Пазарът на петрол изглежда се подготвя за продължително прекъсване на корабоплаването в южната част на Червено море, където йеменските бунтовници хути атакуват търговски кораби в отговор на войната между Израел и „Хамас“.
Чартърите на танкери за превоз на суров петрол и горива, които за някои плавателни съдове се организират до един месец предварително, разкриват, че все по-голям брой плавателни съдове се наемат за маршрути извън опасната зона, пише Bloomberg, като се позовава на собственици на кораби, брокери и търговци.
Въздушните удари в Йемен, които САЩ и Великобритания осъществиха в Йемен на 12 януари, засилиха усещането за хаос за корабите в района. Западните военноморски сили предупреждават корабните компании да не минават по този маршрут, след като хутите обещаха да отвърнат на удара срещу търговските флоти на САЩ и Великобритания.
По маршрута през Червено море и Суецкия канал минава около 12% от световната търговия, която се осъществява по море.
„Все повече собственици (на кораби – б.ред.) избягват района“, казва Александър Савърис, главен изпълнителен директор на Euronav NV, чийто собствен флот може да транспортира повече от 50 млн. барела петрол. „Това, което изглеждаше като нещо, което може да бъде решено в рамките на седмици, сега наистина може да има последствия за много месеци напред“, допълва той.
Танкерите за транспортиране на товари с гориво плават в Азия или заобикалят Африка по маршрута покрай нос Добра надежда. Това повишава значително цените за превоз.
Датският собственик на танкер Torm коментира в изявление например, че има увеличение на пътуванията до Азия за транспортиране на рафинирани горива. Значителен обем иракски петрол ще се превозва от Персийския залив до Европа по маршрута през нос Добра надежда.
Заради увеличението на цените някои товарят по-малки товари на по-големи кораби и ги превозват съвместно. Т. нар. относително големи танкери, които превозват петролни продукти, печелят на ден до 60 хил. долара през последната седмица в сравнение с 35 хил. долара преди кризата с нападенията.
Корабите на Aframax, които превозват около 700 хил. барела, са увеличили цените повече от два пъти до почти 80 хил. долара на ден от средата на декември. Корабите Suezmax – наречени така заради способността им да плават с пълни обороти през канала, който свързва Азия и Европа, увеличават цената с почти 50% до близо 70 хил. долара на ден.
Контейнерните превози, върху които първоначално се съсредоточиха атаките на хутите, до голяма степен се отклониха от маршрута през Червено море преди въздушните удари на САЩ и Великобритания. Все по-голям брой танкери и кораби за насипни товари последва примера им.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“