IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Индустриалното сърце на Русия започва да губи ритъм

Военната икономика на страната е в застой заради високите лихви, слабото вътрешно търсене и санкциите, пресушили износа

14:47 | 13.10.25 г. 6
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

На фона на затегнатия пазар на труда безработицата в страната спада до рекордно ниско ниво от 2,1% от работната сила, според държавната статистика.

Путин публично отхвърли предупрежденията на висши банкери, че руската икономика е в стагнация. Той казва, че правителството забавя икономиката, за да контролира инфлацията. Очаква се ръстът на потребителските цени да се ускори до 6,8% тази година.

Компаниите се борят с нарастващ списък от проблеми – от високите лихвени проценти и силната рубла, през спадащото вътрешно търсене, та до слабите експортни пазари поради санкциите и евтиния китайски внос, според икономисти.

Руските железници, които имат 700 хил. служители, са поискали от персонала в централния си офис да си вземат три допълнителни дни отпуск на месец за своя сметка, в допълнение към обичайните празници и неработни дни, съобщават два източника на Ройтерс.

Дълго време смятана за огледало на руската икономика, особено на износа на стоки, приходите на компанията намаляват, тъй като доставките на въглища, метали и петрол се свиват, казват икономисти. Представители на руските железници отказват коментар.

Автомобилният завод „Горки“ (ГАЗ), водещ производител на микробуси, който наема най-малко 20 хил. души, е преминал на 4-дневна работна седмица през август, както и производителят на камиони „Камаз“ с около 30 хил. служители.

Синдикатът в „Автоваз“ - най-големият производител на автомобили в Русия с около 40 хил. служители, потвърждава пред Ройтерс, че е започнал 4-дневна работна седмица от 29 септември. Компанията, която още през юли заяви, че обмисля тази стъпка, отказва коментар.

Говорителка на ГАЗ посочва, че компанията е възобновила 5-дневна работна седмица от октомври. От „Камаз“ казват, че ситуацията не се е променила и отказват да коментират допълнително.

„Алроса“, най-големият производител на необработени диаманти в света, е намалил с 10% щатните заплати за всички нива на персонала, които не са пряко ангажирани с добива, отчасти чрез съкращаване на работната седмица. Компанията също така е спряла дейността си в по-малко печеливши находища през пролетта и лятото. От дружеството казват пред Ройтерс, че стремежът е да се сведат до минимум съкращенията, но не се уточнява колко служители са били освободени.

В заводите в металургичната, миннодобивната, дърводобивната и въгледобивната промишленост също е имало съкращения на работната седмица, персонала или производството, според източници от индустрията и изявления на компаниите. „Свеза“, една от водещите руски компании за дървен материал и хартия, затвори миналия месец завод за шперплат в Тюмен, сибирски град на 1700 км източно от Москва, поради рязък спад в търсенето на мебели, съобщава регионалният прокурор. Над 300 души са загубили работата си. От „Свеза“ не са отговорили на искане за коментар.

В руската държавна статистика също се появяват признаци на стрес. Просрочените заплати в Русия в края на август възлизат на 1,64 млрд. рубли, което е увеличение с 1,15 млрд. рубли, или 3,3 пъти, в сравнение със същия период на миналата година.

Географското разположение на руската тежка промишленост – често доминиращият работодател в градовете в европейска Русия и Урал, означава, че намаляването на заплатите може да окаже значително влияние върху регионалния просперитет.

При предишни спадове Русия е спасявала големи работодатели, за да спре недоволството в много от индустриалните градове, които често разчитат на едно голямо предприятие. Руските железници и производителите на автомобили в страната например получиха държавна подкрепа по време на световната криза от 2008-2009 г., за да избегнат масови съкращения. През 2022 г. Кремъл нареди на автомобилните заводи да пускат в неплатен отпуск, а не да уволняват персонал.

(Продължава на следващата страница)

Последна актуализация: 14:58 | 13.10.25 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

6
rate up comment 13 rate down comment 13
zelka007turbo
преди 1 месец
До: Gennosuke ... ти обиждаш ли се на копейкаджия ?! Кой какво го боли , би ли пояснил ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 17 rate down comment 21
Gennosuke
преди 1 месец
ХахахаТо не беше Русия ще фалира до 6 месеца, след 2 месеца... и т.н. и т.н.Ще съм копейкаджя и *** и прочие. Не ме обиждате. Само истината боли. Това, че сте със заучени фрази не ви помага.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 13 rate down comment 16
Алехандро
преди 1 месец
facebook.com/reel/816614764097019 - Представям ви новият напълно безопасен руски дрон, който вози хора - връх на руското икономическо "чудо"!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 29 rate down comment 18
zelka007turbo
преди 1 месец
Само за протоколът , за копейкопоклонниците кратко инфо , КАМАЗ имат 30хил служители и произвеждат 54хил камиона на година , ИВЕКО имат 36хил служители и произвеждат над 200хил камиона на година . И пак само за протоколът , онова за 1,7трлн номинален БВП го постигнаха , щото 2008 един барел удари 130 в зелена презряна валюта , а от тогава тъпчат на едно место , щото решиха вместо да си оправят поне пътищата да строят яхти , да правят иху-аху , и да фърлят кинти за парадни страшилки ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 28 rate down comment 15
zelka007turbo
преди 1 месец
До: Алехандро ... то си отива на четири години , мина онова за 3,5 ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 32 rate down comment 18
Алехандро
преди 1 месец
Представяте ли си, дори автомобилния сектор, вкл. танкови военни заводи, преминават на 4-дневка, и то по време на война, пардон, по време на 3,5 годишна "Тридневна ***"?! Вчера едсин хубав анализ ви отпрах, може пак да си го прочетете!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още