Американският президент Доналд Тръмп защити решението си да въведе мита върху стоки от други държави с аргумента, че това ще накара компаниите да преместят производството си в САЩ и да върнат работните места в страна, пише New York Times.
За германските компании, които произвеждат своите стоки в САЩ от края на XIX в., тези аргументи звучат празно. Хиляди германски компании вече имат заводи в САЩ, формирайки 12% от чуждестранните инвестиции на страната.
Автомобилни производители като BMW и Mercedes-Benz отдавна имат заводи в Съединените щати. През 2023 г. производителят на бонбони Haribo откри първия си завод в САЩ в Уисконсин, след като десетилетия наред внасяше своите желирани мечета.
Много германски компании сега поставят тази стратегия под въпрос. Последните проучвания сочат, че германските производители се отдръпват от инвестиции в САЩ, а тези, които вече имат отпечатък там, са настроени по-мрачно за бъдещето си.
Германската търговско-промишлена камара редовно прави допитване до 6000 германски компании със заводи в САЩ, за да оцени перспективите им за икономиката. В продължение на години оценката на тези компании е била „над средната“, казва Фолкер Трайер, ръководител на отдела за външна търговия в камарата. Но откакто Тръмп обяви първия кръг от мита на 2 април, нагласите се понижават.
„Те са в противоречие с тенденцията“, казва Трайер. „Защото митата са отрова.“
Вместо това явно много германски фирми запазват инвестициите си у дома. Само 19% от компаниите в Германия са заявили, че искат да инвестират в Северна Америка, което е спад спрямо 25%, показва отделно проучване на консултантската фирма Deloitte, проведено сред 216 германски финансови мениджъри.
Германските компании явно са и по-склонни да инвестират у дома, след като миналия вторник новото правителство на Фридрих Мерц положи клетва с мандат да намали бюрокрацията и да понижи цените на енергията. Много от тях се надяват да се възползват и от сумата от 500 млрд. евро, които правителството планира да вземе назаем, за да инвестира в инфраструктура през следващите 12 години.
Това вълнение може да се промени в седмиците преди края на 90-дневната пауза върху митата през юли или ако Европейският съюз и Вашингтон успеят да постигнат търговско споразумение.
В първия си телефонен разговор, откакто Мерц встъпи в длъжност, канцлерът и Тръмп „се договориха за бързо разрешаване на търговските спорове“, съобщиха от офиса на Мерц.
Сред германските индустрии, ударени най-силно от митата, е автомобилният сектор, който има значително присъствие в САЩ от средата на 90-те години на миналия век, когато BMW и Mercedes-Benz създадоха заводи в южната част на страната. Приблизително десетилетие по-късно ги последва и Volkswagen.
Лидерите на трите компании проведоха разговори във Вашингтон с надеждата да облекчат митата. Както Mercedes, така и Volkswagen, която е собственик на Audi, заявиха, че обмислят да преместят производството на някои модели в САЩ, което Белият дом отбеляза този месец като доказателство, че стратегията на президента работи.
Освен водещите производители на автомобили, десетки по-малки германски компании произвеждат стоки в САЩ и допринасят за общите преки инвестиции на Германия там, които през 2023 г. са достигнали 657,8 млрд. долара. Това е над три пъти повече от сумата от 193,1 млрд. долара, вложена в Германия от американски компании през същата година.
Това несъответствие със сигурност ще бъде включено в преговорите за митата, в които участват Мерц и Тръмп, който се е фокусирал върху търговския дефицит, при който Германия продава повече стоки на САЩ, отколкото купува.
„Ние сме инвестирали повече, нашите компании са създали повече работни места в САЩ, отколкото американските компании в Германия“, казва Трайер. „За мен това е най-важната отправна точка, когато говорим за справедливост.“
За германските компании причината да установят производство в САЩ е продиктувана от фактори като лесния достъп до пазара и желанието да произвеждат на място.
Преместването на Haribo в Уисконсин е част от преминаването към стратегия, насочена към местния пазар, казва Кристиан Бахлман, старши вицепрезидент в компанията. „Ние преследваме този дългосрочен план – независимо от настоящата митническа политика“, каза той.
Производителят на верижни триони и други електрически инструменти Stihl е базиран в югозападния германски град Вайблинген. Но от десетилетия има фабрика във Вирджиния.
„Направихме стъпката през 1974 г. не поради административен натиск, а защото вярваме в местното производство“, заяви неотдавна пред репортери председателят на Stihl Михаел Трауб, подчертавайки, че този ход се основава на добрия бизнес смисъл, а не на политиката.
Този подход, насочен към местното производство, сега помага на Stihl да избегне някои от най-лошите последици от данъците върху вноса на Тръмп. Но компанията все още разчита на батерии и други компоненти, които се доставят в Съединените щати от заводите ѝ в Европа и Бразилия, което означава, че цените на някои елементи неизбежно ще се повишат, казва Трауб.
„Ще направим всичко възможно, за да избегнем вдигането на цените“, каза той. „Вярваме, че митата са данъци и в крайна сметка нашите потребители ще трябва да ги платят.“


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг