Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

2017 г. - кошмарната година на Uber

Стартъпът изпрати най-тежката си година до момента, а сътресенията за нея не спират дотук

2017 г. - кошмарната година на Uber

Снимка: Архив Ройтерс

2017 г. вече е история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2017 г."

Когато на 28 август светът научи, че Дара Косровшахи оставя ръководната си позиция в Expedia, за да стане главен изпълнителен директор на Uber, никой не знаеше дали да му честити или да му пожелае железни нерви и огромно търпение. Само три месеца по-късно световните медии започнаха да говорят как кошмарът на Косровшахи никога няма да свърши, защото наследството от неговия предшественик се оказа безкрайно тежко. Не е изненада, че сценарият, по който се разви годината за Uber не е никак розов и определено няма хепи енд. Ето и кои са главоболията, с които се сблъска компанията в последните 12 месеца.

Кражба на търговски тайни

Годината не започна никак добре за Uber. През февруари стана ясно, че звеното за автономни коли на Alphabet – Waymo, съди стартъпа заради предполагаема кражба на технологии. Делото все още е в ход, като се очаква скоро да не бъде решено. Последно стана ясно, че се е появило ново доказателство, свързано с писмо на бивш служител на Uber, което е било скрито от адвокатите на компанията.

Каланик, Травис Каланик

Истинското име на проблемите на Uber е Травис Каланик. Съоснователят на компанията, който беше неин главен изпълнителен директор, не успя да се справи с перфектната буря, която връхлетя стартъпа. Нещо повече, той предпочете да остави нещата такива каквито са, а когато инвеститорите поискаха да вземе мерки или да се махне, той не искаше да направи нито едно от двете. Оттеглянето му от поста беше свързано с огромни вътрешни битки, които нанесоха тежък удар върху репутацията на компанията.

Още по темата

Дела за изнасилване

Тази тема не е никак нова за Uber. От самото начало компанията се сблъсква със сериозни проблеми със сигурността на пътниците – нещо, което инвеститорите откровено не одобряват. Наскоро стана ясно, че е подадена нова жалба до американски съд от две жени, пожелали да останат анонимни, които искат съда да принуди Uber да промени начина, по който проверява своите шофьори, както и други практики на компанията. Призивът е свързан с множеството жертви на изнасилвания, сексуално насилие и тормоз от страна на шофьорите. Въпреки острите критики, компанията все още не е открила начин или мотивация за затягане на правилата.

Сбогом, Лондон!

В средата на септември транспортният регулатор в Лондон удари звучен шамар на Uber, заявявайки, че няма намерение да поднови лиценза на компанията. Причина за това се оказа липсата на корпоративна отговорност по купища въпроси – от условията на труд до известяването на регулаторите за проблемите, в които се забърква. Първата работа на Косровшахи беше да отлети до британската столица, за да се срещне с регулаторите и да даде обещание, че компанията „повече няма да прави така“. Досега нито обещанията му, нито молбите са дали резултат. От решението на регулатора обаче са засегнати около 40 хил. шофьори. Освен това шефът на британския бизнес на Uber Джо Бертрам побърза да напусне, добавяйки още едно главоболие на Косровшахи.

Хакерската атака

Скоро след като Косровшахи стана главен изпълнителен директор на Uber, той трябваше да съобщи неприятната новина, че през октомври 2016 г. компанията е станала жертва на хакерска атака, която е засегнала 57 млн. потребителски акаунта. По-лошото, Косровшахи трябваше да признае, че Uber е платила 100 хил. долара на хакерите, за да си замълчат и да скрият случая. Новината беше съобщена цяла година след пробива, което предизвика остри критики от страна на регулаторите и потребителите.

Тежката дума на Европейския съюз

За десерт през миналата година Съдът на Европейския съюз реши, че Uber е транспортна компания, а не дигитална услуга. Най-просто казано, това означава, че компанията за споделено пътуване ще се съобразява със същите правила, с които се съобразяват и таксиметровите услуги. Според Uber това няма да промени ситуацията на компанията в повечето страни в ЕС, в които тя оперира, съобразявайки се с транспортната регулация. И все пак на доста места компанията ще трябва да промени начина си на работа.

Каквото и да говорим, Дара Косровшахи ще има доста работа през 2018 г. Той ще трябва да изчисти имиджа на Uber, да се пребори с регулаторните пречки и да я върне на ключови пазари като Лондон. Всичко това изисква воля, а дали той е достатъчно кален в битките, ще видим в следващите 12 месеца. 

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Как ще повлияе арестът на финансовия директор на Huawei на търговската война?