Отстъпките около Черния петък не успяха да предотвратят забавянето на продажбите на дребно в Обединеното кралство, сочи нов доклад, цитиран от Bloomberg.
Според данни на Британския търговски консорциум (BRC) общите продажби са нараснали с едва 1,4% на годишна база през ноември - под средното за последните 12 месеца и най-слабият темп от май насам.
Увеличените покупки на домакински уреди и компютърна техника не са били достатъчни, за да компенсират слабото търсене на дрехи и обувки, сочи докладът.
„Притесненията преди обявяването на новия бюджет на страната сред потребителите доведоха до това, че дори с Черния петък месецът не отбелязаха резултатите, на които търговците се надяваха, нито тези, от които икономиката имаше нужда,“ заяви Хелън Дикинсън, главен изпълнителен директор на BRC.
Това е поредното доказателство, че спекулациите за повишаване на данъците в новия бюджет на министъра на финансите Рейчъл Рийвс са навредили на икономиката. Въпреки че лейбъристите в крайна сметка избягнаха увеличаване на данъчните ставки върху доходите, предпочитайки да замразят праговете за следващите години, предупрежденията за тежкото състояние на публичните финанси влошиха потребителските нагласи в критичен период за търговците.
Frasers Group Plc, компанията зад Sports Direct и Flannels, предупреди, че спекулациите за повишаване на данъците са накарали потребителите да се отдръпнат, оставяйки индустрията с излишни запаси.
Слабите търговски продажби са лоша новина и за Рийвс. Нейният фискален баланс разчита на това потребителите - двигателят на британската икономика - да намалят спестяванията си и да се върнат към магазините и ресторантите. Ако доходите и разходите не се задържат стабилни, Рийвс рискува да се сблъска с дупка от 40 млрд. паунда в публичните финанси.
От пандемията от Covid-19 и кризата с разходите за живот насам потребителите избягват разходите за несъществени стоки, съсредоточавайки се върху основни нужди като храна и енергоизточници. Данните на BRC съответстват на доклад на NIQ, който показва по-слабо търсене на скъпи стоки и технологии по време на Черния петък в сравнение със същия период миналата година.
Отделни данни от Barclays също показват, че разходите с дебитни и кредитни карти са намалели с 1,1% на годишна база през ноември - най-резкия спад от февруари 2021 г., когато страната беше под блокада заради коронавируса.
„Растящите разходи за домакинствата и притесненията относно икономиката продължават да влияят на покупките на несъществени стоки,“ казва Линда Елет, ръководител „Потребители, търговия и свободно време“ в KPMG за Обединеното кралство.


Над 500 изпълнители ще участват във фолклорния празник „Дряновица“
Два района във Варна остават без вода днес
Хороскоп за 10 декември 2025
Задържаха двама варненци, незаконно проникнали в автомобил
Мачовете по ТВ днес (9 декември)
Криптозимата e тук, но най-голямата заплаха са квантовите компютри
Ford и Renault ще произвеждат заедно евтини електромобили в Европа
Петролът записа най-големия спад от три седмици с фокус върху пренасищането
Инвеститорите в биткойн ETF на BlackRock дойдоха късно на крипто партито
Какво показват опаковките за нивото на вашия бизнес?
Как се пали автомобил при -71 градуса по Целзий?
Продажбите на любимите на Европа премиум седани се сриват
Защо Golf IV е най-смелият инженерен експеримент на VW
BMW започна битка с пияните шофьори
Германия със сериозна подкрепа за електромобилите
Радомир Чолаков, КЗК: Не е драматична ситуацията с пазара на храните
Южна Корея вдигна изтребители заради руски и китайски самолети
Такситата вдигат цените след Нова година
ПСС: В планините е ясно, тихо и слънчево
Хампарцумян: Сегашният кабинет няма да изкара пълен мандат