Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Advantage Austria: България е добро място за правене на бизнес, но ѝ пречи корупцията

Основните трудности на пазара са свързани с бизнес климата и работната ръка, показа годишната анкета сред австрийските инвеститори

Advantage Austria: България е добро място за правене на бизнес, но ѝ пречи корупцията

Филип Купфер, търговски съветник на посолството на Австрия. Снимка: Търговското представителство на Австрия 

България е едно от най-конкурентните места за стартиране и правене на бизнес. Образованието е на традиционно високо ниво, разходите за труд са по-ниски в сравнение с другите европейски страни, корпоративните доходи са според европейските стандарти. Това мнение изрази Александър Сипек, управител на EVN България, на традиционната среща на Търговското представителство на Австрия (Advantage Austria), на която се представя ежегодното проучване сред австрийските инвеститори за бизнес климата в нашата страна с фокус общата политико-икономическа обстановка и очакванията на компаниите за 2022 г.

Още по темата

Той очерта четири сфери, в които могат да се направят подобрения, които ще се отразят благоприятно за развитие на австрийските инвеститори. „Законите се правят прибързано, дори само за една нощ и засягат малко заинтересовани страни. Те са краткосрочни, нямат връзка с реалността, създават проблеми на фирмите, които трябва да ги изпълняват“, коментира Сипек.

Законодателство на тъмно

Според него, често тълкуването на законите е субективно, налагат се глоби за милиони, а после се оказва, че са повлияни от политически решения.

Като друг недостатък на бизнес средата Сипек посочи липсата на диалог с бизнеса. За пример даде EVN България, чиито инвестиции са вече 1,9 млрд. лева, но компанията не е канена и не участва при обсъждане на проблеми.

Мениджърът настоява за равнопоставеност на инвеститорите, както и за ускоряване на процесите, които засягат присъединяването на нови клиенти и източници на енергия, и потвърди, че често намеренията остават само на хартия.

Някои от препоръките на Александър Сипек се потвърждават и от изводите на годишната анкета на Търговското представителство на Австрия (Advantage Austria), проведена сред 70 фирми в страната. За поредна година като най-голямо предизвикателство на пазара остава корупцията, която отново излиза като ключов проблем за австрийските компании в България, след като през 2020 година беше изместена от непредвидимата икономическа политика.

„45% от фирмите искат да има подобрение“, посочи търговският съветник към посолството на Австрия и ръководител на Advantage Austria Филип Купфер, който съобщи, че от това зависи бизнеса на 350 компании, които са инвестирали над 4,5 млрд. лева в нашата страна и затова Австрия се нарежда като втори най-голям инвеститор в България.

Предвидима бизнес среда

Към това основно предизвикателство за бизнес климата той добави проблема на пазара на труда с недостатъчната квалификация на работната ръка и ниската производителност.

Значителен е и броят на компаниите, които смятат, че трябва да има по-предвидима икономическа политика (41%). „39% от тях настояват за по-голяма политическа стабилност, след като през миналата година на три пъти имаше парламентарни избори, и това сигурно е повлияло на отговорите“, коментира Купфер.

От отговорите става ясно, че на много от австрийските инвеститори им липсва правна сигурност  – 30%, такъв е и процентът на тези, които смятат, че в България има доста бюрокрация.

Очаквания за промяна

Прогнозите на австрийския бизнес са, че очакват възстановяване след пандемията, като повече от половината анкетирани мениджъри (53%) предвиждат, че бизнес показателите ще се подобрят. Над една трета (35%) от тях обаче преценяват, че през последната година има влошаване на цялостното развитие на икономическия климат, като само за 30% се наблюдава подобрение. Малко по-оптимистично са настроени фирмите за следващите 12 месеца, като 32% смятат, че икономическият климат ще се подобри. "Това е двойно по-висок резултат, отколкото предходната година", каза Купфер. Влошаване прогнозират по-малко от четвърт.

Намерения

Една четвърт от компаниите вярват, че със съществуващия капацитет ще се справят с нови поръчки, 62% не очакват промени, а 13% прогнозират спад в производството си. В 63% от компаниите не е имало промени в персонала, но добрата новина, според Купфер, е, че делът на фирмите, увеличили броя на служителите си през 2021 г., надвишава близо три пъти тези, съкратилите персонал. През тази година съотношението се очертава още по-добро –  30% от фирмите ще наемат още хора, а едва 7% ще намалят броя на работниците си.

Преобладаващата част от фирмите са запазили обема на инвестициите си през миналата година непроменен (55%), а близо една трета са ги увеличили. Подобни са очакванията и за тази година, макар че леко намаляват компаниите, които предвиждат да инвестират по-голяма сума (25%), за сметка на тези, които ще запазят обемите си.

По думите на Купфер няколко са причините за тези резултати. „От една страна, ръстът на оборотите донякъде се дължи на по-високите цени на енергоносителите и суровините, а от друга, числата показват, че вероятно се осъществяват икономии от мащаба и със съществуващите машини и човешки капитал компаниите биха могли да се справят с нови поръчки. Освен това в България има засилваща се тенденция към цифровизация и автоматизация на промишлеността, което означава, че по-високите приходи се постигат със същата работна сила“, каза търговският съветник към посолството на Австрия.

Нови възможности за инвестиции 

Кризата с Covid е причина за проблеми с доставките, показват данните от анкетата. Над 40% от компаниите посочват, че са имали силни или много силни затруднения, а едва 27% не са били засегнати. Около една четвърт от фирмите са отчели значителен спад в търсенето на продукти и услуги от клиентите, докато при другите ефектът е бил минимален или никакъв. Най-малко компании посочват като сериозна последица от пандемията анулираните поръчки, докато за 60% от тях такъв проблем не съществува.

Купфер обеляза, че затрудненията при доставките са принудили много компании да преместят производството си от Азия към Европа или са потърсили нови доставчици в региона. Това, според него, отваря възможности за нови инвестиции в България, но призна, че конкуренцията със съседните държави остава голяма.

„В непрекъснат контакт сме с австрийски инвеститори, които искат да открият фирма в страната, търсят търговски представители и компании, на които да възложат производство. Също така има и много силен интерес от съществуващи австрийски фирми в България, които искат да увеличат съществено дейността си в страната“, заяви търговският съветник към посолството на Австрия.
 

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Й. Терзийски: Договорите за строителство на пътища са подписани и започва работа