България остава единствената държава от ЕС, в която няма стимули за частни клиенти да си закупят електромобил. В момента на пазара в Европа и у нас има електрически коли за около 50-60 хил. лева, а през 2026 г. може да се очакват още по-ниски цени заради навлизането на китайски електромобили и предложенията на европейските производители. Това каза Александър Костадинов, председател на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.
"Автомобилните гиганти от Европа вече се притесняват от конкуренцията от Китай, но тепърва ще видим техния отговор, като 2025 г. ще бъде основополагаща за повечето европейски конструктори", каза Костадинов.
Европейските електромобили трябва да станат много по-достъпни от сегашните нива, а и вече са по-достъпни, включително и у нас. Има нови технологии, които правят бързо зареждането им.
"Може би догодина ще станем свидетели и на автомобили, които ще се предлагат в порядъка на 40-45 хил. лева. Ще видим как постепенно част от автомобилите наистина ще се подменят с такива, които се електрифицирани - или електрически, или плъгин хибриди", посочи експертът.
По думите му ако държавата отдели ресурс от около 100 млн. лева за период от три години за стимули за покупка на електромобили със субсидия от около 10 хил. лева за електрически автомобил, после ще спечели от данъци около 150 млн. лева.
В ЕС делът на електромобилите в продажбите за първите шест месеца е около 18%, а като се прибавят и плъгин хибридите, нивото стига до 30%. В България делът на електромобилите за първите пет месеца на годината е 4%, каза събеседникът.
Според последните данни на Европейската асоциация на автомобилните производители България е на първо място в ЕС по ръст на продажбите на хибридни автомобили и на пето място по регистрации на нови автомобили през май. Все пак страната ни остава с най-остарелия автопарк в целия ЕС и е на последно място по навлизане на нови автомобили, отбеляза гостът в предаването.
Как се развива инфраструктурата за зареждане на електромобили, какви са предпочитанията на българския автомобилен пазар и на купувачите може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 5 месеца Само 40 хилки за мижав градски електрокар? Без пари работа. Пък и работата, която ще свърши е никаква. Но ако имам достъп до "лесни пари", ще си купя електрокар, но поне за 100 кила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар