IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Индия и Мексико - новите двигатели на растежа за швейцарската часовникарска индустрия?

Производството на часовницибе разтърсено, след като САЩ наложиха 39-процентни мита върху вноса на швейцарски продукти през август

12:37 | 08.10.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: unsplash.com
Снимка: unsplash.com

Индия и Мексико може да се превърнат в новите двигатели на растежа за швейцарската часовникарска индустрия, която беше силно засегната от американските мита и спадащото търсене в Китай, смята водещата одиторска компания Deloitte.

Емблематичната швейцарска индустрия „преминава през един от най-сложните периоди в най-новата си история“, посочва консултантският гигант в 11-тото издание на проучването на Deloitte за швейцарската часовникарска индустрия, предаде АФП. 

Производството на часовници – третият по големина износен сектор на богатата алпийска страна – бе разтърсено, след като САЩ, които са най-големият ѝ пазар, наложиха 39-процентни мита върху вноса на швейцарски продукти през август.

В същото време износът към континентален Китай - другият основен пазар за швейцарските производители на часовници, продължава да спада, като търсенето е засегнато от безработицата сред младите хора и смущенията на имотния пазар.

Според данни на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия (FH) износът за САЩ миналата година е достигнал 4,4 млрд. швейц. франка (5,5 млрд. долара) – ръст от 5% спрямо 2023 г.

Износът за континентален Китай е бил на стойност 2 млрд. франка – спад от 26%.

Карин Сзегеди, ръководител на отдела за потребителски стоки, лукс и мода в Deloitte Швейцария, заяви, че индустрията трябва да се възползва от възможностите в други страни, където растежът е силен.

„Навлизането в нови региони на растеж е от решаващо значение, за да се смекчат спадащите резултати на утвърдените пазари“, каза тя.
„Страни като Индия и Мексико са източник на млади, динамични потребители. Те са отворени към иновациите, което дава възможност на швейцарската часовникарска индустрия да разшири глобалното си присъствие в дългосрочен план.“

Нови пазари за часовници

Deloitte вече беше посочила Индия като пазар с висок потенциал в проучването си от 2023 г.

Оттогава Швейцария подписа споразумение за свободна търговия (ССТ) с Индия, което влезе в сила на 1 октомври и се очаква да улесни достъпа на швейцарските производители на часовници до растящата индийска средна класа.

Тазгодишното изследване отбелязва „силното вътрешно търсене, нарастващото благосъстояние и активните инвестиции в търговската инфраструктура“ в Индия.

Проучването също така обръща внимание на Мексико – страна, с която Швейцария подписа ССТ през 2021 г.

Оттогава износът на часовници за Мексико се е увеличил петкратно, като страната се е утвърдила като водещ пазар в Латинска Америка.

Според Deloitte ентусиазмът към часовниците в Мексико се подхранва от социалните мрежи, докато Индия остава най-бързо растящият голям пазар за индустрията.

Данните на FH показват, че износът на швейцарски часовници за Индия е нараснал с 25% миналата година до 274 милиона франка, докато износът за Мексико е нараснал с 16% до 337 милиона франка.

Но макар растежът в тези държави да предлага обещаващи перспективи, нарастващите продажби няма да са достатъчни, за да компенсират напълно ефекта от американските мита и спада на износа за Китай, предупреждава Deloitte.

Миналата година Мексико е било 15-ият по големина пазар за швейцарската часовникарска индустрия, а Индия – 21-вият.

/БГНЕС /

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:37 | 08.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още