Първият сектор, който се възстанови от кризата е износът на стоки – той следваше възстановяването на ЕС и световната икономика и вече достигна нива, сравними с най-добрите месеци преди кризата. Сега се забелязват признаци на подобно възстановяване и в друг сектор, основно зависещ от външния пазар - туризмът.
Ето, че се сбъдва очакването, че през 2010 година експортните сектори ще се възстановяват, докато вътрешният пазар ще продължи да стагнира.
Ето няколко водещи индикатори за развитието на туризма.
Монетарен индикатор
През лятото обикновено има сезонно увеличение на парите в обръщение (банкноти и монети), което може да се свърже с активния туристически сезон. През 2009 година подобно увеличение на кеша нямаше, но през 2010 година отново има сериозно увеличение на банкнотите и монетите през летния туристически сезон.
Нарастване на парите в обрaщение между април и август на съответната година, млн.лв.
Източник: БНБ, изчисления на автора
Чужди туристи в България
През юли и август 2010 година броят на чуждите туристи в България се доближава до 1 милион месечно, което е с около 10% увеличение спрямо същите месеци на предходната година. Това се дължи както на възстановяването от кризата в ЕС, така и на лошата реклама, която получи Гърция с бурни стачки, блокади, липса на бензин и доставки и пр.
Източник: НСИ
Български туристи в чужбина
Косвен индикатор за българския туризъм са пътуванията на българи в чужбина. Може да се предположи, че много колкото повече българи пътуват в чужбина, толкова по-малко те ползват българския туризъм – и обратно.
През 2010 има значително намаление на броя на българите, пътуващи в чужбина в цел туризъм – от над 155 хиляди през август 2009 година на под 93 хиляди през август 2010 година. Отново, както кризата, така и проблемите в Гърция вероятно оказват влияние върху този поток. Това се потвърждава и от факта, че броят на българите, почиващи в Гърция е намалял трикратно за една година (от 60 на 20 хиляди). Което, обаче, най-вероятно означава че голяма част от тези хора са ползвали български туристически услуги.
Данъчен индикатор
Горните индикатори се потвърждават и от данни на НАП. Според приходната агенция през август 2010 година декларираните обороти са се увеличили до 14,4 млрд. лв. спрямо 13,3 млрд. лв. година по-рано. Увеличението е с около 8.3% на годишна база.
Тъй като търговията на дребно не отбелязва някакво особено раздвижване (според последните данни през юни тя все още намалява на годишна база), остава туризмът и вносът да обясняват увеличението на декларираните обороти по ДДС.
При това, говорим за внос от ЕС – тъй като само той се администрира от НАП (вносът извън ЕС е в митниците).
Вносът от ЕС през юли се увеличава с около 8% на годишна база, така че туризмът и свързаните дейности също би трябвало да се увеличават с подобен или по-висок темп (друг е въпросът, че самият туризъм плаща само 7% ДДС за разлика от другите отрасли, така че той не е особено голям приходоизточник за бюджета сам по себе си).
НАП се опитва да обясни увеличените обороти със своите проверки по морето и съответно намаление на сивата икономика. Обаче, имайки предвид, че увеличените обороти съответстват на увеличения брой посещения на чужденци в България и по-малкото посещения на българи в чужбина – едва ли може да се приеме, че има някакво особено намаление на сивата икономика.
Георги Ангелов е старши икономист в институт “Отворено общество” и основател на Блога за икономика – ikonomika.org.


„Ангели на пътя“ със сигнален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
преди 15 години А възможно ли е увеличаването на туристите да е свързано с кризисни причини? Имам предвид увеличено търсене на нискобюджетни курорти от типа на нашите, което в криза може да се предположи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години Многоаспектно обосноваване на тезата. Удоволствие е да се чете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар