IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Все повече компании в София възприемат хибридна работа, но офисът остава важен

Страната ни продължава да привлича бизнес, който отваря врати за първи път тази година

11:15 | 16.06.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Боби Тошев, БГНЕС</em></p>

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

Промените в изискванията на ползвателите ще наложат нови изисквания и очаквания към строителите, инвеститорите и наемодателите – за повече добавена стойност, гъвкавост, автоматизация, възприемане на офисните сгради като платформи за услуги, а не просто помещения, казва пред Investor.bg Георги Брашнаров, член на Консултативния съвет на БАСКОМ. „Това е една от тенденциите в световен мащаб – да бъдат преосмислени офисните пространства, като в средносрочен и дългосрочен план тази промяна да увеличи многократно стойността на площите“, допълва той.

Според него след дигитализирането и автоматизирането на множество процеси по изграждане и поддръжка на сградите ще бъде постигната гъвкавост не само в отношенията между наемателите и наемодателите (посредством по-краткосрочни договорни отношения, както и комуникация чрез service-desk приложения, ticketing системи и приложения за ангажиране), но и във взаимодействието на самите ползватели на сградите с работните площи. „Така до голяма степен консервативните и ограничени днес офисни пространства ще бъдат по-флуидни и значително по-близки до начина, по който функционират днешните стартъп фирми и коуъркинг пространства – с повече свобода, постоянно движение, голяма гъвкавост и множество различни услуги на разположение“, казва Брашнаров и допълва, че популярното днес „локация, локация, локация“ постепенно ще бъде изместено от „услуги, услуги, услуги“.

Завръщане от есента

Към момента не повече от 20%-30% от служителите на компаниите в София работят от офиса. Някои компании обаче са възприели ротационен или хибриден модел и на практика в рамките на десет работни дни в офиса са работили 60%-70% от служителите, отбелязва Верка Петкова. Тя допълва, че очакванията на бизнеса са посещаемостта да се регулира към октомври.

Повечето компании у нас се насочват към есента като период, през който да започнат поетапно да връщат служителите си в офисите, казва пред Investor.bg и Йордан Кръстев, мениджър офис площи в Cushman & Wakefield Forton. „Въпреки напредъка на ваксинацията и осезателно намалелите случаи на заразени много компании не бързат да вземат окончателно решение дали масово да върнат служителите си на работните им места. За момента като най-приемливо решение се налага хибридният модел на работа, при който се съчетава работата от дома, офиса, споделени работни пространства, изнесени офиси и други“, допълва той.

От Adecco също коментират, че макар работодателите да предприемат стъпки за частично или пълно връщане на служителите си към работа в офиса, тенденцията за определен процент работа от вкъщи продължава да е повсеместна и трайно ще присъства в следващите няколко години. Причината е, че за големите компании политиките за работа от вкъщи не са възникнали само вследствие на COVID, а се превръщат в постоянна придобивка. „Това хибридно решение за работа на служителите им осигурява стабилност за месеци наред, вместо да им се налага да планират процесите си месец за месец, което не е рентабилно в дългосрочен план“, сочат наблюденията на Adecco.

Според Петкова от ключово значение при хибридния модел на работа е да има налична инфраструктура, за да бъдат служителите ефективни и да се постигне баланс на ниво екип и компания. „Един служител може да разполага с прекрасни условия в дома си, за да работи от там два или три дни в седмицата, но друг може да няма достатъчно пространство или желание за това. Тук именно споделените офиси и гъвкави зони в корпоративния офис могат да предопределят успеха на хибридния модел“, допълва тя.

При новите хибридни модели на работа остава и предизвикателството да се запази фирмената култура и да се интегрират нови членове на екипа. „За успеха на една организация е от ключово значение да се създаде чувство за принадлежност, а в това отношение физическият контакт и офисът играят главна роля. Това са и основните акценти във функционалните разпределения на офисите, които виждаме и разработваме в последните месеци“, казва Петкова.

Слабо търсене

Липсата все още на ясна стратегия за връщане на служителите в офиса определя и слабото търсене на нови офис площи за момента. „Сигналите от чужди пазари са подобни – от една страна компаниите не ползват пълния капацитет на сегашните си офиси и имат опция да се разрастват в техните рамки до определена степен. От друга страна, изискванията за повече сигурност и дистанция между служителите налагат да се осигури повече площ на човек, както и да се предприемат известни вътрешни преустройства. Не трябва да се пренебрегва и фактът, че голяма част от компаниите са разширили персонала си по време на пандемията и в момента нямат достатъчно място за всички, ако решат да върнат изцяло служителите си в офиса“, отбелязва Йордан Кръстев.

Според проучването на MBL обаче заради все по-широкото приложение на дистанционния модел на работа увеличаването на броя на служителите не означава непременно настаняването им в по-голям офис и наемането на допълнителни площи. Предпазливостта на компаниите към размера на офис площите им в обозримо бъдеще проличава и от данните в проучването, според които едва 10% от тях планират да наемат допълнително офис пространство, докато през 2019 г., година преди началото на пандемията, 54% са планирали по-голям офис. 

Засега, въпреки намалялото търсене на офис площи през последната година офертните нива на наемите не се променят съществено, вероятно именно и заради малкия брой сделки на пазара, и са между 12 и 14 евро на кв. м за проектите по протежението на големите булеварди и 15 евро на кв. м за централната градска част. „В зависимост от проекта и с различните отстъпки и придобивки, които наемодателите предлагат, има възможност за договаряне на по-конкурентни условия“, казва Кръстев.

Последна актуализация: 13:50 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още