производството на батерии и други свързани технологии.

Tesla също работи с китайски доставчици, които ѝ помогнаха да намали производствените си разходи във фабриката в Шанхай и сега иска да ги пренесе в Индия - където изглежда има надмощие в преговорите с Ню Делхи.

Властите в Индия са заявили пред Tesla, че ще позволят на нейните китайски доставчици да влязат в страната, ако създадат партньорства с местни фирми, точно както направи Apple.

The Global Times, китайски държавен вестник, съобщи, че отблъскването на инвестиционния план на BYD "ще доведе до верижна реакция и ще нанесе удар върху цялостното доверие на китайските компании в инвестирането към Индия".

Растящ пазар на електромобили в Индия

Tesla цели да продаде 20 милиона автомобила в световен мащаб до 2030 г. спрямо 1,31 милиона броя през 2022 г., но среща пречки пред разширяването на своето производство.

BYD се класира на първо място в света по обем на продажби на изцяло електрически и плъгин хибриди за 2022 г., доставяйки 1,86 млн. превозни средства, повечето от които в Китай. На второ място е Tesla, като нейният фокус пада изцяло върху моделите, работещи само с електричество.

Очаква се годишното производство на леки електрически превозни средства в Индия да нарасне до 1,4 млн. броя до 2030 г., близо 19% от общото прогнозирано производство от 7,25 млн. автомобила, сочат оценки на S&P Global Mobility.

Зараждащият се пазар на електромобили в Индия е доминиран от местния играч Tata Motors, чийто най-продаван модел, Nexon EV, се предлага за 19 000 долара, докато ZS EV на китайския производител на автомобили MG Motor започва на цена от 28 000 долара, докато Atto 3 на BYD е на цена от 41 000 долара.

В момента Tesla не продава превозни средства в Индия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:07 | 03.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още