Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Какво още не знаем за електрическите автомобили?

Кой е най-големият им пазар, защо намесата на държавата е толкова важна за продажбата им и как Конго може да се окаже решаващ фактор при производството им?

Какво още не знаем за електрическите автомобили?

Снимка: Ройтерс

Официални представители на ЕС само преди дни напълно сериозно обявиха, че „дизелът е технология на миналото, с която вече е свършено”. Едновременно с това Международната агенция по енергетика (МАЕ) публикува доклад от 141 страници, посветен на екологично чистия транспорт в цял свят. Ето 7 доста любопитни факта от него, обобщени от Automedia.bg.

1. Безусловен лидер по електромобили на глава от населението е Норвегия. В скандинавската държава 39% от продадените автомобили през 2017 г. са били електрически или хибриди, които се зареждат от мрежата. На второ място е Исландия с 11,7%, а на трето Швеция – 6,3%. В първата петица влизат още Холандия – 2,7% и Финландия – 2,6%.

В Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, дялът на екологично чистите автомобили е 2,2%. Тук обаче са продадени 40% от всички електромобили през 2017 г. Към тях могат да се прибавят и около 60% от електрическите мотоциклети и скутери, чиито продажби в световен мащаб през миналата година достигат 30 млн. бройки.

Още по темата


2. През 2017 г. за първи път в историята са продадени над 1 млн. електрически коли и зареждащи се хибриди. Общото количество на такива машини вече превишава 3,1 млн., което е много малко в сравнение с бензинови и дизеловите коли. Скоростта, с която растат продажбите на тези превозни средства, обаче е впечатляваща – увеличение с 56% за година.

3. Прогнозите на експертите са, че през 2030 г. броят на електромобилите и зареждащите се хибриди ще достигне 125 млн. единици. И това е песимистичният сценарий. Според оптимистичния, броят им ще достигне 228 млн. единици, от които електромобилите ще бъдат 130 млн. а хибридите – 90 млн. В Европа и Китай дялът на екологично чистите коли след 12 години се очаква да е около 25%.

При мотоциклетите и скутерите, прогнозата е 39%, като едновременно с това се предвижда и сериозно развитие на инфраструктурата. През 2030 г. количеството на зарядните точки ще превиши това на електромобилите с 10%. За сравнение, сега в Норвегия едно устройство се пада на 19 електромобила, а в Швеция – на 12. В тази бройка не влизат зарядните в частните домове. В Япония на една общодостъпна станция падат 7 коли.

4. Ръстът на търсенето на електромобили ще доведе до рязко повишение на цените на редица полезни изкопаеми, като на първо място са литият и кобалтът. Очаква се търсенето на кобалта да се увеличи до 25 пъти. Големият проблем е, че 60% от този минерал се добива в Демократнична Република Конго, където обстановката е доста нестабилна. 

5. Основната причина за покупка на електрическа кола са стимулите от страна на съответните държави. Резултатите показват, че в Норвегия повечето купувачи се насочват към автомобили на ток заради данъчните отстъпки. Ако те бъдат отменени, търсенето на такива превозни средства рязко спада.

Друг фактор са държавните поръчки за електромобили. В Канада, например, през 2030 г. поне 75% от превозните средства, използвани от държавните служби, трябва да бъдат екологично чисти.

Третата причина е, че властите на места принуждават превозвачите да преминат на електромобили. В китайския трад Шенчжен в момента всички автобуси са на ток, очаква се скоро това да се случи и с такситата. Това е първият голям град в света, който си е поставил за цел, да премине изцяло на електрически превозни средства.

6. В момента ресурсът на литиево-йонните акумулатори е около 175 000 км пробег, а цената на батерията е 274 долара за 1 кВт/ч. Увеличението на производството обаче ще позволи стойността на 1 киловат да спадне до 155 долара. А през 2030 г. на пазара трябва да се появи и ново поколение акумулатори, които ще бъдат още по-ефективни и по-евтини.

7. Екологичните коли набират популярност на повечето големи пазари. В Китай техният брой е 1 227 000, като от тях 951 000 са само електромобили, а останалите са зареждащи се хибриди. Следва САЩ – 762 000 (401 000 електрически коли), Япония – 205 000 (104 000), Норвегия – 176 000 (116 000), Великобритания – 133 000 (45 000), Холандия – 119 000 (21 000), Франция – 118 00 (92 000), Германия – 109 000 (59 000), Швеция – 49 000 (12 000), Канада – 45 000 (23 000) и др.

По статията работиха: Automedia.bg, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Анализи
Ще наложи ли Европа периодичните емисионни тестове при превозните средства?