Точно преди планираното спускане до „Титаник“ през май Арни Вайсман, главен редактор на Travel Weekly, казва, че се чувствал неспокоен и е споделил опасенията си със Стоктън Ръш, главния изпълнителен директор на компанията за дълбоководен туризъм OceanGate Expeditions.
Ръш казва на Вайсман, че подводницата Titan е построен с въглеродни влакна (карбон), които е получил с отстъпка. Докато пуши кубинска пура, Ръш споделя, че е в реда на нещата, че влакната се ползват, както и че Boeing и НАСА, гиганти в производството на самолети и космически кораби, са участвали в дизайна на Titan, твърди Вайсман, цитиран от Wall Street Journal.
Тази седмица Boeing описва участието си по различен начин, след като Titan изчезна при друго гмуркане до прочутото корабокрушение. В крайна сметка експедицията завърши с трагедия, когато подводницата претърпя имплозия, убила Ръш и четиримата му спътници.
„Boeing не беше партньор по Titan и нито го е проектирала, нито го е изградила“, обяви компанията.
Разговорът между Вайсман и Ръш подчертава част от историята на OceanGate. Частната компания, базирана в Еверет, Вашингтон, гради отношения с добре известни компании и научни институции, докато се опитва да си създаде име в екстремния подводен туризъм.
Тези отношения невинаги достигат до нещо по-сериозно.
Пакт, сключен между OceanGate и Лабораторията по приложна физика към Университета на Вашингтон, е имал за цел да се построи подводница от въглеродни влакна, като става дума за предшественика на Titan. Вместо това се стига до стоманен плавателен съд, създаден от стара подводница от архипелага на Азорските острови, край бреговете на Португалия, твърдят университетът и бившият собственик на подводницата.
Отношенията на OceanGate с НАСА се променят. Първоначално американската космическа агенция е трябвало да помогне за производството на корпуса на Titan, но в крайна сметка само дава консултации чрез видео, твърдят както от компанията, така и от НАСА.
Според Boeing OceanGate и Ръш са преувеличили информацията за партньорството им с компанията.
Говорител на OceanGate е отказал да коментира, когато Wall Street Journal е попитал за тези взаимоотношения, включително описаното от Вайсман. Изданието също така е попитало за вълеродните влакна, ползвани в Titan, както и за развитието на по-ранната подводница, известна като Cyclops. OceanGate обаче не желае да коментира тези теми.
Вайсман е избран да участва в гмуркане до „Титаник“, което е отменено на по-късен етап заради лошото време, а тази седмица той самият писа за преживяванията си тогава.
Ръш „говори за това как е получил въглеродните влакна от Boeing на страхотна цена, защото е изтекъл срокът им на годност за ползване в авиацията“, разказва Вайсман пред WSJ. По думите му именно това го е накарало да се замисли.
„Казах му: Не звучи като добра идея“, коментира Вайсман. „А той каза: Вижте, разработих това с Boeing и НАСА, и с Университета на Вашингтон“.
В изявление Boeing твърди, че „не е открила никакви данни за продажба на композитен материал към OceanGate или нейния главен изпълнителен директор.
Бордът на OceanGate пък включва бивш астронавт от НАСА. През 2020 г. OceanGate обявява, че Центърът за космически полети Маршал на НАСА в Хънствил, Алабама, ще служи като място, където ще бъде завършена разработката и производството на нов корпус. През март миналата година OceanGate сподели, че се е консултирала с инженерите на НАСА по време на разработката и построяването на Titan.
НАСА казва, че нейни инженери са участвали в този процес от разстояние, отчасти заради Covid-19. Агенцията допълва, че не е провеждала тестове, нито е участвала в строежа на Titan. Освен това не е дала одобрението си за проекта.
Алън Стърн, учен, който ръководи историческата мисия на НАСА до Плутон, получи безплатно пътуване с Titan миналото лято. Той каза, че не е учен, разбиращ от материали, но е проверил данните за безопасността на OceanGate и е разговарял с пътниците от предишни гмуркания.
„Ако мислех, че има неща, които ме притесняват, просто щях да кажа, че няма да отида“, коментира Стърн.
Много преди да построи Titan, OceanGate се зае със създаването на нейния предшественик, който не е предвиден за толкова дълбоки гмуркания, но също така е с корпус от въглеродни влакна. Този материал е много по-лек от стоманата или титана и може да бъде произведен така, че да издържа на огромен натиск.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
преди 2 години Каква роля имат diversity hires в историята с подводницата Titan?https://twitter.com/oceangate/status/1236722117024022529 отговор Сигнализирай за неуместен коментар