Слабите продажби, ниските нива на използване на производствения капацитет и липсата на търсене в Китай биха могли да тласнат Mercedes-Benz AG към низходяща финансова спирала. Продажбите, оборотът и печалбата на компанията - важен компонент в индекса DAX - се свиват, както показва анализ на Handelsblatt.
Индустриални експерти вече предупреждават: Колкото повече падат продажбите, толкова по-малко привлекателна става марката за доставчиците на ключови технологии като батерии и чипове. „Това не е добре. Съществува риск от изпадане в незначителност в дългосрочен план“, изтъква пред Handelsblatt Щефан Райндл, директор на Института за проучване на автомобилната индустрия (IfA). „Това би било проблематично, особено след като Mercedes няма защита в лицето на някой голям акционер“.
Междувременно от ръководството на концерна посочиха, че много производители на автомобилни части вече изразяват недоволство от „нашата крива на продажби“.
Доскоро Mercedes постигаше стабилни продажби чрез формулата „разходите ниски, цените високи“, затвърждавайки имиджа си сред марките премиум автомобили. Въпреки това, от 2024 г. насам този подход очевидно достига своя лимит.
За разлика от кризата около пандемията от коронавирус, автомобилите вече не се радват на дефицит при запасите, като се предлагат в големи количества. Глобалният пазарен дял на Mercedes е спаднал от три процентни пункта до 2,5 процента от 2019 г. насам. Тази година доставките на германския производител може дори да се свият до 1,83 млн. превозни средства, а коригираната оперативна възвръщаемост да падне от 8,1% на 4,4%, предвиждат анализатори от Bernstein.
Първоначално Mercedes планираше да увеличи продажбите от 1,9 млн. броя на 2,5 млн. броя - план, който не може да бъде осъществен.
Срив на търсенето в Китай
„Китай беше двигателят на растежа“, изтъква автомобилният анализатор Франк Билер от Landesbank Baden-Württemberg (LBBW).
Повече от една трета от всички леки автомобили Mercedes се продават в Китай през последните години. През 2024 г. обаче продажбите в азиатската страна спадат със 7 на сто.
„Имаше особено значителни спадове в сегмента на автомобилите от по-висок клас“, изтъква Билер. Въпреки това, именно с такъв клас автомобили Mercedes успяваше да постигне висока рентабилност.
Продажбите в най-високия клас, където влизат Maybach, S-Class и AMG – са намалели с 14% като цяло през миналата година, което Mercedes отдава отчасти на пазарните условия в Китай.
В азиатската страна кризата с недвижимите имоти доведе до загуба на клиенти, които купуват премиум автомобили, коментира от своя страна Райндл. Освен това, интензивната конкуренцията в лицето на местните марки се е увеличила драстично.
Промяна в стратегията
Mercedes никога не е бил производител с фокус върху масовия пазар, посочва Билер. Той смята, че стремежът на Mercedes към луксозните автомобили е правилният подход. Въпреки това Билер не смята, че компанията може да се счита за производител само на такива автомобили.
„Въпреки че има модели, които могат да претендират за термина „луксозни“, с настоящите маржове на печалба Mercedes е „далеч от това да бъде производител на луксозни коли“, изтъква Билер.
През третото тримесечие на 2024 г. възвръщаемостта при продажбите на леки автомобили достига едва 4,7 процента. През същото тримесечие на предходната година тя достига 12%.
„Mercedes губи мащаб поради фокуса си върху луксозните коли“, коментира автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер. Според него фиксираните разходи не могат да бъдат разпределени върху по-големи обеми. Рискът от тази стратегия е, че портфолиото не е толкова балансирано.
През последните години главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус рядко пропускаше възможност да демонстрира амбициите за електрификация на компанията. Леките коли трябваше да бъдат изцяло електрически до края на това десетилетие – стига пазарните условия да го позволяват. Преди малко повече от година обаче Калениус смени тона и подчерта „стратегическата гъвкавост“ на колите с двигатели с вътрешно горене. Преходът към електрически автомобили може би няма да е толкова бърз, колкото се очакваше.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа