Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Централна и Източна Европа

Забавянето на германската икономика притеснява Централна Европа

Снабдителните вериги, които са обвързани със съдбата на най-голямата икономика на Стария континент, изпитват проблеми

Забавянето на германската икономика притеснява Централна Европа

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

През последните 27 години компанията Nemak Gyor намира ниша в производството на глави за цилиндър за автомобилната индустрия в Европа. Но на фона на спада на производството на германските гиганти в автомобилостроенето унгарската компания е принудена да съкрати 180 души, или около 20% от служителите си, пише Financial Times.

“Всички те трябваше да затворят заводите си за няколко седмици, а през този период не са поръчвали части от нас, така че ни се наложи също да спрем производството си“, казва главният финансов директор на компанията Габор Мерсич.

Още по темата

Nemak Gyor не е единствената, която усеща ефекта на доминото от германската рецесия, която по опасения на икономистите ще е най-дълбоката от Втората световна война насам. Германия е най-големият търговски партньор на Централна Европа, а в региона последиците от забавянето на германската индустрия се усещат в снабдителните вериги, които през последните 30 години станаха силно обвързани със съдбата на най-голямата икономика в Европа.

Икономисти казват, че тези обвързаности със забавящия се икономически двигател на Европа ще засилят удара върху икономиките от региона от блокадите, които наложиха за борба с коронавирусната пандемия. Но те също така помагат за ускоряването на възстановяването на региона, който беше най-бързо растящият на Стария континент през последните години, след като икономиката на Германия отново заработи на пълна мощност.

В краткосрочен план последиците вероятно ще са болезнени. Индексите на мениджърите по поръчките в Чехия и Полша, публикувани в понеделник, показаха, че промишленото производство е продължило да се свива рязко в двете икономики през май. Страни и компании с близки връзки с германската автомобилна индустрия, където производството спадна до едва 45% от капацитета по данни на института Ifo в Мюнхен, ще пострадат особено тежко.

Германската автомобилна компания BMW вече отложи инвестиция за 1 млрд. евро в Унгария. А в Словакия производството на автомобилната индустрия през април е било едва 18% от нивото година по-рано, казва Катарина Мухова, икономист в банка Slovenska Sporitelna в Братислава. „Април беше най-лошият месец в историята в автомобилния сектор. Повечето от заводите просто затвориха изцяло“, допълва тя.

Дан Букса, главен икономист за Централна и Източна Европа в UniCredit, отбелязва: „Има големи въпроси за търсенето и възстановяването на производството в автомобилната индустрия. Това ще бъде проблем особено за Словакия, Чехия и Унгария, но също и за Полша и Румъния“.

“Компаниите в ЦИЕ са част от европейските снабдителни вериги и германските производители на автомобили и автомобилни части доминират тези пазари“, допълва той.

Икономисти във Виенския институт за международни икономически изследвания (WIIW) очакват брутният вътрешен продукт да намалее с 9% в Словакия, със 7% в Румъния и с 5,5% в Унгария.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Централна и Източна Европа
Белград въвежда извънредно положение заради коронавируса