IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще използва ли Stellantis „европейски подход“ в преговорите с американските работници?

Строгият маниер на управление на Карлос Таварес се сблъсква с острите критики на ръководителя на UAW Шон Фейн, докато двете страни търсят изход от ситуацията

16:11 | 02.10.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес. Снимка: Bloomberg L.P.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес. Снимка: Bloomberg L.P.

Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, започна трудно първите преговорни дискусии с представителите на американския профсъюз United Auto Workers (UAW).

Скоро след началото на разговорите относно искането на синдиката за увеличение на заплатите, което адекватно да отразява инфлационния натиск, президентът на UAW Шон Фейн разкритикува Таварес за това, че не е уважил дискусията. Няколко седмици по-късно Фейн публично отхвърли първоначалната оферта на Stellantis. Наскоро профсъюзните лидери разкритикуваха компанията за отговора ѝ на предложенията на UAW относно сигурността на работните места и споделянето на печалбата, припомня Wall Street Journal.

Но миналия петък беше постигнат обрат – Stellantis, която в САЩ е популярна със своята марка Chrysler, предостави оферта в последния момент , която показа значителен напредък относно някои ключови изисквания на UAW, посочва Фейн.

Синдикатът пощади Stellantis от нови стачни действия - засега - като същевременно продължи да затяга обръча около General Motors и Ford Motor Co.

Това решение беше рядко срещана глътка въздих от началото на стачните действия срещу „триото от Детройт“.

Около 25 хил. работници от заводите не изпълняваха своите професионални задължения, докато преговорите между страните остават в задънена улица.

И за трите автомобилни компании увеличението на заплатите е основен проблем. Наскоро концерните представиха оферти за увеличение на заплатите с 20% за четири години, докато профсъюзът настоява за скок поне с 35 на сто. В списъка с искания влизат още компенсации за повишаване на разходите за живот и по-високо заплащане за по-новите работници.

Таварес, родом от Португалия и запален състезател, остави своя отпечатък, като подкрепи трансформацията на френските и германските марки в портфолиото на групата отчасти чрез доброволни съкращения на работните места и отстъпки от страна на европейските профсъюзи.

Сега, докато трите автомобилни производителя са изправени пред нарастващ натиск от разширяващата се стачка на UAW, позициите на Таварес по отношение на работната сила са поставени на изпитание.

„Не мога да си представя, че той и Шон (Фейн) ще се изправят един срещу друг в една стая“, казва Рон Харбър, автомобилен консултант и анализатор.

В продължение на десетилетия Chrysler е най-малката и най-малко печелившата от трите автомобилни компании в Детройт и най-зависима от САЩ за стимулиране на рентабилността. Сега, като част от по-глобалната и по-печеливша Stellantis,  тази динамика поема в друга посока.

Италианският бранд Fiat ефективно пое контрола над Chrysler, след като американският автомобилен производител изпадна в несъстоятелност преди повече от 20 години и напълно придоби компанията през 2014 г. През януари 2021 г. Fiat Chrysler се сля с френската PSA Group, ръководена от Таварес, създавайки групата Stellantis.

Последният се превърна в четвъртата по големина на пазарния дял автомобилна компания в света, изпреварвайки GM и Ford. Продажбите на моделите на Jeep и мощните пикапи Ram в САЩ са основен генератор на печалбата на групата на този пазар.

Но Stellantis предлага по-голямо разнообразие от своите американски конкуренти, които генерират почти изцяло печалбата си в Северна Америка. Тя разполага с установени европейски марки, като Peugeot и Opel, и силно присъствие в Южна Америка.

Превъзходната рентабилност на Stellantis в Северна Америка я направи уязвима за критиките на Фейн, смятат анализатори. Маржът на оперативната печалба на компанията за региона през 2022 г. е 16,4%, в сравнение с 10,1% за GM и 8,4% за Ford.

Последна актуализация: 16:11 | 02.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още