IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как анализите дадоха възможност на Netflix да изпревари Холивуд

Видео стрийминг платформата е много по-готова да рискува от традиционните играчи във филмовата индустрия

11:23 | 02.06.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Редица статии в последно време обсъждат загрижеността на Холивуд за скорошната вълна от сделки на Netflix за милиарди долари със звезди като Шонда Раймс, Раян Мърфи и семейство Обама за създаването на съдържание за видео стрийминг услугата. За разлика от динамиката на Netflix, традиционната филмова индустрия е възпрепятствана от бизнес модел, който е силно зависим от филмовите поредици и нови версии на популярни ленти отпреди няколко десетилетия, и където успехът зависи също от случайни и неизвестни фактори, пише в свой анализ Forbes.

Простата истина е, че в момента, благодарение на няколко глобални хита и на постоянния поток от приходи от своите 125 млн. абонати, Netflix може да си позволи да поема рискове и да продуцира всеки проект, който пожелае, както и да наема талантите, които са ѝ нужни, за да постигне успех.

Стойността на компанията възлиза на 164 млрд. долара и е нараснала с над 70% от януари насам, благодарение на което тя изпреварва Disney като най-високо оценената медийна компания в света. Disney е на стойност 152 млрд. долара. Между тях има няколко ключови разлики. Netflix има под 5000 служители, Disney – близо 200 хил., и същевременно изглежда е открила тайната на постоянния успех на по-голямата част от продукциите си.

Успехът не е с ясна рецепта за холивудските и традиционните продуценти. Миксът между тема, стил, сюжет, звезди, режисьори и други фактори е анализиран от десетилетия и изглежда никой не е съвсем наясно кой е най-правилният ход. През десетилетията прогнозирането на успеха неслучайно е сравнявано с алхимия.

Ето защо Netflix реши да опита да прави анализи. Потребителите на платформата не просто дават на компанията пари, но и нещо много по-важно – огромни обеми от подробна информация за техните вкусове, навици и интереси. Netflix използва тези данни, за да създава алгоритми за препоръки, на които потребителите се доверяват, защото често са прави. Но компанията използва и прогнозиране на търсенето.

Когато Netflix сключи сделка с Шонда Раймс, Раян Мърфи или семейство Обама, тя не прави това от чисто вдъхновение, шесто чувство или интуиция, а благодарение на модел за анализ на данни, който ѝ казва, че определена комбинация от талант, приятен сценарий и други фактори, на които тя може да повлияе, ѝ дават много по-голям шанс за успех.

Тя знае не просто това, но има и много добра идея кои от нейните абонати ще гледат въпросния сериал. За разлика от това традиционната индустрия обикновено разчита на данни, агрегирани от различни платформи и базирани на много по-основна социологическа и демографска информация.

Индустрията за съдържание е изложена на същите фактори като други сектори: успехът в момента зависи от бизнес моделите, които могат да генерират много подробно данни, а в светлината на GDPR трябва да опазват личните данни. Същевременно те трябва да подхранват сложни модели за данните, алгоритми за подходящо машинно самообучение и т.н.

Най-новите сериали на Netflix не са създадени, защото продуцентът е имал божествено вдъхновение, а защото моделът на данните е казал, че нещо ще проработи. В този смисъл Netflix е аналитичен модел от XXI век, докато Холивуд все още живее в XX век. Вследствие на това е и непрекъснатият успех и растеж на Netflix – компания, която разбира силата на анализите, данните, алгоритмите и машинното обучение.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:42 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още