Американският президент Доналд Тръмп защити решението си да въведе мита върху стоки от други държави с аргумента, че това ще накара компаниите да преместят производството си в САЩ и да върнат работните места в страна, пише New York Times.
За германските компании, които произвеждат своите стоки в САЩ от края на XIX в., тези аргументи звучат празно. Хиляди германски компании вече имат заводи в САЩ, формирайки 12% от чуждестранните инвестиции на страната.
Автомобилни производители като BMW и Mercedes-Benz отдавна имат заводи в Съединените щати. През 2023 г. производителят на бонбони Haribo откри първия си завод в САЩ в Уисконсин, след като десетилетия наред внасяше своите желирани мечета.
Много германски компании сега поставят тази стратегия под въпрос. Последните проучвания сочат, че германските производители се отдръпват от инвестиции в САЩ, а тези, които вече имат отпечатък там, са настроени по-мрачно за бъдещето си.
Германската търговско-промишлена камара редовно прави допитване до 6000 германски компании със заводи в САЩ, за да оцени перспективите им за икономиката. В продължение на години оценката на тези компании е била „над средната“, казва Фолкер Трайер, ръководител на отдела за външна търговия в камарата. Но откакто Тръмп обяви първия кръг от мита на 2 април, нагласите се понижават.
„Те са в противоречие с тенденцията“, казва Трайер. „Защото митата са отрова.“
Вместо това явно много германски фирми запазват инвестициите си у дома. Само 19% от компаниите в Германия са заявили, че искат да инвестират в Северна Америка, което е спад спрямо 25%, показва отделно проучване на консултантската фирма Deloitte, проведено сред 216 германски финансови мениджъри.
Германските компании явно са и по-склонни да инвестират у дома, след като миналия вторник новото правителство на Фридрих Мерц положи клетва с мандат да намали бюрокрацията и да понижи цените на енергията. Много от тях се надяват да се възползват и от сумата от 500 млрд. евро, които правителството планира да вземе назаем, за да инвестира в инфраструктура през следващите 12 години.
Това вълнение може да се промени в седмиците преди края на 90-дневната пауза върху митата през юли или ако Европейският съюз и Вашингтон успеят да постигнат търговско споразумение.
В първия си телефонен разговор, откакто Мерц встъпи в длъжност, канцлерът и Тръмп „се договориха за бързо разрешаване на търговските спорове“, съобщиха от офиса на Мерц.
Сред германските индустрии, ударени най-силно от митата, е автомобилният сектор, който има значително присъствие в САЩ от средата на 90-те години на миналия век, когато BMW и Mercedes-Benz създадоха заводи в южната част на страната. Приблизително десетилетие по-късно ги последва и Volkswagen.
Лидерите на трите компании проведоха разговори във Вашингтон с надеждата да облекчат митата. Както Mercedes, така и Volkswagen, която е собственик на Audi, заявиха, че обмислят да преместят производството на някои модели в САЩ, което Белият дом отбеляза този месец като доказателство, че стратегията на президента работи.
Освен водещите производители на автомобили, десетки по-малки германски компании произвеждат стоки в САЩ и допринасят за общите преки инвестиции на Германия там, които през 2023 г. са достигнали 657,8 млрд. долара. Това е над три пъти повече от сумата от 193,1 млрд. долара, вложена в Германия от американски компании през същата година.
Това несъответствие със сигурност ще бъде включено в преговорите за митата, в които участват Мерц и Тръмп, който се е фокусирал върху търговския дефицит, при който Германия продава повече стоки на САЩ, отколкото купува.
„Ние сме инвестирали повече, нашите компании са създали повече работни места в САЩ, отколкото американските компании в Германия“, казва Трайер. „За мен това е най-важната отправна точка, когато говорим за справедливост.“
За германските компании причината да установят производство в САЩ е продиктувана от фактори като лесния достъп до пазара и желанието да произвеждат на място.
Преместването на Haribo в Уисконсин е част от преминаването към стратегия, насочена към местния пазар, казва Кристиан Бахлман, старши вицепрезидент в компанията. „Ние преследваме този дългосрочен план – независимо от настоящата митническа политика“, каза той.
Производителят на верижни триони и други електрически инструменти Stihl е базиран в югозападния германски град Вайблинген. Но от десетилетия има фабрика във Вирджиния.
„Направихме стъпката през 1974 г. не поради административен натиск, а защото вярваме в местното производство“, заяви неотдавна пред репортери председателят на Stihl Михаел Трауб, подчертавайки, че този ход се основава на добрия бизнес смисъл, а не на политиката.
Този подход, насочен към местното производство, сега помага на Stihl да избегне някои от най-лошите последици от данъците върху вноса на Тръмп. Но компанията все още разчита на батерии и други компоненти, които се доставят в Съединените щати от заводите ѝ в Европа и Бразилия, което означава, че цените на някои елементи неизбежно ще се повишат, казва Трауб.
„Ще направим всичко възможно, за да избегнем вдигането на цените“, каза той. „Вярваме, че митата са данъци и в крайна сметка нашите потребители ще трябва да ги платят.“