IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Номиналното опрощаване на гръцкия дълг не е решение

Най-добре е ЕС да обвърже условията за погасяване с ръста на гръцката икономика, смята германски икономист

08:15 | 21.07.15 г. 17
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Едва що е решен конфликтът между гръцкото правителство и европейските партньори, и се задава нов спор - Международният валутен фонд (МВФ) призовава за т. нар. „подстригване на дълга“ на Гърция. Федералното правителство на Германия и лидерите на еврозоната обаче категорично изключват възможността за номинално намаляване на дълга и само предлагат да се мисли за удължаване на падежите, в замяна на по-нататъшни реформи. Тази дискусия обаче не е особено задълбочена. Европа спешно има нужда от преосмисляне на политиката по този въпрос и от модел на преструктуриране, който да помогне на Гърция да изпълни своите реформи, пише в свой материал за Die Welt Марсел Фрацшер, директор на Германския институт за икономически изследвания (DIW) в Берлин.

Настояването за номинално намаляване на дълга отразява много едностранчивата позиция на МВФ. МВФ е прав, когато казва, че държавният дълг от близо 180 процента от икономическия продукт в Гърция не е устойчив. Противоречието е в това, че МВФ призовава за „подстригване“ само европейците, но възнамерява да изключи собствените си заеми от това. А МВФ, точно както европейските си партньори, бе организатор на спасителните програми и следователно трябва да поеме пълната отговорност за тях, заедно с ЕК и ЕЦБ. Въпреки това, ако този конфликт с МВФ не бъде решен, спорът може да постави под угроза участието на МВФ в третата програма за Гърция – нещо, за което призовава германското правителство. 

Преструктуриране на гръцкия държавен дълг трябва да отговаря на четири критерия - първо, трябва да се направи дълга устойчив, т.е. намаляване на тежестта на дълга, така че гръцкото правителство да може да го изплаща дори и в трудни времена. На второ място, то трябва да има за цел намаляване на колкото се може повече претенции за сметка на германските и европейските данъкоплатци. Това може да стане само ако гръцката икономика отново започне да расте и държавата генерира високи приходи. Трето, преструктурирането на дълга трябва да бъде проектирано така, че да поддържа максимално растежа. Четвъртият елемент е доверието. Преструктурирането трябва да даде ясен сигнал на гръцкото правителство и гражданите, че Европа има интерес от възстановяването на страната.

Едно номинално редуциране на дълга, от друга страна - дори ако е допустимо по закон - ще има предимството, че може да възстанови бързо устойчивостта на дълга. Но би било изключително скъпо за европейските и германските данъкоплатци. В допълнение, то би отнело от гръцкото правителство важни стимули за прилагането на по-нататъшни реформи. Ето защо призивът на германското правителство, че едно преструктуриране на дълга трябва да бъде свързано със строги условия, е разбираемо и правилно, пише Фрацшер.

Тази последна опция би позволила на германското правителство да запази лицето си – преструктуриране чрез удължаване на падежите и по-нататъшното понижаване на лихвените проценти. Което би позволило на федералното правителство да спази обещанието си да не толерира опрощаване на дълга и, но същевременно ще се намали тежестта на дълга на Гърция. Тъй като и сега сроковете за погасяване са изключително дълги, а лихвените проценти вече са много ниски, този вариант обаче ще допринесе малко за устойчивостта. Въпреки това най-голямата слабост на преструктурирането е ефектът на доверието. Защото високите нива на държавен дълг ще си останат, а рискът, че гръцкото правителство може в бъдеще в случай на несъстоятелност да прекратии погасяването, все още е изключително висок. Поради това много частни инвеститори ще се въздържат от инвестициите си в Гърция. По този начин растежът на гръцката икономика ще остане нисък.

И настояването за по-висок налог за солидарност за германските данъкоплатци, за да се отпише гръцки дълг, ще бъде непродуктивно и ще представлява фатален сигнал. Целта на третата помощна програма не е да се осигурят парични трансфери в Гърция, а да се подобри устойчивостта на гръцкия държавен дълг и по този начин да се защитят интересите на германския и европейския данъкоплатец.

Най-добрият вариант, който отговаря на всичките четири критерия, би бил обвързването на лихвените проценти с растежа на икономиката на Гърция, а не, както досега – към растежа на еврозоната, показва анализ на DIW в Берлин. Ако гръцкият темп на растеж в дадена година започне да пада, ще паднат и лихвите. Обратно, ако икономиката расте бързо, се вдигат и лихвите. Лихвените плащания ще се развиват в крак с темпа на растеж и по този начин автоматично ще вземат предвид платежоспособността на гръцката държава.

Такава БВП-индексация на заемите има многобройни предимства. Първо, тя подобрява платежоспособността на Гърция и по този начин намалява риска от неуспех за европейските данъкоплатци. В дългосрочен план не се очаква загуба за кредитора. Напротив, такава индексация намалява рисковите премии и подобрява платежоспособността и икономическото възстановяване.

На второ място, обвързаните към БВП заеми ще осигуряват стимули за Гърция, за да поеме отговорност към собствените си реформи и по този начин да подобри шансовете си за успех. А едно такова решение също така ще бъде важен сигнал от всички европейци към Гърция, че самата Европа е силно заинтересована от икономическото възстановяване на страната. Отношенията между Гърция и нейните кредитори - особено Германия - ще се подобрят. А гърците ще осъзнаят, че тяхното бъдеще е само в техните ръце.

Развитието на ситуацията в Гърция можете да следите тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

17
rate up comment 5 rate down comment 1
marto76
преди 8 години
През 2009 г. им опростиха сигурно над 50 млрд. евро дълг, сега искат да направят същото! Нямат ли срам тези мързеливи византийци? Да не говорим, че от подобна неразумна фискална политика и липса на реформи в ключови сектори, доведоха гръцките банки, които имат и клонове в България, до просешка тояга и неблагоприятно положение!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 2 rate down comment 0
pecan
преди 8 години
http://***.bgsniper.com/politics/5882-1за съжаление текста е дълъг ,но статията е интересна
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 1 rate down comment 0
pecan
преди 8 години
Лъжа 1: Гърците плащат 10% лихва по дълга си. Лихвите по гръцките ДЦК на пазарите днес наистина са високи, като дори няма да си правя труда да гледам колко са - далеч над 10%, със сигурност. Но от доста години Гърция вече не дължи своя дълг към пазарни участници (никой не е толкова луд да
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 1 rate down comment 0
pecan
преди 8 години
Съчувствам на Румен Гечев и други другари от БСП в опитите да обяснят защо през оградата дойдоха комунисти и банките хлопнаха, но прекаляват с лъжите. Щом стане дума за заеми, много обичат да лъжат какво е лихва и как се изплаща заем (например, лъжите за бързите потребителски кредити при приемането на некадърния закон ще им ги напомням цял живот). Та да се върнем малко към лъжите за гръцкия дълг от вчера и днес:Лъжа 1: Гърците плащат 10% лихва по дълга си. Лихвите по гръцките ДЦК на пазарите днес наистина са високи, като дори няма да си правя труда да гледам колко са - далеч над 10%, със сигурност. Но от доста години Гърция вече не дължи своя дълг към пазарни участници (никой не е толкова луд да
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 7 rate down comment 6
крас
преди 8 години
До 1Решението е РЕВИЗИЯ НА ДЪЛГА!Нека се види коя част от него е ДЪРЖАВНОГАРАНТИРАН , коя част от него е на ЧАСТНИ БАНКИ и собственици които не са гръцки граждани!Към този момент се констатира, че след втопото споразумение в "ГРЪЦКИ" частни банки ЕЦБ е наляла 50 млрд.? !Сега тези ИЗТОЧЕНИ и ДЕКАПИТАЛИЗИРАНИ банки искат нови 25 млрд.? !Като има *** да им ги дават защо да не искат!!ВЪПРОСА ОБАЧЕ Е, ЗАЩО ДЪЛГОВЕТЕ НА ЧАСТНИТЕ БАНКИ СЕ ПИШАТ НА СМЕТКАТА НА ГРЪЦКИЯ ДАНЪКОПЛАТЕЦ???КАКВО ОБЩО ИМА ДЪРЖАВАТА С БАНКИРАНЕТО, КОЕТО Е В ПРЕРУГАТИВИТЕ НА ЕЦБ?!ПО ПОДОБИЕ НА БНБ, КОЯТО ПРОСПА КТБ И ЕЦБ НЕ СИ Е СВЪРШИЛА РАБОТАТА!!ТЯ ПРОДЪЛЖАВА ДА НАЛИВА В ЕДНИ ПРОБИТИ ЧАСТНИ БАНКОВИ ТРЕЗОРИ И ТВЪРДИ, ЧЕ ТОВА Е ДЪРЖАВЕН ДЪЛГ!!Егати и перверзното мислене на тези *** от ЕЦБ. ЕДИН ПИЕ ДРУГ ПЛАЩА - това е тяхната система на банкиране!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 6 rate down comment 0
