IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата на Тръмп върху вноса на автомобили удрят сърцето на японската икономика

Много малки и средни компании в островната страна са застрашени, ако търговската война скоро не затихне

18:00 | 14.06.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Нарастват опасенията и в рамките на базираната в префектура Айчи Daido Steel Co. която произвежда магнити, използвани в хибридни двигатели, и осигурява работа на около 12 000 души. Въпреки че не изнася директно за САЩ, фирмата снабдява Honda и косвено всички големи автомобилни производители в Япония, така че въздействието на митата се очаква да бъде значително.

„Всичко зависи от това как ще реагират производителите на автомобили“, изтъква Микине Киши, генерален мениджър на отдела за корпоративно планиране в Daido Steel. „Ако решат, че вече няма да произвеждат в Япония или да намалят общите обеми на производство, това би имало изключително голямо влияние върху нашия бизнес“, добавя Киши.

Някои автопроизводители вече са започнали да се адаптират към новата търговска среда. Honda отложи разширяването на веригата си на доставки на електромобили в Канада на стойност 11 млрд. долара и премести производството на хибридния модел Civic от Япония в САЩ. Subaru преразглежда всички свои инвестиции, включително разработването на електромобили. Nissan Motor Co. спря поръчките в САЩ за SUV-ове, произведени в Мексико, а Mazda спира износа за Канада на модел, произведен от съвместното си предприятие с Toyota в Алабама.

Toyota все още не е пренасочила производството си, но главният изпълнителен директор Коджи Сато заяви, че компанията обмисля разширяване на капацитета в САЩ в средносрочен и дългосрочен план.

Пренастройването е различно за малките фирми. За Hasegawa Yuuki Co., която осигурява работа на около 50 души в Гунма, където произвежда пластмасови части за Honda, Subaru и Nissan, 15% мито е разделителната линия между поносимата и силната болка, изтъква президентът Нориюки Хасегава, цитиран от Bloomberg.

Влиянито на американските мита върху Япония може да има глобални последици. Графика: Bloomberg Влиянито на американските мита върху Япония може да има глобални последици. Графика: Bloomberg

Компанията вече губи 5% от бизнеса си, след като Honda премести производството си в Алабама. „Не храня големи надежди за преговорите“, споделя Хасегава. „Япония няма много аргументи за преговори“.

За други стратегията е оцеляване. В Ogami Co., производител на пластмасови части за автомобили, президентът Хироаки Огами казва, че спира капиталовите инвестиции, като повишаването на заплатите през следващата година изглежда малко вероятно.

По-големите фирми може и да успеят да преживеят бурята, като се разширят в чужбина, но по-малки играчи като Ogami нямат такава гъвкавост по отношение на капитала и работната сила.

Компанията има фабрика във Филипините, но и там се прилагат мита. Таксите биха могли да намалят и без това малките маржове на печалба, които са под 10%, предупреждава Огами.

Японската централна банка (ЯЦБ) следи внимателно ситуацията. Регулаторът отдавна изтъква, че стабилният растеж и инфлацията зависят от постоянното покачване на заплатите. Грубо казано, това означава покачване на заплатите от 3%, за да се осигури ръст на цените от 2%. В продължение на повече от десетилетие ЯЦБ се опитва да постигне този резултат с масивни стимули, купувайки повече държавни облигации и други активи, отколкото е размерът на икономиката.

Базовата инфлация в Япония се задържа над 2% от около три години, което позволява на ЯЦБ да започне нормализиране на политиката си и да повиши лихвените проценти. Но тя остава предпазлива. Японската икономика се сви през първото тримесечие, отчасти защото потребителските разходи все още са слаби, въпреки че заплатите се повишиха с над 2%. Още едно свиване би тласнало страната към техническа рецесия.

Представители на ЯЦБ ясно изразиха опасенията си. В обобщение на становищата на срещата си през април-май, членовете на регулатора споменаха митата 27 пъти. Един от тях предупреди за прекъсвания във веригите на доставки, по-бавен растеж и отрицателно въздействие върху заплатите.

По-рано тази седмица Ишиба заяви, че неговото най-важно обещание на изборите за горната камара на парламента следващия месец ще бъде да увеличи заплатите с поне 50% през следващите 15 години. Това предполага годишен ръст на заплатите от около 2,75%, което е трудна задача, ако митата на Тръмп се задържат.

Подобно на много други играчи в автомобилния сектор, Огами казва, че ще следи внимателно новините за митата, чудейки се дали тази нова вълна на протекционизъм ще продължи след мандата на Тръмп. Неговата компания е преживяла неуспехите от световната финансова криза, цунамито през 2011 г., земетресението и ядрената катастрофа, както и пандемията, но този път той не е толкова сигурен в нейното оцеляване.

„Не може да си кажем: „Ще го изтърпим четири години“, изтъква Огами. „Ако нещата продължат така, няма да можем да оцелеем. Трябва да измислим нещо“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:19 | 15.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още