България е усвоила нетно 244 млн. евро евросредства през третото тримесечие на 2011 г., или с 36% по-малко на годишна база, показват изчисления на Investor.bg на база данни на БНБ. Това повдига въпроса дали прогнозите за икономически ръст през следващата година ще бъдат постигнати.
За догодина министърът по управление на еврофондовете Томислав Дончев очаква, че ще бъдат платени 4,5 млрд. лв. или 5,6% от планирания БВП.
Обобщените данни за усвояването на еврофондовете показват, че България не се справя със заложените в бюджета за 2011 г. цели.
На първо място държавният бюджет отчита с 515,6 млн. лв. по-малко получени европейски средства за 10-те месеца на 2011 г. спрямо планираното. Пресметнато през брутният вътрешен продукт на България, това е близо 1% от БВП.
Според икономиста Димитър Чобанов планираните бюджетни приходи от европейски средства за 2011 г. са 2,14 млрд. лв., а за 2012 г. - 3,82 млрд. лв. Това представлява ръст от 80%, изпълняването на което изглежда доста трудно.
Данните до септември 2011 г. показват 630 млн. лв. приходи от помощи от ЕС, като до края на 2011 г. вероятно ще усвоим 1,1 млрд. лв., смята икономистът.
Очертава се дефицитът по европейските средства за 2011 г. да бъде около 700 млн. лв. или 1% от БВП, смята Чобанов. Поради тази причина е лесно да изчислим защо БВП няма да се увеличи с 3%, както прогнозира правителството в началото на годината, а с около 2%.
"Догодина максимумът според мен е наполовина на оценката в бюджета, което с доста оптимизъм е 1,9 млрд. лв. Това означава, че очакваното неизпълнение от европейските приходи е 2% от БВП", заяви Чобанов.
Така възниква въпросът дали България не успява да предложи проекти, или пък европейските органи бавят плащането на парите.
Трите лота на АМ Тракия (2-ри, 3-ти и 4-ти), които се строят вече една година, са на стойност 482 млн. лв., от които 80% ще плати Европейският съюз, тоест 386 млн. лв.. Това ще се случи в рамките на повече от две години, през които магистралите ще се строят.
Ако всички очаквани от ЕС пари отиват за магистрали, изчисленията показва, че ще са ни необходими поне 1 500 км. нови магистрали, за да се усвоят очакваните 4,5 млрд. лв. При това само в рамките на една година.
Евросредства разбира се идват и по линия на единните плащания на площ земеделска земя. Те би трябвало да са в размер на около 800 млн. лв. Няколкостотин милиона лева европейски пари вече са усвоени или предстои да бъдат усвоени и чрез столичното метро.
Големите проекти, които могат да усвоят големи суми, свършват дотук, като се изключи рехабилитацията на жп. пътя Пловдив-Бургас, който е на стойност 317 млн. лв.
Изчисления на Investor.bg на база данни на БНБ показват красноречиво забавянето в усвояването на евросредствата.
Нетният ефект за България до 30 юни 2011 г. е 1,26 млрд. евро, а към 30 септември 2011 г. намалява до 1,12 млрд. лв. Това означава, че третото тримесечие на 2011 г. е било по-слабо в усвояването от третото на 2010 г. Данните показват, че през третото тримесечие на 2011 г. сме усвоили 244 млн. евро, или с 36% по-малко на годишна база.
Нетен баланс с Европейския съюз по тримесечия в млн. евро (включва приходите от субсидии и разходите за членски внос)



Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?


преди 13 години Марияне, Защо не правиш сравнение между усвоените суми за 9 месеца на 2011 и тези за деветте месеца на 2010, а сравняваш само едно тримесечие ?Истината е, че за 9-те месеца на 2011 са усвоени с 17% повече средства от тези усвоени през 2010 за същият период. Така, че не знам коя картинка е по-правилно да се гледа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Необходими са ни 15 пъти повече проекти от тези по АМ Тракия, за да усвоим 4,5 млрд. лв. през 2012 г. тоест 45 лота (15*3) по 35 км. всеки, тоест 1 575 км. магистрали, за да усвоим тези пари.Разбира се около 800 млн. лв. идват по линия на единните плащания на площ земеделска земя и не е необходимо с проекти да усвояваме 4,5 млрд. лв. през 2012 г., а само 3,7 млрд. лв. Тези пари обаче са достатъчни да се изградят магистралите от София до Варна, от Варна до Бургас, от София до гръцката граница и до сръбската граница.Вижда ми се недостижимо за 1 година, дано се случи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дано.Макар, че в България повечето проблеми с евро средствата са заради вътрешни спънки. Вместо да се търси максимален ефект се търси как да се откраднат.Въпреки подобрението при ББ нещата все още седят така. Например как близки до властта лапват най-големите проекти - дано поне ги завършат в срок. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Е това вече е лошо! Дано поне да се дължи на забавени плащания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар