IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Започва проектирането на Терминал 3 на Летище София

Цените на самолетните билети ще продължават да растат до 2026 г., каза Росен Бъчваров

11:07 | 27.04.23 г. 1
Автор - снимка
Редактор
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Работата по проектирането на Терминал 3 на Летище София е започнала. Очаква се той да е готов до 2030 г. Това каза по БНТ комуникационният директор на Летище София Росен Бъчваров.

Той уточни, че е готов концептуалният проект и след няколко седмици ще бъде анонсиран публично.

Новият терминал ще е свързан с Терминал 2, което ще доведе до допълнителни икономии за летището.

Проектира се и специална зала за събития, посочи Бъчваров. „Опитваме се да направим летището социално място. Терминал 3 е много важен от гледна точка на перспективите пред летището по две причини. Първата е комфортът на пътниците. Втората е развитието на капацитета на летището заради очакван ръст на трафика. Строителството ще започне в края на 2026 г. – началото на 2027 г.", обясни той.

Предвидени са инвестиции от 200 млн. евро за третия терминал, строителят ще се определи след търг.

По думите му пътникопотокът през аеропорта расте, но трафикът не е достигнал нивата от 2019 г. За първите няколко месеца на 2023 г. данните се колебаят около предпандемичните нива.

Росен Бъчваров подчерта, че цените на билетите неизбежно ще растат и билетите по 9,99 евро в следващите две-три години ще са безвъзвратно забравени. Причините са натрупаните загуби заради пандемията, новата екологична регулация на ЕК, цените на енергоносителите, обясни той.

„Все още ктонкуренцията в България между нискотарифните превозвачи държи цените ниски, но в сравнение с 2019 година е налице поскъпване от 30 на сто, което ще продължи до 2026 г.“, каза гостът. Част от причините са свързани с натрупаните загуби за конценсионера, които са предварително заложени в плана на концесионера и предстои да бъдат компенсирани, стана ясно от разговора.

В следващите три години в Терминал 2 на столичното летище ще бъдат инвестирани 40 млн. лева, за да бъде реконструиран и да приеме трафика от Терминал 1. Реално всичко ще бъде променено - нова багажна система, три нови ръкава, нови търговски площи, капацитет на проверките за сигурност и др. Този проект е предпоставка за затваряне на Терминал 1, което ще се случи в следващите няколко години.

Българската архитектурно-инженерна компания ИПА ще проектира реконструкцията на Терминал 2 на столичното летище. Проектантите ще си партнират с чуждестранните дружества 1PAX – френско архитектурно бюро с международен опит в проектирането на летища, които са автори на концептуалния дизайн на терминала, и с консултантите от EGIS Avia, която се занимава с дизайна и инженеринга на летища и авиационна инфраструктура.

Договорът между страните беше подписан от изпълнителния директор на аерогарата Хесус Кабайеро и арх. Цветан Петров, управител на ИПА, съобщават от столичното летище.

Стратегията за трансформация на Летище София включва пълна реконструкция на Терминал 2, който да поеме трафика от близо 70-годишния Терминал 1. В проекта са включени доставка на напълно нова система за управление на багажите, удвояване на капацитета на гишетата за регистрация за полет, пълно преустройство на зоните за проверка на ръчен багаж и граничен контрол, напълно нова безмитна търговска зона на площ от почти 2000 кв. м., революционно нова концепция за заведения за хранене, монтаж на допълнителни ръкави за качване в самолетите и редица други подобрения, които да осигурят допълнителни удобства за пътниците и ефективността на операциите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:08 | 27.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
kolq
преди 1 година
За какво е още един терминал в София? По добре летище Пловдив да го развиват, да не се тъпчат всички в София.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още