След няколко тримесечия с рекордни печалби петролните гиганти на САЩ започнаха окрупняване. Само в рамките на няколко дни през октомври ExxonMobil съобщи, че купува конкурента Pioneer, а Chevron - че поглъща Hess. Втората сделка на стойност 53 млрд. долара сложи края на петролните династии в САЩ, пише The Wall Street Journal.
Едно от първите неща, които виждате в офиса на Hess в Хюстън, е камионът, с който Леон Хес е доставял горива в Ню Джърси преди близо век, разказва изданието. Сега името Хес, част от династиите, които задвижиха американската индустрия, заедно с Рокфелер и Гети, ще изчезне от картата на петролните компании, управлявани от една фамилия в САЩ. Тяхната история винаги е съпроводена с блясък, частни самолети и луксозни имоти.
Компанията Hess, започнала с камиона на Леон Хес през 1933 година, минала през верига от бензиностанции по Източното крайбрежие и най-голямата рафинерия по това време, се възползва от шистовата революция в САЩ. Но още преди няколко години се виждаше, че ще бъде сложен край на фамилния бизнес - сегашният изпълнителен директор Джон Хес не можа да привлече своя син Майкъл към основната дейност на компанията. Майкъл Хес предпочете кариера във финансовия сектор, пише WSJ, позовавайки се на свои източници.
За някои сделката с Chevron изглежда неочаквана, но според председателя на Борда на директорите Марк Липшулц това е правилното стратегическо решение. Самият Джон Хес коментира по време на среща със служителите на компанията, че тя ще обедини петролните ресурси на Hess със стабилността на Chevron и ще помогне за разнообразяване на активите, намеквайки, че това е решение, което ще запази работните места.
Джон е готвен още от 7-годишна възраст за наследник на компанията - придружава баща си до петролни полета, по-късно работи по петролните сондажи, а на 20 години влиза в Борда на директорите. На 40-годишна възраст (през 1995 година) той поема управлението и продължава да обикаля света в търсене на възможности за развитие на империята си. Благодарение на компанията е открито едно от най-големите петролни полета в Южна Америка - в Гвиана.
Именно благодарение на Джон Хес Hess записва успехи при шистовите находища в Северна Дакота, но и няколко сериозни неуспеха в Тексас, както и в Индонезия и Бразилия. Неувереното представяне на компанията на фондовите пазари отвори вратата за активисти като инвестиционния фонд Elliot Management, който купува дял от Hess през 2013 година, а по-късно влиза и в борда.
Акциите на компанията се изстреляха нагоре през 2015 година, след като беше установена находката в Гвиана - оценките сочат около 11 млрд. куб. метра петрол и газ, което превръщат полето в едно най-големите открития в новата петролна история.
Според източници на WSJ Джон Хес от години обсъжда обединение с Chevron, но едва през последните шест месеца разговорите са се активизирали. В крайна сметка се стигна до сделка на стойност 53 млрд. долара, или 171 долара за акция. Джон Хес няма да се пенсионира, а ще влезе в борда на петролния гигант.
Петролната компания, водена от фамилията Хес, може и да изчезне, но феновете, които от 1964 година събират фирмените камиончета, няма да бъдат разочаровани. "Традицията ще продължи", категоричен е Хес и допълва, че вече дори знае дизайна, но ще го остави изненада за 60-та годишнина от появата на първата играчка, за която колекционерите от години се редят на опашки по бензиностанциите на компаниите около Коледа.
В колекцията има не само камиони, използвани в основния бизнес на компанията, но също така и хеликоптери, полицейски коли и пожарни, брандирани с логото на компанията, допълва Bloomberg. Традицията е толкова дълбока, че имаше нужда от специално изявление от ръководството на Hess, че ще продължи в следващите години.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг