Последните данни от Германия рисуват мрачна краткосрочна картина за икономическия двигател на Европа. Германската икономика навлезе в рецесия тази година, а настроенията на инвеститорите в страната наскоро спаднаха с най-бързия темп от пандемията. Сега Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) очаква растежът ѝ да бъде най-ниският сред големите икономики през 2023 г.
Траекторията след тази година обаче е по-голямото безпокойство. Преобладаващите насрещни геополитически ветрове – от инвазията на Русия в Украйна до нарастващото напрежение между САЩ и Китай – изложиха уязвимостите в международния икономически модел на страната и подчертаха дългосрочните предизвикателства пред него, пише Financial Times в редакционен коментар.
Германският канцлер Олаф Шолц беше амбициозен в опитите си да преориентира икономиката - включително чрез намаляване на зависимостта на Германия от руската енергия и осигуряването на нови вериги за доставки за индустрията. Правителството действа бързо. Целта възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) да съставляват 80 процента от нейния енергиен микс повиши привлекателността на Германия като дестинация за зелени инвестиции. Харчат се милиарди, за да се стимулира производството на полупроводници в страната. Икономиката също показа устойчивост, като опроверга ужасните прогнози за дълбока рецесия тази година. Но мащабът на предстоящата задача остава огромен.
Германия бързо намали зависимостта си от руския газ. Бързото изграждане на LNG терминали (за втечнен природен газ – бел. прев.) спомогна за повишаване на енергийната сигурност. Но решението да се изведат от експлоатация последните ядрени реактори през април и бавното внедряване на ВЕИ означава, че Германия все още зависи от вноса и изкопаемите горива за своите енергийни нужди и остава изложена на волатилните световни цени.
Диверсификацията на икономиката също е предизвикателство. Промишлеността представлява около една четвърт от БВП. Автомобилното производство, нейната гордост, намалява от 2018 г. насам. Специализацията на Германия в технологиите с вътрешно горене е изправена пред предизвикателството на преминаването към електрически превозни средства, където Китай е доминиращ играч. „Намаляването на риска“ в отношенията с Китай - нейният най-голям търговски партньор за стоки - също няма да бъде лесно, тъй като много компании го смятат за жизненоважен пазар и доставчик на междинни продукти.
Шолц призова за нова „немска скорост“ за постигане на трансформацията. Но той първо ще трябва да премахне редица бариери, които дълго време възпираха германската икономика. Инфраструктурни проекти за възобновяема енергия, като вятърните паркове, бяха забавени поради дълги процедури на планиране. Реформите са в ход. Бизнес лидерите се оплакват, че тежката бюрокрация, високите разходи за енергия и ограничената цифровизация също възпрепятстват икономическата динамика; от основаването на SAP преди повече от 50 години не се е появила друга германска технологична компания от световна класа.
Друга пречка е липсата на работна ръка. Очаква се Германия да изпитва недостиг на до 7 милиона работници до 2035 г., отчасти поради застаряването на населението. Липсват квалифицирани кадри в строителството, електротехниката и професионалните услуги, които са важни за икономическите амбиции на страната. Разработват се промени в имиграционните правила. Реформирането на икономиката също така ще се нуждае от допълнителни публични инвестиции и стимули, но изискванията към финансите ще бъдат затруднени от застаряването и ангажимента за увеличаване на разходите за отбрана. Споровете в коалиционното правителство също пречат.
В известен смисъл Германия е жертва на собствения си успех. Нейният икономически модел процъфтяваше в ерата на бърза глобализация, която настъпи през двете десетилетия след падането на Берлинската стена. Но времената се променят и основата на предишната ѝ конкурентоспособност и устойчивост е поставена под въпрос. Дългосрочните икономически проблеми около регулациите, цифровизацията и предлагането на работна ръка, които изглеждаха по-малко належащи, когато времената бяха добри, сега ограничават нейната икономическа жизненост. Германия може да се обнови отново само чрез премахване на тези бариери пред растежа.


Иновация: Испания откри как да намали катастрофите
Парк-музей "Владислав Варненчик" отбелязва 581 години от Битката при Варна
Добрата новина: Откриха Стефани
Новa мода в туризма: Богаташи плащат, за да уловят, наберат и сготвят храната си
Новата реалност: Лайковете определят живота ни
Златото се консолидира, а криптото страда от липсата на ликвидност в САЩ
Европа иска край на войната в Украйна сега, а Америка сдържане на Русия
Джейми Даймън: Прегърнете AI
Български стартъп създаде система за бърза инспекция на пътища чрез дронове и AI
Британските политици трябва да внимават с „расовата карта“
Toyota съживява позабравена марка с приключенски офроудър
Червена разделителна лента намалява катастрофите
Шест ужасни коли с гениални хрумвания
Почина архитектът на трансформацията на Renault
Защо електрическите автомобили са по-скъпи за ремонт - не е само батерията
Румен Овчаров: Ако санкциите не бъдат отменени, оставаме без горива
5 ферментирали храни за силен имунитет
Икономист: Бюджет 2026 изглежда зле по много измерения
Обувки loafer са новият хит на сезона
Тръмп: Парите за здраве да се дадат на гражданите, вместо на застрахователите
преди 2 години До: andy ... изрожденче , има нема 70-80 години вече го разпадате тоя колективен запад ... :))) ... ама нефелната 1/8 от земната суша , ще се връща към изконното си начало ... скоро вадят старите щампи и започват да произвеждат по 1000 масквича 407И на година , но тоя път ще са от рассийски каски и скрап от фръкнали куполи на Т72 и Т55 ... ще приемат и дарения от червенотиквениковчета на тенджери и тавички сделани в СССР ... + един паметник (засега един) ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Тъкмо научих магapeто да не яде, а то взе, че умря... Та така с германия, а скоро и с еуропата... отговор Сигнализирай за неуместен коментар