Доскоро европейските автопроизводители владееха света. Сега те водят битка на всеки възможен фронт.
В Европа по-строгите правила за емисиите ги принуждават да продават повече електрически превозни средства, които обаче носят по-малка печалба. В Китай надигането на местните конкуренти сложи край на златната ера за германските марки. Последната заплаха идва от САЩ, където новоизбраният президент Доналд Тръмп е готов да наложи нови мита, пише Wall Street Journal.
„Наистина се намираме във време на големи сътресения“, коментира Андрю Бергбаум от консултантската фирма AlixPartners.
Сътресенията вече водят до загуба на хиляди работни места и рискуват да нанесат допълнителни щети на икономиката на Европа, която се затруднява да расте толкова бързо, колкото тази на САЩ през последните години. Автомобилната индустрия формира приблизително 7% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Европейския съюз (ЕС) - много повече, отколкото е делът на същата индустрия от икономиката на САЩ.
Volkswagen - водещият автомобилен производител в региона, отчете рекордна печалба миналата година, но акциите му сега се търгуват близо до 14-годишно дъно. Сега групата, в която влизат марки като Audi, Porsche и Lamborghini, води преговори с мощния синдикат IG Metall за компромисно решение на фона на плановете за закриване на фабрики в Германия и свиване на работната сила. По-рано тази седмица работниците на VW проведоха така наречената предупредителна стачка в знак на протест срещу мерките.
Цената на акциите на Volkswagen през последните 30 години. Графика: WSJ
VW не е единствената автомобилна компания в региона, обхваната от криза с разходите. В неделя вторият по големина производител на автомобили в Европа Stellantis обяви, че главният изпълнителен директор Карлос Таварес напуска на фона на нарастващото напрежение с доставчиците и политиците в някои европейски страни. Миналия месец европейският бизнес на Ford обяви съкращения на 4000 работни места. Големи индустриални доставчици на авточасти като Bosch и ZF Friedrichshafen също съкращават хиляди работници, за да овладеят разходите.
Европейските производители на автомобили планираха бързо разширяване на дела на електрическите превозни средства от общите продажби, стимулирани от правителствената подкрепа. Но след първоначалния изблик на ентусиазъм, потребителите се отдръпнаха, обезпокоени от високите цени на моделите и недобре развитата зарядна инфраструктура. Междувременно някои правителства оттеглиха субсидиите за покупка на електромобили, което засегна най-значимо Германия – основния пазар на този вид задвижване в Европа.
От следващата година производителите на автомобили ще трябва да продават много повече електромобили и хибриди в ЕС, ако искат да се съобразят с новите ограничения за емисиите на въглероден диоксид, като в противен случай са застрашени от солени глоби.
В Обединеното кралство производителите са изправени пред големи наказателни такси, ако електромобилите не формират поне 22% от продажбите им тази година.
VW предупреди междувременно, че може да се наложи да плати глоби в ЕС до 1,5 млрд. евро заради разминаване с целите.
Търсене на електрифицирани автомобили в Европа. Графика: WSJ
Миналата седмица британското правителство намекна, че може да смекчи правилата за емисиите, като някои анализатори очакват ЕС да последва примера му. Несигурността е опасна за индустрия, която разчита до голяма степен на предварително планиране на търсенето, за да координира дългите вериги на доставки.
Дори и без технологичната промяна, европейската автомобилна индустрия щеше да се сблъска с проблеми. Продажбите в региона се движат с почти една пета под нивата преди пандемията след период на ускорена инфлация, която прогони купувачите с по-скромни доходи от пазара.
Производствените разходи нарастват, особено в Германия, която загуби евтиния руски газ на фона на продължаващата война на Москва в Украйна. Тази година се очаква общата печалба на VW, Mercedes-Benz и BMW да спадне с една трета. Анализаторите прогнозират само умерено възстановяване на рентабилността през следващата година.
Друго предизвикателство за региона е нарастващата конкуренция в лицето на китайските електромобили в Европа, които са по-евтини от тези на европейските марки. Въпреки че наложените от ЕС наказателни мита забавиха плановете на китайските концерни за разширяване в региона, тази търговска политика ги насърчава да строят нови заводи в блока.
Европейският автомобилен пазар се свива последните години. Графика: WSJ
Износът, жизненоважен за европейските производители на луксозни автомобили, не успява да компенсира буксуването на вътрешния пазар. S&P Global очаква доставките на автомобили от Европа да достигнат общо 2,7 млн. броя за тази година, с 16% по-малко от 2019 г., преди появата на коронавируса.
Китай отдавна се очерта като доходоносен експортен пазар за автомобили от най-висок клас, но тази година търсенето в сегмента беше засегнато от по-широкото забавяне на разходите за луксозни стоки. Mercedes-Benz и BMW понижиха очакванията си за годишната печалба през септември, позовавайки се на слабото представяне в Китай.
Нещата може допълнително да се влошат. Китай наложи допълнителни данъци върху вносните бензинови автомобили с големи двигатели като потенциален отговор на митата на ЕС.
От своя страна, Тръмп сигнализира около изборите в САЩ, че ще въведе мита. Тук не става въпрос само за вноса от Европа: VW, Audi, Mercedes и BMW произвеждат коли и в Мексико, която също е заплашена от търговски бариери.
Кои европейски компании са най-силно изложени на митата на Тръмп. Графика: WSJ
Сегашното тежко положение за европейската индустрия представлява драматичен обрат за сектор, който беше основният бенефициент заради падащите търговски бариери през 90-те години на XX век и през следващото десетилетие. Европа излезе от финансовата криза през 2008 г. като глобален лидер в автомобилното производство и технологиите.
Дори след като Китай пое короната при производството, европейската автомобилна индустрия остана стабилна, като делът ѝ от глобалното производство на леки коли се доближаваше до 25% в годините преди пандемията. Тази година се очаква този дял да падне до 19%, докато в Китай той ще напредне до 33%, изчислява S&P Global.
Междувременно електромобилите прехвърлят технологичното лидерство на САЩ и все повече на Китай. Китайските компании в миналото плащаха на VW за неговото ноу-хау при двигателите; сега германската компания плаща на стартъпи като Xpeng и Rivian за познанията им в областта на електромобилите.
„Радвахме се на много благоприятна ситуация през последните 30 години“, изтъква Фабиан Бранд, анализатор в консултантската фирма Oliver Wyman. „Един суперцикъл е към своя край“.


Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво
ГДБОП и ДАНС разбиха група за ДДС измами, завлекли хазната с милиони
Синдикат в МВР: Трудно можем да приемем, че животът на полицай е оценен на гаранция от 5 000 лв.
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства


преди 11 месеца До: бомбашка: Аз бях, но с някои уточнения: 1. Оплаквачите на немската икономика са в немското правителство и световните медии. Аз коментирам фактите. 2. Доларът се копа сам и го копат някои други, а онзи ден твоят френд - *китеника*, люто им се заканваше да не смеят. Не помня, а аз помня като слон, но да допуснем, че съм коментирал нещо от това. И? 3. Митата няма да засегнат продукцията на заводите в САЩ. Целта на митата е заводите да хранят американци и принадената стойност да остава в САЩ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Пример от Сащ. Продажбите набраха инерция през последните два месеца, тъй като производителите на автомобили пуснаха големи стимули и отстъпки, а дилърите сключиха сделки за модели, с които имаха силно свръхзапаси. Запасите се увеличиха тази година, защото цените са твърде високи след скока на цените по време на пандемията. Продажбите скочиха с 10% на годишна база до 1,40 милиона автомобила, с един допълнителен ден за продажба този ноември. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: Tikva007 а вие не бяхте ли малоооумноя оплаквача на немската икономика и копач на долара... статията очевидно е малоуумна и е посана за вас, щом са турили въпрос вместо заглавие... само да питам, митата на китеника как топно ще ги засегнат, след като имат заводи в сащ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: пръдко: Не бяхте ли вие аутомотив гуру-експертът, който знае кога да си смени *ланда-сондата* преди да й светне лампата, кара *Leaf* - чистак-бърсак от магазина, вече втора година, *нема ми казва ква теснотия е в Мерцедес-Бенц С-220d*, има книжка - жълта и с нея е изминал 1 млн. км.? Хвала на такива експерти и техните създатели! Никакви оплаквачки няма да бъдат толерирани при вашето присъствие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца "Какво тласна европейската автомобилна индустрия към екзистенциална криза?""Винаги е едно и също, така е с имотите и с всички активи. Високите цени това е отговора Намалете цените и те, купувачите ще се върнат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: гъбко понеже съществуваш единствено за да се заяждаш с чужди коментари, нали, гллистче отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: гъбко"00", Не - ти си напълно достатъчно с улигуфренията си! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Некоя дежурна оплаквачка да рецитира заучените си фрази? отговор Сигнализирай за неуместен коментар