abdul
преди 8 години
Увеличаването на лихвата спрямо растеж-а е аналог на прогресивният данък, като за плебса отново остават "реформите" под форма на допълнителни данъци, осигуровки и т.н.Бизнесът лесно ще (а и голяма част вече) се изнесе от Гърция.Прогресивната плаваща лихва, както и удължаването на периода на кредитите, с които ЕС удобно се опитва да замаскира директното опрощаването на гръцки дълг е един от последните отчаяни опити на евробюрократите-социалисти да запазят мира в ЕС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 7 rate down comment 1
MZ/X
преди 8 години
Дългът на Гърция се държи от държавите в еврозоната. Каквото се договорят, такава ще е лихвата! Аз лично залагам на някаква много ниска лихва от сорта на 0,1% плюс добавка в зависимост от ръста на БВП.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 10 rate down comment 8
крас
преди 8 години
ЗА ЕДНА УМРЯЛА ФИНАНСОВА СИСТЕМА КАКВАТО Е ГРЪЦКАТА НЯМА НИКАКВО РЕШЕНИЕ, ОСВЕН ОБЯВЯВАНЕТО НА ФАЛИТА Й. ВСИЧКО ОСТАНАЛО Е ЛЕЧЕНИЕ НА УМРЯЛ КОН ОТ КОЙТО ЧАКАТЕ НЯКАКВА РАБОТА!ИСЛАНДСКАТА ДЪРЖАВА ОТКАЗА ДА ПРИЗНАЕ ЗА ДЪРЖАВЕН ДЪЛГ ФАЛИРАЛИТЕ ЧАСТНИ БАНКИ И ГИ ПУСНА НА ТРЕНАЖОРА. НЕ Е ЛИ ВРЕМЕ ЦИПРАС И ВАРУФАКИС ДА СПРАТ С ТОВА ПРЕДСТАВЛЕНИЕ И ОБЯВЯТ, ЧЕ ПРОБЛЕМА НА ФАЛИРАЛИТЕ ЧАСТНИ БАНКИ НЕ Е ПРОБЛЕМ НА ГРЪЦКАТА ДЪРЖАВА , А НА ТЕХНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ И РЕГУЛАТОРНИ ОРГАНИ ОТ ЕЦБ ?ВРЕМЕ Е И АКО НЕ ГО НАПРАВЯТ ЩЕ ПОЕМАТ ВСИЧКИ НЕГАТИВИ НА ОТЧАЯНИТЕ ВЛОЖИТЕЛИ КОИТО ЩЕНАСОЧАТ ЦЯЛАТА СИ НЕГАТИВНА ЕНЕРГИЯ КЪМ ТЯХ, А НЕ КЪМ ИСТИНСКИТЕ ВИНОВНИЦИ ПРЕВЪРНАЛИ БАНКИТЕ СИ ВЪВ ФИНАНСОВИ ПИРАМИДИ , ИЗТОЧИЛИ ГИ ПОД ПОГЛЕДА НА ЕЦБ И СЕГА ТЪРСЕЩИ СПАСЕНИЕ В ДЪРЖАВАТА!!ПОЗНАТА ИСТОРИЯ С КТБ, ЦЕЦО , И ДЪРЖАВНИЦИТЕ НИ КОИТО ПЛАТИХА ЗАДЪЛЖЕНИЯТА МУ, А СЕГА НИ ПОДГОТВЯТ И ДА ПЛАЩАМЕ ПРЕДСТОЯЩИТЕ ОСЪДИТЕЛНИ ПРИСЪЖДАНИЯ ЗА НЕПРАВОМЕРНОТО ЗАТВАРЯНЕ НА БАНКАТА ИМ!ЛИПСАТА НА ДЪРЖАВА ВОДИ ДО ТОВА ПРЕСТЪПЛЕН
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 13 rate down comment 4
tonino
преди 8 години
" Противоречието е в това, че МВФ призовава за подстригване само европейците, но възнамерява да изключи собствените си заеми от това."Ама разбира се.....Това ми звучи като : "Опростете им дълга,че ние сме затънали до шия в *** !"Наясно ли сте,че:"Най-голямото удължение за една страна, която някога е вземала пари на заем от МВФ бе направено за Гърция. Кредитът за Гърция сега е 3200 процента над квотата. А границата за МВФ е 600%."Къде беше Кристин Лагард,когато отпускаха тези пари на Гърция ? Нима те не бяха отпускани с нейния подпис ??????Сега обаче точно тя най-много реве дълга на Гърция да бъде "подстриган"......Хайде няма нужда.....:)))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 9 rate down comment 1
dr.5rov
преди 8 години
Този юнак Марсел Фрацшер всъщност предлага неща доста близки до някои от предложенията на Варуфакис. Такова решение е приложено и към дълговете на самата Германия след ВСВ.Самите гърци драпат за такова решение. Гарантира им, че от ЕС ще наливат пари за растеж на икономиката им. А те както си имат подходящата статистика могат да си "отчетат" такъв растеж какъвто им отърва. Да му мислят такива като нас, които сме "добре" (демек дължим им малко пари) и "не са ни нужни" кой знае какви инвестиции, а пък и като като "captured state", страната ни трябва да се "притиска" здраво за да влезе в "правия път".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още