IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата на Тръмп са сериозна заплаха за германската автомобилна индустрия

Европа трябва да диверсифицира своята износна търговия и да се фокусира върху други партньори, смята експерт

21:31 | 09.04.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Новини за спрени доставки, извънредни срещи с политици и разпродажба на акции. Европейската автомобилна индустрия е изправена пред фундаментална повратна точка в търговската политика, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви нови мита, включително 25% налог върху автомобилите, пише Euronews. А после промени решението си и ги намали до 10% в следващите 90 дни.

Германските производители на автомобили са особено силно засегнати от митата, тъй като страната е водещият износител на автомобили в Европейския съюз (ЕС), като представлява близо 65% от износа на превозни средства в блока.

„Новите мита на САЩ представляват сериозна заплаха за глобално интегрираните индустрии със сложни вериги на доставка като автомобилния сектор“, коментира Сонали Чодри, научен сътрудник в Германския институт за икономически изследвания (DIW).

Президентът на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) Хилдегард Мюлер определи митата като форма на „протекционизъм“, която „ще има отрицателно въздействие върху икономическия растеж в световен мащаб“ и „ще засегне работните места“.

Очаква се налозите да предизвикат по-високи цени предимно в САЩ, което ще доведе до по-слабо търсене, което ще засегне цялата верига на доставки и дейността на други места, включително в Европа.

Фондовите борси по целия свят се сблъскват с разпродажби, а цените на акциите на големите европейски автопроизводители претърпяха сериозни удари след първоначалното обявяване на митата на Тръмп.

„Продължаващата нестабилност на световните пазари само увеличава търговските бариери и разходите за бизнеса“, предупреждава Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), призовавайки Европейската комисия (ЕК) да намери общ език със САЩ и да избегне контрамерки, които биха могли да навредят на европейската конкурентоспособност.

Каква е цената за големите германски концерни?

През 2024 г. над една пета от износа на превозни средства в ЕС отива в САЩ, почти 760 000 нови превозни средства, оценени на 38,9 млрд. евро. Две трети от това идва от Германия.

Около една четвърт от германския автомобилен износ за САЩ са автомобили, изпратени от германски концерни до техните американски звена.

„Прекъсванията на тези вътрешнофирмени търговски потоци вредят на износа от ЕС, както и на дейността на тези предприятия в САЩ“, посочва Чодри.

Междувременно европейските компании разполагат с производствени съоръжения в Северна Америка. Някои от тях вече предприеха мерки в отговор на митата на Тръмп, включително Stellantis, която обяви временно спиране на производството в Мексико и Канада.

Групата също така обяви временно съкращаване на работни места в САЩ, докато оценява негативния ефект от търговските бариери върху приходите. Британската Jaguar Land Rover реши да постави на пауза доставките за САЩ поради същата причина.

Как Volkswagen оценява ситуацията

Volkswagen Group, вторият по големина производител на автомобили в света след Toyota, заяви, че извършва вътрешна оценка на потенциалното въздействие на митата.

Компанията е един от няколкото германски производители на автомобили, изправени пред избор: или да намалят маржовете на печалбата и да повишат цените, или да увеличат производството в САЩ. Като алтернатива, компаниите биха могли да спрат изцяло доставките за САЩ. 

Volkswagen, която разполага с шест производствени обекта в САЩ сега разглежда варианта за по-нататъшно разширяване на американския пазар.

Концернът инвестира повече от 14 млрд. долара в САЩ през последните години, като около 7% от глобалната му работна сила се намира в страната.

Volkswagen е продал малко повече от 379 000 автомобила през 2024 г. в САЩ, с 15% повече в сравнение с предходната година.

"Американските мита и всякакви насрещни налози ще имат отрицателни последици за растежа и просперитета в САЩ и в други икономически области. Цялата автомобилна индустрия, глобалните вериги на доставка и компаниите, както и клиентите ще трябва да понесат отрицателните последици", предупреждава концернът.

Mercedes и BMW засега могат да преглътнат разходите

Друг германски автомобилен концерн Mercedes-Benz AG, който също оценява въздействието на митата, обяви, че ще абсорбира 25-процнентите мита на Тръмп върху вноса на автомобили през 2025 г. Производителят е продал повече от 374 000 автомобила в САЩ през 2024 г., от общо 2,4 милиона в световен мащаб.

Mercedes развива бизнес в САЩ от 1888 г. и пряко и косвено предоставя работа на общо 163 000 души в 13 щата.

Междувременно BMW обяви, че ще поеме разходите около митата за кратък период от време върху своя внос от Мексико. Компанията посочи през март, че очаква митата да ударят печалбата ѝ през тази година.

BMW разполага с един завод в Южна Каролина, който работи с пълен капацитет.

Сонали Чодри смята, че ЕС трябва да предприеме бързи действия за диверсификация на търговията си.

„Стратегическият отговор трябва да се фокусира върху задълбочаване на връзките със съществуващи търговски партньори като Канада, Мексико, Япония и Южна Корея, като същевременно активно договаря нови споразумения за диверсификация на експортните пазари“, изтъква експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:32 | 09.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още