Световните производители на алкохолни напитки са изправени пред сериозни предизвикателства, тъй като митата и бойкотите на марки заплашват да засилят по-широките промени в навиците на консумация на алкохол, пише CNBC.
Френският производител на коняк Rémy Cointreau в началото на месеца стана поредният производител на алкохолни напитки след Diageo и Pernod Ricard, който оттегли целите си за продажби поради повишената икономическа и търговска несигурност.
„Предвид продължаващата липса на макроикономическа видимост, геополитическата несигурност около митническата политика на САЩ и Китай и липсата до момента на възстановяване на американския пазар... условията, необходими за поддържане на целите [на Remy Cointreau] за 2029-2030 г., вече не са налице“, се казва в изявление на компанията.
Стъпката беше предприета, след като годишните продажби на бизнеса с коняк на групата, който включва едноименната марка Remy Martin, спаднаха с 22% на органична база поради забавяне на потреблението в САЩ и „сложни пазарни условия“ в Китай.
Популярната марка бренди, която произхожда от френския регион Коняк, беше особено силно засегната от продължаващото напрежение между САЩ и Китай. LVMH също отчете спад от 17% на продажбите на коняка Hennessy през първото тримесечие.
Тази напитка обаче далеч не е единствената, тъй като търговските бариери отслабват вече намаляващото търсене на спиртни напитки. Вината и спиртните напитки на LVMH остават най-слабо представящото се подразделение на френската луксозна група, спиртните напитки на Diageo, включително Tanqueray, Gordon’s и Smirnoff, отбелязаха най-резкия спад през първото тримесечие, но пък продажбите на ирландското тъмно пиво Guinness отчетоха ръст.
„Дестилираните спиртни напитки в САЩ преминават през корекция, а американските мита добавят още едно ниво на несигурност“, заяви Jefferies в бележка миналия месец.
Митата притискат спиртните напитки
Престижът – и често правните изисквания – свързани със спиртните напитки и вината, означават, че те са силно зависими от местното производство и следователно са силно изложени на американските вносни мита. Шампанското например трябва да се произвежда и бутилира в региона Шампан.
При спиртните напитки и вината трябва да произвеждате локално и да изнасяте. Следователно те са много по-уязвими на геополитически напрежения, коментира Санджит Ауджа, анализатор в UBS, пред CNBC.
Remy Cointreau изчислява, че митата в настоящия им вид биха могли да нанесат удар от 65 млн. евро на бизнеса ѝ след смекчаващи мерки. Diageo, от своя страна, заяви, че около 25% от бизнеса ѝ ще бъдат засегнати от митата.
Същото не важи за бирата, която разчита на местно производство и се смята за неочакван победител от търговските разделения. Затова и най-големият производител на бира в света AB InBev, както и нидерландските и датските производители на бира Heineken и Carlsberg, запазиха прогнозите си за цялата година през първото тримесечие.
В резултат на това вината и спиртните напитки са потенциално по-изложени и на бойкоти на марки, като потребителите са по-склонни да заменят даден продукт по политически причини с местно произведен алтернативен продукт.
Преминаване към премиум продукти
Митата биват налагани в момент, в който индустрията отбелязва забавяне през последните години след десетилетие на силен растеж, особено по време на пандемията от Covid-19. Потребителите, които бяха блокирани вкъщи, харчеха повече за алкохол през 2020 и 2021 г., което доведе до едновременно нарастване на премиум марките.
„По време на пандемията хората не само пиеха повече, но и предпочитаха премиум продукти“, каза Ауджа.
Алкохолните напитки често се възприемат като достъпен лукс, особено в периоди на икономически просперитет. Въпреки това те са по-скоро спорадична покупка, като много от запасите, натрупани по време на Covid, остават в баровете по целия свят.
С промяната на икономическите условия обаче потребителите може да са по-малко склонни да платят 100 долара за добра бутилка и вместо това да преминат към по-евтини, готови за консумация (RTD) алтернативи.
„Готовите за консумация продукти на базата на спиртни напитки оказват натиск върху растежа на дестилираните спиртни напитки, наред с въздействието на кумулативната инфлация“, се казва в бележката на Jefferies, като се добавя, че понижаването на цените е най-видимо при продуктите от водка и ром, докато търсенето на премиум уиски, текила и джин остава по-силно.
„Тази [премиумизация] днес е в пауза предвид цикличните неблагоприятни условия, които имаме в индустрията“, добавя Ауджа.
Трайно отдръпване?
Спадът в търсенето се дължи на тенденциите в областта на здравето и благосъстоянието, които предизвикват промяна в потребителските навици, като все повече хора проявяват интерес към трезвеността и експериментират с по-ниска консумация на алкохол. Всъщност много производители на напитки се опитаха да се възползват от тази промяна, пускайки на пазара нови серии продукти с ниско или без алкохолно съдържание.
В същото време разпространението на лекарства за отслабване – и ранните доказателства за тяхната роля в потискането на желанието за алкохол – представляват друго потенциално предизвикателство за индустрията.
Въпреки това анализаторите остават разделени по отношение на тежестта и трайността на спада.
„Има значителни дебати относно степента, в която настоящото слабо търсене е циклично или структурно“, казва Джеймс Едуардс Джоунс, анализатор в RBC Capital Markets.
Цикличният натиск се отнася до икономическите затруднения и остатъците от епохата на Covid, а структурните промени – до променящите се потребителски модели.
„Има по малко и от двете, но цикличните са по-силни от структурните“, каза Ауджа. „Но когато цикличните неблагоприятни условия отминат, смятаме, че растежът на индустрията за спиртни напитки в САЩ ще бъде с 1-2% по-нисък от историческия растеж от 4-5%.“


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”