IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Един от „мозъците“ във Foxconn очертава пътя към достъпните електромобили

Аутсорсингът позволява на дадена компания да произвежда автомобили без фабрики, доставчици или дори чертежи, изтъква Джак Чен

19:21 | 14.11.23 г.
Джак Чен от Foxconn. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Джак Чен от Foxconn. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Спред Джак Чен всяка компания може да произвежда автомобили дори ако няма доставчици, фабрики или дори чертежи. Един бизнес би могъл да направи това чрез аутсорсинг – същият бизнес модел, който беше широко възприет в сектора на потребителската електроника. Компании като Sony и Apple осъзнаха предимствата на този метод преди десетилетия, пише Wall Street Journal.

При този метод е по-лесно да прехвърлиш производството на продукти като PlayStation и iPhone на подизпълнители като тайванската Foxconn Technology Group.

Джак Чен ръководи филиал на Foxconn, който може да възприеме подобен подход с електрическите превозни средства и да намали разходите. Целта е да се намали значително разликата между електромобилите в САЩ, където някои скъпи модели събират прах при дилърите, и в Китай, където електромобилите са заели голяма част от пазара и средната им цена е наполовина по-ниска от тази на американския пазар, изчислява консултантската фирма JATO Dynamics.

„Светът губи твърде много време в обработка на едни и същи части и губи пари. Няма смисъл“, изтъква Чен в интервю. „Това, което научих в Китай през последните 20 години – мога да го повторя“, добавя той.

Мнозина в индустрията се питат дали производителите на автомобили ще се интересуват от този бизнес модел, тъй като отдавна са свикнали да създават свои собствени дизайни и сами да сглобяват превозните средства.

Автомобилни компании, включително General Motors, Volkswagen и Toyota, изграждат електромобилни платформи, които според тях им дават предимство пред конкуренцията. Toyota, например, работи върху проекти, които да осигурят на бъдещите ѝ електромобили по-просторни кабини и по-голям пробег.

„В автомобилната индустрия съществуват опасения, че електромобилите са напът да станат стоки,“ изтъква Саймън Хъмфрис от ръководството на Toyota по време на скорошно събитие. Благодарение на вътрешната работа, електрическите автомобили на Toyota в процес на разработка „са всичко друго, но не и стока“, добавя той.

Засега Чен се фокусира върху Азия, където вече се усеща вълнението около новия подход. Самият той го е използвал, когато съосновава китайския стартъп за електромобил Nio Inc., който проектира своите превозни средства, но работи с друг китайски производител за сглобяването им.

64-годишният Чен, роден в Тайван, внася автомобилен опит в аутсорсинга, включително  в китайския бизнес на Ford Motor и във Fiat.

Воденият от Foxconn консорциум, който Чен сега ръководи, се нарича Mobility in Harmony, или MIH. На неотдавнашното автомобилно изложение в Токио той показа триместна концептуална кола. Чен каза, че MIH разговаря с шепа компании, които се интересуват от неговите платформи, и вижда корпоративни клиенти в Югоизточна Азия като потенциални клиенти.

В сравнение с превозните средства, задвижвани с бензин и дизел, електромобилите изискват по-малко части и са склонни да разчитат повече на софтуер. Както Чен предвижда, MIH ще предложи на клиентите стандартизиран пакет от електромобилни части и софтуер, който те могат да персонализират. Ако клиентите желаят, MIH може да ги запознае с Foxconn или други компании за производство на автомобилите.

Чен каза, че вратата му е отворена, ако Apple почука с план за електромобил. „Това е като с телефоните“, казва той.

Foxconn се превърна в най-големия подизпълнител при производството потребителска електроника в света с центрове като т.нар. iPhone City в Централен Китай, който разполага с дневен капацитет от стотици хиляди устройства.

Последна актуализация: 19:22 | 14.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още