Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Н. Хаджидончев: Продължава изтеглянето на достъпни генерични медикаменти

Консолидирахме по-голямата част от активите на Actavis и Teva в България. През 2017 г. вече работихме като обединена компания, заяви директорът на Actavis у нас

Н. Хаджидончев: Продължава изтеглянето на достъпни генерични медикаменти

Снимка: Личен архив

През лятото на 2016 г. израелската фармацевтична компания Teva Pharmaceutical окончателно придоби Actavis Generics. Стратегическото сливане направи обединената Аctavis/Теva най-голямата в България. След година и половина интеграционни процеси компанията заема лидерско място на българския фармацевтичен пазар – през 2017 г. се изкачи до първата позиция по продажби в стойност за продукти с рецепта на аптечния пазар наред с първата си позиция по продажби в брой опаковки.

За динамиката на българския фармацевтичен пазар, за стимулите и пречките пред достъпа до терапии, за разходването на публичния ресурс за здраве и за новите бизнес процеси в обединената компания разговаряме с Николай Хаджидончев, изпълнителен директор на Аctavis, компания на Теva, за България.

- Господин Хаджидончев, българският фармацевтичен пазар ускори ръста си през 2017 г., преодолявайки тенденцията на леко забавяне от предходната година. Кои бяха основните двигатели на лекарствения пазар у нас през 2017 г.?

- Ръстът на българския фармацевтичен пазар за миналата година се дължи на скъпоструващите иновативни медикаменти. Те значително увеличиха пазара. За съжаление, това не означава увеличаване на достъпа за българските пациенти с масови заболявания, като кардиологичните например, до качествени и достъпни генерични медикаменти. Отново със съжаление ще отбележа, че у нас продължава тенденцията за отпадане и изтегляне от пазара на достъпни генерични медикаменти за масови заболявания поради агресивен и силен ценови натиск върху тях. 

Още по темата

- Считате, че това е нерационално изразходване на публичните средства?

- Да. Считам, че и през 2017 г. в България наблюдавахме нерационално използване на финансовия ресурс на Националната здравноосигурителна каса.

- Прогнозите на анализаторите за 2018 г. са за значително забавяне на ръста на лекарствения пазар заради мерките за ограничаване на паралелния износ и тези за затягане на достъпа до реимбурсация от публичния здравен фонд. Каква ще е стратегията на Actavis/Teva за постигане на конкурентоспособност в условията на тази регулаторна среда?

- Actavis, компания на Teva, е водеща на българския фармацевтичен пазар. Компанията разполага с много богато продуктово портфолио, което е базирано на утвърдени и доказани генерични медикаменти. Искрено се надявам през тази година да затвърдим позицията си чрез увеличен достъп на българските пациенти до ефективни и най-вече достъпни за тях терапии.

- Година и половина измина от началото на интеграцията на Actavis и Teva. На какъв етап е тя?

- В търговската част на компанията в България интеграцията е изцяло приключена. Успяхме да се фокусираме върху разработка и осъществяване на детайлен план за развитие на приоритетните терапевтични области, консолидирахме по-голямата част от активите на Actavis и Teva в България. Реално през 2017 г. вече работихме като обединена компания.

- Какви са следващите стъпки от развитието на обединената компания в България?

- При напълно интегрирана търговска компания нашият фокус тази година ще бъде върху стратегията за развитие на терапевтичните групи, които са основни за нас. При генеричните медикаменти това са областите Кардиология, Централна нервна система и продукти без рецепта. При оригиналното портфолио ще акцентираме нашите усилия върху областите Респираторни заболявания и Централна нервна система.

- Колко бяха новите продуктови представяния през 2017 г., от кои терапевтични области?

През 2017 г. представихме на българския пазар 15 нови продукта, главно в областите Кардиология, Респираторни заболявания, Антибиотици, Централна нервна система. Удовлетворен съм от факта, че не само успяхме да пуснем тези продукти на пазара, а го направихме много успешно.

Още през първата си година като обединена компания Actavis/Teva пусна на българския пазар и нов продукт в категория „Простуда и грип“.

Получихме корпоративно признание за това, че представянето на този продукт е било най-успешното в Европа. Най-важен за нас остава фактът, че българският потребител вече има достъп до един от световните лидери в категория „Простуда и грип“.

- Върху какви нови проекти работите?

- Тази година също ще бъде активна за нас по отношение на въвеждане на нови продукти на българския пазар, главно в областите Кардиология и Централна нервна система. Ще продължаваме да се фокусираме върху затвърждаване на водещата ни позиция.

- Според данните на международната компания IQVIA Актавис/Teva е лидер в сегмента „Продукти без рецепта“ (ОТС регистрирани и нерегистрирани, хранителни добавки), както и с най-голям пазарен дял по продажби в стойност при медикаментите с рецепта за 2017 г. Към какво ще бъдат насочени инвестициите на компанията и какъв ще е фокусът през 2018 г.?

- На световно ниво Teva стартира мащабен процес на реструктуриране с цел оптимизация на бизнеса. Компанията работи в изключително динамична индустрия и ще продължава да бъде конкурентна, за да може да посреща нуждите на пациентите по света, включително и в България. У нас работихме активно върху реструктуриране на компанията, така че да развиваме приоритетните и стратегически области както глобално, така и за България в частност.

За мен е важно, че се движим в правилната посока и въпреки трудната година, която ни очаква, ще продължаваме да предоставяме на българските пациенти точните медикаменти, когато те имат нужда от тях. За да постигнем това, ще се фокусираме изцяло върху бизнеса и бизнес процесите в компанията.

По статията работиха: автор Евгения Маринова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Имената на бизнеса
Търговските отношения САЩ-ЕС ще са барометър как ще изглежда световният бизнес