IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ръстът на британските продажби на дребно се е забавил през ноември

Според данни на Британския търговски консорциум (BRC) общите продажби са нараснали с едва 1,4% на годишна база през ноември

10:13 | 09.12.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Отстъпките около Черния петък не успяха да предотвратят забавянето на продажбите на дребно в Обединеното кралство, сочи нов доклад, цитиран от Bloomberg.

Според данни на Британския търговски консорциум (BRC) общите продажби са нараснали с едва 1,4% на годишна база през ноември - под средното за последните 12 месеца и най-слабият темп от май насам.

Увеличените покупки на домакински уреди и компютърна техника не са били достатъчни, за да компенсират слабото търсене на дрехи и обувки, сочи докладът.

„Притесненията преди обявяването на новия бюджет на страната сред потребителите доведоха до това, че дори с Черния петък месецът не отбелязаха резултатите, на които търговците се надяваха, нито тези, от които икономиката имаше нужда,“ заяви Хелън Дикинсън, главен изпълнителен директор на BRC.

Това е поредното доказателство, че спекулациите за повишаване на данъците в новия бюджет на министъра на финансите Рейчъл Рийвс са навредили на икономиката. Въпреки че лейбъристите в крайна сметка избягнаха увеличаване на данъчните ставки върху доходите, предпочитайки да замразят праговете за следващите години, предупрежденията за тежкото състояние на публичните финанси влошиха потребителските нагласи в критичен период за търговците.

Frasers Group Plc, компанията зад Sports Direct и Flannels, предупреди, че спекулациите за повишаване на данъците са накарали потребителите да се отдръпнат, оставяйки индустрията с излишни запаси.

Слабите търговски продажби са лоша новина и за Рийвс. Нейният фискален баланс разчита на това потребителите - двигателят на британската икономика - да намалят спестяванията си и да се върнат към магазините и ресторантите. Ако доходите и разходите не се задържат стабилни, Рийвс рискува да се сблъска с дупка от 40 млрд. паунда в публичните финанси.

От пандемията от Covid-19 и кризата с разходите за живот насам потребителите избягват разходите за несъществени стоки, съсредоточавайки се върху основни нужди като храна и енергоизточници. Данните на BRC съответстват на доклад на NIQ, който показва по-слабо търсене на скъпи стоки и технологии по време на Черния петък в сравнение със същия период миналата година.

Отделни данни от Barclays също показват, че разходите с дебитни и кредитни карти са намалели с 1,1% на годишна база през ноември - най-резкия спад от февруари 2021 г., когато страната беше под блокада заради коронавируса.

„Растящите разходи за домакинствата и притесненията относно икономиката продължават да влияят на покупките на несъществени стоки,“ казва Линда Елет, ръководител „Потребители, търговия и свободно време“ в KPMG за Обединеното кралство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:13 | 09.12.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още