IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Сблъсъкът между САЩ и Китай не спира глобализацията

Докато двата лагера продължават да се отдалечават един от друг, се формират нови връзки с други страни

22:50 | 05.04.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Тъй като Китай наскоро изпревари Германия и стана вторият по големина износител на автомобили в света, производители на автомобили като BYD и SAIC започват да придобиват кораби, за да изнасят своите превозни средства по света, пише Nikkei Asia Review.

Вместо да разчита на западни западни компании, предлагащи услуги за морски транспорт, Китай развива свои вериги на доставка на автомобили, насочвайки се към т.нар. „вертикална глобализация“. Това бележи голяма промяна в сравнение с миналото, когато фирмите използват съществуващите дистрибуторски мрежи, за да изпращат своите продукти на различните пазари.

Въпреки че китайските компании се движат в тази нова посока, те предпазват страната от потенциалните последици от геополитическото напрежение, като например възможността контролираните от Запада корабни мрежи да бъдат затворени за Пекин, както се случи с голяма част от руски износ след началото на войната в Украйна.

Китайските автомобилни компании не са първите, които изграждат свои търговски флот за международни доставки. Преди години японските и южнокорейските автомобилни производители предприеха подобни мерки.

Това, което прави Китай различен е, че най-голямата икономика в Азия не е западна страна. Когато Toyota Motor Corp. или Hyundai Motor Co. купуваха кораби, това подкрепяше западната глобализация. Но докато BYD и SAIC го правят, Китай изгражда нещо ново, което може да се конкурира с реда след Втората световна война.

Дори ако Пекин не възнамерява да направи точно такава революция, китайските компании, които купуват кораби за износ на автомобили, само ще подсилят опасенията на Запад относно нарастващата мощ на Пекин.

Пряко и косвено Китай пренасочва глобализацията.

В един момент решенията на Китай са тези, които предизвикват глобалните норми, като например отхвърлянето на западните търговски коридори. От друга страна, начинът, по който другите нации реагират на Китай, е този, който възпрепятства глобализацията, например с усилията на Запада за заобикаляне на Китай при доставките на редица суровини и продукти.

Докато Китай удвоява износа на автомобили, от една страна, от друга страна се стреми да ограничи износа на някои технологии, където има водеща роля, като производството на соларни клетки и редактирането на гени.

В продължение на десетилетия стратегията на Китай е била свързана с идеята да пренесе стоките си из целия свят. Сега се появява различна парадигма с Китай, който изгражда стени около своите технологични сектори.

Това нов модел на търговия ли е? В бъдеще стратегически значимите индустрии може да бъдат се използват за националния интерес, но никога да не се отварят за глобалната общност или пък да се предлагат само на съюзници.

В продължение на години Западът и неговите съюзници строят стена срещу глобалния отпечатък на Пекин, като например чрез блокирането на Huawei Technologies от 5G телекомуникационните мрежи и забраната на TikTok при телефоните на държавната администрация. Последните ходове на Пекин може да сигнализират за началото на отмъщението на Китай и зората на нова технологична търговска война.

И докато Китай преосмисля своята интеграция в рамките на света, от другата страна на този фронт все по-голям брой страни се опитват да прекъснат някои от връзките си с втората по големина икономика в света.

Европейският съюз (ЕС), например, се стреми постепенно да прекрати използването на китайски батерийни клетки до 2027 г. и иска да използва нови находища на редкоземни елементи в Швеция и другаде, вместо да разчита на китайския внос. На национално ниво някои държави членки на ЕС като Германия разработват нови търговски стратегии относно Китай, в които опасенията като правата на човека играят централна роля - промяна от миналото, когато правителствата мълчаха по подобни въпроси, за да защитят своите бизнес интереси.

За много мултинационални компании новата корпоративна стратегия е "Китай плюс едно" - една производствена база за Китай и една за останалия свят. Това вероятно ще доведе до разширяване на веригите на доставки без Китай и възхода на Индия и Виетнам като производствени противотежести на Китай.

Държави и компании искат да се отдалечат от стратегията „Произведено в Китай“. Но китайското производство излиза далеч извън границите на Китай.

Тъй като Русия предлага на китайския бизнес възможността да запълни празнотата, оставена от Запада, Москва може да се превърне в нов китайски производствен център. Ще има ли скоро продукти, които идват с етикета „Проектирано в Шанхай, произведено в Русия“?

Подобни възможности показват, че се появява нов дизайн на световния ред, като политиката и икономиката се сливат в едно по неочаквани начини. По целия свят националните интереси и суверенитетът са в основата на търговията и свързаността, рязък контраст от миналото, когато правителствата използваха своите икономики, за да преодолеят различията и бариерите.

За много страни катализаторът за различно поведение е Китай. Но това, което се случва, не е точно протекционизъм, нито деглобализация.

Тези етикети не успяват да разпознаят сериозността на това, което се случва. Глобалното дърпане на въже около Китай възобновява старите двигатели на социална промяна, като идеология, култура и имиграция, и също така ражда нови парадигми, включително поддържането на приятелски отношения с други страни. Светът навлиза в период, в който глобалната среда се разпада по нови разломи и се формират нови групи от нации, готови да се конкурират и да се конкурират за глобално лидерство.

Това е вертикална глобализация.

Странно, но докато Китай и Западът - особено САЩ - се отдръпват един от друг, те остават в една и съща лодка. Колкото повече всяка страна се откъсва от другата, толкова повече останалият свят е принуден да избира страни или да създава своя група от доверени страни.

Сега Китай и западните държави трябва да дадат отговори на решаващия въпрос: Защо дадена нация трябва да избира едната страна пред другата? Възможно е изборът, който другите правителства правят за това към кого да се присъединят, да реши кой е най-големият победител, тъй като глобализацията се прекроява от нулата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:48 | 05.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

1
rate up comment 12 rate down comment 34
zelka007
преди 1 година
Поднебесната кинкалерия няма да липсва на никой ... да си вдигат великата китайска стена и да се саморазвиват ... таман следващият вирус ще си остане само при тех ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още