Реджеп Тайип Ердоган харесва големите неща, много големите. Престижните поекти са добре приети от избирателите, така че турският президент ги превърна в своя търговска марка. Гражданите на Истанбул, по-специално, са изумени от съоръженията около Босфора, създадени по време на управлението на Ердоган през последните 16 години. Тук е Мармарай - железопътен тунел, разположен точно под протока, който свързва европейската и азиатската страна на Истанбул. Тук е и мостът „Явуз Султан Селим“, структура с дължина 2 200 метра, която минава над Босфора като трети мост. Сега турският президент се готви за следващия си голям проект.
Този понеделник той ще открие новото летище в северната част на Истанбул. 95-та годишнина от основаването на републиката ще се превърне и в специален празник за Ердоган. Това е възможно само защото в Турция такива големи проекти се изпълняват с безразсъдство, което не е възможно в други части на Европа: работници, природа, вероятно и турските данъкоплатци - всички плащат цената за това летище, чийто икономически успех далеч не е сигурен, пише в свой анализ германският Die Zeit.
Едва по време на откриването президентът възнамерява да обяви името на новото летище. Досега мегапроектът се изпълнява само под работното име „Истанбулско ново летище". Става дума за 76,5 милиона квадратни метра - три и половина пъти размера на летище Франкфурт. След откриването летището ще бъде допълнително разширено на етапи и накрая ще разполага с шест писти. Отначало се очакват 90 млн. пътници годишно - но броят им ще нараства, така че Истанбул скоро ще има най-голямото летище в света. Досега тази титла се заема от американския еърпорт в Атланта със 100 милиона пътници годишно.
Както често се случва, цената на визията на Ердоган за „нова Турция" е висока. Консорциум от пет строителни компании ще експлоатира новото летище. Досега са инвестирани над 10 млрд. евро. Наистина ли обаче ще се изплати проектът?
„Не трябва да надценяваме последиците за икономическия растеж на подобно летищно строителство върху Турция като цяло", казва Хайнрих Фрай. Той създава отдела „Логистика на авиацията" в Института „Фраунхоф“ и го ръководи от 20 години. Фрай казва, че не иска да спира еуфорията, но решаващо значение за въпроса дали Истанбул ще се превърне във важен център за пътуванията с въздушен транспорт между Европа и Далечния изток няма да има само размерът.
Известно е, че турското правителство иска да придаде на Истанбул подобно значение като на центровете в Дубай, Абу Даби и Катар. Като за начало новото летище ще донесе облекчение за Истанбул: днешният капацитет на двете съществуващи летища в Истанбул (Ататюрк и Сабиха Гьокчен) отдавна е достигнал границите си. „Трафикът ще се премести от старите два летища към новото, но няма да се увеличи бързо", казва Фрай.
Но в дългосрочен план надеждите на Ердоган могат да бъдат изпълнени, смята Фрай. През последните години въздушното движение се увеличи драматично и „големите летища винаги имат проблем с необходимостта от повече капацитет", казва специалистът. Това може да се наблюдава например в Амстердам, но също и в Мюнхен, Хонконг, Дубай или Доха.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
преди 7 години 1 милион измря и 1 милион избяга от страната та тиквуняка да си построи магистрали на вълнички. Тук за 27 турци се притесняват някои...Турците не ги мислете, те имат политици и държава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Друга тема е . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Колко народ умря, докато се строй това летище? Или това е друга тема? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Остави , остави ... тия двамата под тебе да вземат да намерят едно по дебело дърво , па да се засилят хубавичко ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Коя викате с Бойко, че е столицата на Турция? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Дано уважаемия ни премиер Борисов да посети откриването и да отдаде признателност за изпълнения инфраструктурен проект. Такъв един проект ще заздрави връзките между нашите 2 столици София и Истанбул, както и преди е казвал премиера ни като е бил в Истанбул.Дано и ние някой ден да имаме подобно летище и в нашата столица, а старото да отдадем на концесия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар