IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Русия наводнява Азия с горива, докато Европа затяга санкциите

Индия и Китай са увеличили вноса си на руски суров петрол и продукти с 54% на годишна база през август

08:15 | 29.09.22 г.
Заради санкциите на ЕС Русия е принудена да търси алтернативни дестинации за енергийните си продукти. Снимка: Bloomberg LP
Заради санкциите на ЕС Русия е принудена да търси алтернативни дестинации за енергийните си продукти. Снимка: Bloomberg LP

Русия вероятно ще доставя повече гориво в Азия и Близкия изток в идните месеци, тъй като Европа затяга санкциите, за да втвърди отговори си на нашествието в Украйна, предава Bloomberg.

От началото на войната двата региона вече поемат по-голям дял от руския износ, сочат данни на S&P Global Commodities at Sea, които показват все още незавършената реконфигурация на световните енергийни потоци. Очаква се ЕС да забрани по-голямата част от вноса на руски суров петрол от 5 декември, последвано от забрана върху петролните продукти, която ще влезе в сила от февруари, засилвайки натиска върху Москва да пренасочи още от енергийното си производство. Все повече руски горива стигат до Азия и Близкия изток. Графика: Bloomberg LP Все повече руски горива стигат до Азия и Близкия изток. Графика: Bloomberg LP

Индия и Китай са приели общо 2,7 млн. барела дневно руски суров петрол и продукти миналия месец, с 54 на сто повече спрямо година по-рано, сочат данните на Morgan Stanley. По-малки страни са увеличили вноса до 926 хил. барела дневно спрямо 561 хил. преди това, съобщи банката неотдавна. Разходите на Китай за руски енергийни продукти са достигнали рекордните 8,3 млрд. долара през август, показват митнически данни.

Докато купувачи в някои страни като Мианмар и Шри Ланка признават, че са купували руски товари на фона на продължаващата война, други са по-предпазливи. С развитието на търговията руските продавачи използват различни тактики, за да развиват съществуващи пазари и да намират нови, включително реекспорт и трансфери от кораб на кораб. Повишаване на потоците може да засили конкуренцията, засягайки цените и подкопавайки маржовете за рафиниране.

Bloomberg обобщава какво се случва в търговията и какво може да предстои.

Ребрандиране на товари

Един от начините руски продукти като течно гориво да стигат до Азия е през големите разпределителни центрове в региона. Тези места обикновено имат големи терени или плаващи инсталации за съхранение и могат да смесват руски горива с други продукти преди да им бъде сменен етикетът с нов произход и да бъдат насочени нататък.

„Санкционирани материали летят под радара и навлизат в търговски центрове от дълго време, но тенденцията ще се ускори с влизането в сила на санкциите срещу Русия“, коментира Джон Дрискол, директор на JTD Energy Services в Сингапур. „Може да се появят нови класове и източници. Един от признаците за разпознаването ѝ е, когато износът далеч надхвърля производството на страната“, допълва той. Повече руски течни горива се насочват към Близкия изток и Азия. Графика: Bloomberg LP Повече руски течни горива се насочват към Близкия изток и Азия. Графика: Bloomberg LP

Данни от проследяването на корабите на компанията Vortexa показват значителен ръст на товарите на руско течно гориво с посочени дестинации в Близкия изток и Азия. Товарите за Обединените арабски емирства, където се намира град Фуджайра, са нараснали близо пет пъти миналия месец спрямо година по-рано, а тези за Сингапур са се увеличили с 25 на сто. Доставките за Египет, Китай, Саудитска Арабия и Малайзия също рязко са се повишили.

Трансфери от кораб на кораб

С влизането в сила на новите санкции на ЕС някои купувачи може да не искат да се знае, че вземат руски горива, а това вероятно ще повиши трансферите от кораб на кораб. При този метод, който е обичаен за замъгляване на търговските потоци, първият кораб се товари в Русия и доставя товара на втори кораб, който плава до крайната дестинация.

Около 20%-23% от руския суров нефт, дизел и течно гориво, натоварени от пристанища в Западна Русия от юни до август, са били прехвърлени по този метод преди да стигнат до купувачите, коментира Серена Хуан, водещ анализатор за Азия във Vortexa. Пътят на руския суров петрол и петролни продукти. Графика: Bloomberg LP Пътят на руския суров петрол и петролни продукти. Графика: Bloomberg LP

В един от неотдавнашните примери средният по размер танкер Sea Pride е натоварил течно  гориво с високо съдържание на сяра от Туапсе, Русия, в края на август, след което го е прехвърлил на по-големия кораб Kriti Breeze в Каламата, Гърция, сочат данни на Vortexa и на Bloomberg. Вторият танкер е посочил китайския град Джоушан за крайна дестинация.

Страни с нововъзникваща икономика

Много страни членки на ЕС избягват руски продукти и суров петрол и ограниченията се очаква да се затегнат, затова стремежът на Москва да намери алтернативи ще стане още по-голям, а сред потенциалните дестинации са Шри Ланка, Пакистан, Мианмар и Индонезия. Някои от тези по-бедни страни вече се затрудняват да плащат за все по-скъпия внос на горива, затова е трудно да устоят на изкушението на по-евтините руски доставки.

В Индонезия, най-голямата икономика в Югоизточна Азия, този месец имаше разговори между държавната петролна компания Pertamina и Русия за възможността за повишаване на потоците. „Намерението е налице, трябва да се изчистят подробностите“, съобщи руският посланик в Индонезия Людмила Воробиева в началото на септември.

Вместо да купува продукти на този етап Pertamina планира да обработва руски петрол в рафинерията си в Балонган, която е преустроена, за да стане по-гъвкава и да използва всякакъв вид суров петрол, съобщи директорът ѝ Нике Видявати пред Jakarta Globe.

Складиране в морето

Притокът на руски горива се очаква да нарасне, но има възможност Азия да не успее да поеме целия излишък, допринасяйки за понижаването на цените и ръста на складираните в морето обеми, особено ако забавящият се икономически ръст подкопае търсенето.

Местните пазари на суров нефт и течни горива с високо съдържание на сяра вече са пренаситени, отчасти заради притока на руски продукти. Структурата на тези продукти е такава, че по-късно доставените товари струват повече. Това предлага на продавачите стимул да складират гориво за по-късна продажба.

Обемът от руски суров петрол и петролни продукти, който се съхранява в моретата по света, е набъбнал до 5,67 млн. барела към 11 септември спрямо 2,9 млн. барела в началото на годината, показват данни на Kpler.

„Очакваме трайно натрупване на руски продукти на вода“, казва Рахул Капур, ръководител на анализите и изследванията на суровините в S&P Global.

Последна актуализация: 07:33 | 29.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още