Continental AG възнамерява да се превърне в поредния гигант в германското производство, който ще раздели своите бизнеси, подчертавайки стремежите на ръководството към по-голяма гъвкавост, за да се справи със структурните проблеми у дома и да отговори на нарастващата конкуренция в чужбина, пише Bloomberg.
Базираната в Хановер компания, която стартира в края на XIX век като производител на велосипедни гуми, планира да се раздели на три части: производство на гуми, гумени компоненти и авточасти.
Мерките, които Continental ще представи на инвеститорите във вторник (24 юни), биха заличили десетилетия диверсификация и ще отразят променящия се бизнес модел на Германия.
„Continental е много добър пример за това как германските компании срещат трудности при справянето с трансформацията“, коментира Щефан Брацел, ръководител на Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах, Германия.
Германските предприятия стават по-малки и по-гъвкави в отговор на бързо променящите се технологии и геополитическата нестабилност. Индустриалният гигант Siemens AG и производителят на стомана Thyssenkrupp AG вече предприеха действия за разделяне на своя бизнес.
Автомобилните производители също търпят промени, както и индустрията реагира на китайските конкуренти и прехода към електрически превозни средства. След като Daimler раздели бизнеса си на автомобили и камиони, а Volkswagen AG частично отдели марката Porsche, както и звеното си за търговски превозни средства, стратегическата промяна в Continental показва как веригата на доставки започва да се адаптира.
Главният изпълнителен директор Николай Зетцер не винаги е бил толкова ентусиазиран от евентуално разделяне. Преди две години той заяви пред инвеститори, че групата ще се придържа към своята структура от три стълба, защото тя осигурява по-добра защита от непредвидени спадове.
Това се промени миналия август, когато Continental обяви плановете си да отдели звеното за авточасти и понижи прогнозите за печалбата поради слабото търсене на автомобили в Европа. По това време звеното ContiTech вече се отдалечаваше от автомобилния бизнес. Ако и то бъде отделено, Continental остава единствено с бизнеса за производство на гуми, който генерира най-големи печалби.
„Общите пазари на нашите три сектора се свиваха с течение на времето — секторите имаха различни цели, клиенти и продукти, така че синергиите бяха ограничени“, казва Зетцер.
Насрещният вятър в Германия се засили след две години на свиване на икономиката и минимален растеж, прогнозиран за тази година. За най-голямата икономика в Европа променената корпоративна стратегия не е без рискове. По-малките компании биха могли да станат лесни мишени за поглъщане от конкурентите или да се преместят, за да избягат от задушаващата бюрокрация и високите разходи за труд.
Това оказва натиск върху администрацията на канцлера Фридрих Мерц, която трябва да предприеме бързи реформи, за да съживи перспективите за местните компании.
Въпреки че отделянето на бизнеса с авточасти Aumovio е решено, синдикалните лидери са загрижени, че отделянето на звеното за каучукови изделия ContiTech от бизнеса с гуми би довело до допълнителни разходи и би изложило на риск работните места. Те заплашват да използват контрола си върху половината от местата в надзорния съвет, за да се опитат да блокират това решение.
„Има значителни синергии между звеното за гуми и ContiTech“, изтъква Матиас Тоте, ръководител на работническия съвет на звеното и член на надзорния съвет.
Йорг Шьонфелдер, друг представител на служителите в борда, заяви, че ръководителите продължават напред с плана „без адекватна оценка на потенциалните рискове“.
Компанията вече обяви планове за пълно затваряне на пет обекта на ContiTech и намаляването на работата в други два, което ще съкрати стотици работни места. Въпреки съпротивата, председателят Волфганг Райцле може да излезе от безизходицата, като напрежението може да предизвика съдебни спорове и да забави процеса.
Мотивацията на ръководството е ясна. С акциите, които поевтиняват през последните пет години, Continental струва около една трета по-малко от конкурента Michelin, който наскоро се насочи в обратната посока и разшири бизнеса си.
Разделянето на Continental ще се случи на два етапа, като листването на Aumovio е планирано за септември. Продажбата на ContiTech — която осигурява работа на близо 40 000 души в световен мащаб и произвежда гама от каучукови и пластмасови продукти — е планирана за следващата година.
„Отделянето на автомобилния бизнес е правилното нещо, просто закъсня с пет години“, посочва Хари Мартин, анализатор в Bernstein. „Това не освобождава голям потенциал за растеж“.
Все пак някои германски конгломерати остават непокътнати. Robert Bosch GmbH, основен доставчик на автомобилна техника и фирма за индустриални технологии, е защитена от натиск. Merck KGaA, която е активна във фармацевтичните продукти и специалните химикали, и производителят на потребителски стоки Henkel остават до голяма степен незасегнати.
Конгломератите в миналото обещават стабилност и ефективно разпределение на капитала между секторите, но разрастващите се портфейли загубиха популярност, тъй като инвеститорите настояват за фокус и по-висока доходност. Разпадането на Continental отразява по-широкото отстъпление от модела, тъй като слабите синергии все повече надвишават ползите от диверсификацията.
За Зетцер икономическите проблеми на Германия са само част от движещата сила зад разделянето. Компанията бележи само „умерен растеж“ на своите пазари, по-специално в Европа и Северна Америка, изтъква той. В Китай продажбите на автомобилното подразделение са под пазарните и това вероятно ще продължи.
„В такава среда, където трябва да се адаптирате бързо, защото видимостта е толкова ниска, където клиентите не винаги могат да ви дадат надеждни прогнози, ето къде са ви необходими малки, гъвкави екипи“, изтъква Зетцер. „Колкото по-добре можете да се адаптирате сега, толкова по-голяма ще е печалбата ви в бъдеще“, подчертава той.