Сивият сектор в обществените превози надхвърля 50% и с всяка година се увеличава. Това коментира Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Проблемът е, че дейността на превозвачите е регламентирана от три закона и се създава усещането, че няма режим и орган, който да изпълнява функциите и да съвмести трите вида контрол, които се упражняват в момента от различни институции, в един.
Работи се по отстраняване на нерегламентираните превозвачи, каза той и допълни, че има и воля за законодателни промени в посока на европейските практики, а именно за дефиниция за обществени регулярни превози, които да се отличат от споделените пътувания.
Обществените превозвачи имат голям проблем с остарялата републиканска транспортна схема, обясни той. По думите му преговорите на превозвачите с представители на правителството вървят успешно в тази посока. Транспортният министър Ивайло Московски е поел ангажимент за промяна на действащата републиканска транспортна схема. Според Константинов нужно е така да се оптимизира, че да повиши пътникопотока и рентабилността на превозвачите.
Константинов каза, че няма точни изчисления колко ще струва въвеждането на тол система за автобусните превози. Няма европейска държава, в която редовните автобусни линии, изпълняващи социална услуга, да бъдат облагани с такива такси, които се обсъжда, каза Константинов. Той очаква новите тол такси да оскъпят за транспортните фирми близо 10 пъти ползването на инфраструктурата. Или една средно голяма фирма би плащала около 2 милиона лева годишно за ползване на инфраструктурата, изчисли той.
Най-сериозният проблем за Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи е липсата на подготвени кадри. Това е и причината българските превозвачи да не се развиват през последните две години и да загубят конкурентоспособността си. Според него в професионалните гимназии трябва да се върне обучението за водачи категория С, защото сега в държавните училища не се обучават превозвачи за такава категория. По думите му вносът на кадри от трети страни е труден, тъй като България не е член на Шенген.
Още от разговора може да видите в Bloomberg TV Bulgaria


През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?