IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg

Какво тласна европейската автомобилна индустрия към екзистенциална криза?

Евентуални мита, наложени от Доналд Тръмп, допълнително биха влошили положението при Volkswagen, Mercedes и BMW

07:33 | 06.12.24 г. 18
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Доскоро европейските автопроизводители владееха света. Сега те водят битка на всеки възможен фронт.

В Европа по-строгите правила за емисиите ги принуждават да продават повече електрически превозни средства, които обаче носят по-малка печалба. В Китай надигането на местните конкуренти сложи край на златната ера за германските марки. Последната заплаха идва от САЩ, където новоизбраният президент Доналд Тръмп е готов да наложи нови мита, пише Wall Street Journal.

„Наистина се намираме във време на големи сътресения“, коментира Андрю Бергбаум от консултантската фирма AlixPartners.

Сътресенията вече водят до загуба на хиляди работни места и рискуват да нанесат допълнителни щети на икономиката на Европа, която се затруднява да расте толкова бързо, колкото тази на САЩ през последните години. Автомобилната индустрия формира приблизително 7% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Европейския съюз (ЕС) - много повече, отколкото е делът на същата индустрия от икономиката на САЩ.

Volkswagen - водещият автомобилен производител в региона, отчете рекордна печалба миналата година, но акциите му сега се търгуват близо до 14-годишно дъно. Сега групата, в която влизат марки като Audi, Porsche и Lamborghini, води преговори с мощния синдикат IG Metall за компромисно решение на фона на плановете за закриване на фабрики в Германия и свиване на работната сила. По-рано тази седмица работниците на VW проведоха така наречената предупредителна стачка в знак на протест срещу мерките.

Цената на акциите на Volkswagen през последните 30 години. Графика: WSJ Цената на акциите на Volkswagen през последните 30 години. Графика: WSJ

VW не е единствената автомобилна компания в региона, обхваната от криза с разходите. В неделя вторият по големина производител на автомобили в Европа Stellantis обяви, че главният изпълнителен директор Карлос Таварес напуска на фона на нарастващото напрежение с доставчиците и политиците в някои европейски страни. Миналия месец европейският бизнес на Ford обяви съкращения на 4000 работни места. Големи индустриални доставчици на авточасти като Bosch и ZF Friedrichshafen също съкращават хиляди работници, за да овладеят разходите.

Европейските производители на автомобили планираха бързо разширяване на дела на електрическите превозни средства от общите продажби, стимулирани от правителствената подкрепа. Но след първоначалния изблик на ентусиазъм, потребителите се отдръпнаха, обезпокоени от високите цени на моделите и недобре развитата зарядна инфраструктура. Междувременно някои правителства оттеглиха субсидиите за покупка на електромобили, което засегна най-значимо Германия – основния пазар на този вид задвижване в Европа.

От следващата година производителите на автомобили ще трябва да продават много повече електромобили и хибриди в ЕС, ако искат да се съобразят с новите ограничения за емисиите на въглероден диоксид, като в противен случай са застрашени от солени глоби.

В Обединеното кралство производителите са изправени пред големи наказателни такси, ако електромобилите не формират поне 22% от продажбите им тази година.

VW предупреди междувременно, че може да се наложи да плати глоби в ЕС до 1,5 млрд. евро заради разминаване с целите.

Търсене на електрифицирани автомобили в Европа. Графика: WSJ Търсене на електрифицирани автомобили в Европа. Графика: WSJ

Миналата седмица британското правителство намекна, че може да смекчи правилата за емисиите, като някои анализатори очакват ЕС да последва примера му. Несигурността е опасна за индустрия, която разчита до голяма степен на предварително планиране на търсенето, за да координира дългите вериги на доставки.

Дори и без технологичната промяна, европейската автомобилна индустрия щеше да се сблъска с проблеми. Продажбите в региона се движат с почти една пета под нивата преди пандемията след период на ускорена инфлация, която прогони купувачите с по-скромни доходи от пазара.

Производствените разходи нарастват, особено в Германия, която загуби евтиния руски газ на фона на продължаващата война на Москва в Украйна. Тази година се очаква общата печалба на VW, Mercedes-Benz и BMW да спадне с една трета. Анализаторите прогнозират само умерено възстановяване на рентабилността през следващата година.

Друго предизвикателство за региона е нарастващата конкуренция в лицето на китайските електромобили в Европа, които са по-евтини от тези на европейските марки. Въпреки че наложените от ЕС наказателни мита забавиха плановете на китайските концерни за разширяване в региона, тази търговска политика ги насърчава да строят нови заводи в блока.

Европейският автомобилен пазар се свива последните години. Графика: WSJ Европейският автомобилен пазар се свива последните години. Графика: WSJ

Износът, жизненоважен за европейските производители на луксозни автомобили, не успява да компенсира буксуването на вътрешния пазар. S&P Global очаква доставките на автомобили от Европа да достигнат общо 2,7 млн. броя за тази година, с 16% по-малко от 2019 г., преди появата на коронавируса.

Китай отдавна се очерта като доходоносен експортен пазар за автомобили от най-висок клас, но тази година търсенето в сегмента беше засегнато от по-широкото забавяне на разходите за луксозни стоки. Mercedes-Benz и BMW понижиха очакванията си за годишната печалба през септември, позовавайки се на слабото представяне в Китай.

Нещата може допълнително да се влошат. Китай наложи допълнителни данъци върху вносните бензинови автомобили с големи двигатели като потенциален отговор на митата на ЕС.

От своя страна, Тръмп сигнализира около изборите в САЩ, че ще въведе мита. Тук не става въпрос само за вноса от Европа: VW, Audi, Mercedes и BMW произвеждат коли и в Мексико, която също е заплашена от търговски бариери.

Кои европейски компании са най-силно изложени на митата на Тръмп. Графика: WSJ Кои европейски компании са най-силно изложени на митата на Тръмп. Графика: WSJ

Сегашното тежко положение за европейската индустрия представлява драматичен обрат за сектор, който беше основният бенефициент заради падащите търговски бариери през 90-те години на XX век и през следващото десетилетие. Европа излезе от финансовата криза през 2008 г. като глобален лидер в автомобилното производство и технологиите.

Дори след като Китай пое короната при производството, европейската автомобилна индустрия остана стабилна, като делът ѝ от глобалното производство на леки коли се доближаваше до 25% в годините преди пандемията. Тази година се очаква този дял да падне до 19%, докато в Китай той ще напредне до 33%, изчислява S&P Global.

Междувременно електромобилите прехвърлят технологичното лидерство на САЩ и все повече на Китай. Китайските компании в миналото плащаха на VW за неговото ноу-хау при двигателите; сега германската компания плаща на стартъпи като Xpeng и Rivian за познанията им в областта на електромобилите.

„Радвахме се на много благоприятна ситуация през последните 30 години“, изтъква Фабиан Бранд, анализатор в консултантската фирма Oliver Wyman. „Един суперцикъл е към своя край“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:33 | 06.12.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

18
rate up comment 12 rate down comment 0
Tikva007
преди 1 месец
До: бомбашка: Пак нещо си се объркАла - аз с теб нито споря, нито искам да споря. Първият ми опит да споря с теб беше за годината, призната за начало на съществуването на тази Българска държава, вторият - за победата на украйна срещу Русия и третият - за компютрите и операционните системи на Siemens. И в трите ти се поссрра и завърши споровете с аргументи като в долните ти иновативни продукти #16 и #17. Ти ходиш след мен, квакаш и си го търсиш, а като си го получиш, умирисваш чата като скункс.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 0 rate down comment 8
khao
преди 1 месец
До: Tikva007 като ти се спори с иддиоти, събираш куба на копейките и спорите, но тук ти си идиииота, мазен пръч! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 0 rate down comment 9
khao
преди 1 месец
До: пръч, нормално е да не разбереш с лимитирания си мозък.. теб те бива само за ретранслатор на опорки... от цялата пукотевица се разбра че обичаш да лъжеш, че си тотално неинформиран по всички теми и че основния ти източник на информация е пресата, но само тая дето те кефи, не цялата!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 17 rate down comment 1
Az_Kocho
преди 1 месец
След десетилетия на каквато и да е глобализация сега е налице широко разпространено преосмисляне на производството в САЩ. Всички тези съоръжения ще бъдат силно автоматизирани заводи, които произвеждат сложни продукти с висока стойност. Забравете тениските. Няма да се произвеждат в САЩ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 18 rate down comment 1
Az_Kocho
преди 1 месец
Историята с митата на Тръмп е да накара всички американски производители изнесли се в чужбина да се върнат обратно в сащ и да отворят там заводи. Това е полезен ход за американската икономика.Разходите за изграждане на фабрики скочиха до нов рекорд, +16% на годишна база, +242% от 2019 г.: Резултат от корпоративно и стратегическо преосмисляне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 20 rate down comment 2
Tikva007
преди 1 месец
До: бомбашка: В цялата пукотевица от пробития ти ауспух не стана ясно какво се опиташ да обясниш. Да не би, че Тръмп ще облага с мита автомобилите, които се произвеждат в САЩ, защото до сега там и без това са се карали само такива автомобили?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 1 rate down comment 14
khao
преди 1 месец
До: Tikva007 днес ако искаш да внесеш старата американска кола на черния ти зет, ще трябва да платиш около 10% мито! Нещо неясно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 1 rate down comment 16
khao
преди 1 месец
До: Tikva007 същото важи и в обратната посока, до скоро маериканския Опел в щатите ли го правиха, или фордовете? Така че заври си лакардиите в най широката дупка от слонско-пръческото тяло!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 13
khao
преди 1 месец
До: мазен пръч 1. да в част от пресата са и ти коментираш пресата, която пише каквото си иска, но не са фактите 2. копате го преди да ме има, но точно сега ще успеете, до 3 дни сте го закопали! :):) 3. Тия заводи не са от вчера, нито от оня ден ... и винаги е било така, а те внасят части предимно от Мексико! БМВ-тата в щатите са по евтини от БМВ-тата в Германия. Повечето европейски марки които търкалят по американските улици не са произведени в Европа и това е от десетилетия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 16 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 месец
До: бомбашка: Друго имаш ли да изстискаш от задния си порт? Давай, питай - днес съм в настроение да отговарям на иддиотти. Но може и аз да питам нещо, а аз питам лошо - да не станеш пак за смях?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още