IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големият круизен кораб в света буди опасения относно емисиите на метан

Задвижваният с втечнен газ Icon of the Seas ще отплава от Маями с капацитет за 8000 пътници

16:20 | 27.01.24 г. 6
Автор - снимка
Създател
Снимка: Кадър от видео, споделено в канала на Royal Caribbean в YouTube
Снимка: Кадър от видео, споделено в канала на Royal Caribbean в YouTube

Най-големият круизен кораб в света ще стартира първото си плаване в събота, но екологичните групи са загрижени, че плавателният съд, задвижван с втечнен природен газ (LNG) - и други гигантски круизни кораби, които ще го последват - ще генерират метан, който ще загрее атмосферата, пише Ройтерс.

Корабът Icon of the Seas на Royal Caribbean International ще отплава от Маями с капацитет за 8000 пътници на 20 палуби, възползвайки се от растящата популярност на круизите.

Плавателният съд е проектиран да работи с LNG, който отделя по-малко вредни емисии от традиционното корабно гориво, но в същото време представлява по-голям риск за атмосферата в краткосрочен план заради отделяния при горене метан.

„Това е стъпка в грешната посока“, казва Брайън Комър, директор на Морската програма към Международния съвет за чист транспорт (ICCT), мозъчен тръст за екологична политика. „Изчисляваме, че използването на LNG като корабно гориво отделя над 120% повече емисии на парникови газове през жизнения цикъл от корабния газьол“, добавя той.

По отношение на парниковите ефекти метанът е 80 пъти по-вреден в рамките на първите 20 години от въглеродния диоксид, което прави намаляването на тези емисии ключово за задържане на глобалното покачване на температурите.

Круизни кораби като Icon of the Seas използват двигатели с ниско налягане, които отделят метан в атмосферата по време на процеса на горене, предупреждваат експерти от индустрията. Има два други типа двигателя, използвани на кораби за насипни товари или контейнеровози, които отделят по-малко метан, но са твърде високи, за да се поберат в круизен кораб.

Royal Caribbean казва, че новият ѝ кораб е с 24% по-ефективен, когато става въпрос за въглеродни емисии, отколкото се изисква от глобалния регулатор на корабоплаването - Международната морска организация (IMO).

LNG отделя по-малко парникови газове от мазута с много ниско съдържание на сяра, който захранва по-голямата част от световния корабен флот, посочва Стив Икей, главен оперативен директор на Sea-LNG, индустриална организация за застъпничество.

Вътрешността на Icon of the Seas. Снимка: Bloomberg Вътрешността на Icon of the Seas. Снимка: Bloomberg

Круизните двигатели преобразуват природния газ в енергия, като е „важно да се уверим, че целият природен газ се превръща в енергия“, изтъква Юха Кютола, директор по развойна дейност във Wärtsilä, която е разработила двигателите на круизния кораб.

Това, което не се преобразува, може да се отдели във въздуха по време на процеса на горене, като технологията на Wärtsilä отделя 90% по-малко метан, отколкото преди 20 до 30 години.

„Метанът става обект на все по-голямо внимание“, коментира Анна Барфорд, канадски активист с фокус върху корабоплаването в Stand Earth, организация с нестопанска цел, отбелязвайки, че ММО е обявила миналото лято, че усилията ѝ за намаляване на парниковите газове включват справяне с емисиите на метан.

От 54-те кораба, поръчани от януари 2024 г. до декември 2028 г., 63% се очаква да бъдат задвижвани с LNG според Международната асоциация на круизните линии. В момента около 6% от общо 300 плаващи круизни кораба се захранват с LNG.

По-новите круизни кораби са проектирани да работят с традиционен морски газьол, LNG или алтернативи като био-LNG, които представляват само малка част от потреблението на гориво в САЩ.

Royal Caribbean ще използва различни горива с развитието на пазара, изтъква Ник Роуз, вицепрезидент на компанията, отговарящ за въпросите за околната среда.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:17 | 27.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

5
rate up comment 7 rate down comment 1
aldy
преди 2 месеца
Новите изследвания на "зеления хайвер" показват, че О2 е 800 пъти по-вреден за климата и предизвиква затопляне, защото поддържа горските пожари. Значи трябва да се закопае в земята.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 1
aldy
преди 2 месеца
но в същото време представлява по-голям риск за атмосферата в краткосрочен план заради отделяния при горене метан. === Що за дьобилизъм? Ами ВПГ (LNG демек) си е почти чист метан. Как след изгарянето на метан се отделя метан? Туй "зелените" съвсем изперкаха и хич не се притесняват от пословичното си невежество. Но явно невежеството добре се рентира, на такова ми мирише, не на метан.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 1
aldy
преди 2 месеца
Значи корабът пърррди? Да го заколят незабавно. Като едро рогато добиче. "Зеленият хайвер" още дълго ще ни го пробутват като автентична стока и ще ръсят мангизи от будалите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 3
cyclop
преди 2 месеца
Бате щом докараха дотам че прръдните са вредни за клаймъта, съвсем го закъсахме. Плоскоглавите скоро ще ходят с "маски" да си събират цеодвето и с тапи вгаза, да спират метановите емисии. ЗА ДА СПАСЯТ СВЕТИ КЛАЙМЪТ, разбира се. Който не е с тапа, ще го гледат лошооо ахахааа честита пълна идиокрация, доживяхме я! Не било след 500 години като във филма! Днес е! Кау, време ти е за 0.000 принос по темата, скачай!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 3
evlogi
преди 2 месеца
Е те климатичните воини няма да са те ,ако не са загрижени.Как живеят тез не ми е ясно, б.ах,.ти сбърканите индивиди...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още