Специалностите в катедра „Икономика на транспорта и енергетиката“ се радват на стабилен интерес, като обучението в тях е икономическо, а не инженерно. Това каза доц. д-р Борислав Арнаудов, преподавател в УНСС, в предаването „Чиста енергия“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Той съобщи, че катедрата отбелязва 75 години от своето създаване. „Ние сме с доказан профил в образователната система и е логично да имаме традиции и в обучението, и в реализацията. Наши студенти вече са собственици на транспортни фирми, заемат мениджърски позиции в логистиката, в спедицията, в Министерство на транспорта“, посочи доц. Арнаудов.
По думите му специалистите са подготвени да мислят за ефективност, иновации и устойчивост, което им дава широки възможности за реализация на висши ръководни позиции в частния и обществения сектор.
„В момента, в рамките на катедрата, се обучават около 50-60 бакалаври, а общо над 4 хиляди души са получили знания за 75 години“, посочи доц. Арнаудов. Той обясни, че в магистърските програми е заложена и съвместна програма с БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за подготовка на кадри в сектора.
„Голямото ни предимство е, че можем да осигурим реализация на почти всички студенти – в министерства, агенции, транспортни и енергийни компании, логистични и спедиторски дружества. Работим с БДЖ, НКЖИ, Съюза на българските спедитори и редица частни фирми“, добави преподавателят.
Предизвикателствата пред отраслите у нас и в Европа
Днешните студенти се обучават в условията на енергийния преход, който има огромно въздействие върху транспорта. Именно затова от десет години насам катедрата разширява фокуса и към енергетиката – „двата сектора са неразривно свързани, особено днес, когато транспортът е един от основните замърсители“, заяви доц. Арнаудов.
Що се отнася до предизвикателствата, свързани със зеления преход, той отбеляза, че Европа е континентът, който обръща най-голямо внимание на климатичните промени – регулаторна рамка, стратегии и политики за енергийния преход.
Преподавателят посочи, че въпреки това се срещат и трудности – електрификацията на транспорта изисква батерии, чието производство също замърсява. Той даде като добър пример Северна Америка, където екологичните регулации са „далеч по-облекчени“.
„Въпросът е дали ще намалим замърсяването, или само ще го преместим от една точка на света в друга“, коментира доц. Арнаудов.
Той напомни, че все още липсва и свързаност в общоевропейската транспортна политика, като този проблем е особено изострен в Югоизточна Европа.
„В България 75-80% от жп мрежата е електрифицирана, но със съседите имаме пропуски – липсват връзки с Македония, някои участъци към Сърбия и Румъния не са електрифицирани. Това създава „тесни места“ и задръствания по трансграничните преходи“, добави Борислав Арнаудов.
За своя 75-годишен юбилей катедрата организира научната конференция „Транспорт и енергетика. Визии за устойчиво бъдеще“, която ще се проведе между 23 и 24 октомври. На нея ще бъдат представени над 50 доклада с акцент върху транспортната и енергийната политика, устойчивото развитие и реализацията на кадри за секторите.
Как си намират път зелените иновации в устойчивия транспорт?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Чиста енергия“ гледайте тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа