Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Суровини

Скъпите суровини са само временен проблем за зелените централи

Широкият достъп до евтино финансиране ще помогне за бързото развитие на сектора, смятат анализатори

Скъпите суровини са само временен проблем за зелените централи

Снимка: Bloomberg LP

Повишаващите се цени на суровините, необходими за изграждането на зелени централи, ще увеличат разходите за зелена енергия, но това ще бъде балансирано от факта, че секторът ще има по-добър достъп до финансиране и ще може да направи икономии от мащаба, пише Ройтерс.

"Зелената инфлация", или разходите, които прави бизнеса, за да стане чист, ще бъде проблем само в краткосрочен план, коментират анализатори по време форума Global Markets Forum. Реално поскъпващите суровини застрашават всички икономически сектори навсякъде по света - не изключително зелените централи.

Още по темата

Цените на металите, сред които алуминий, мед, никел, кобалт и други, които са от ключово значение за енергийния преход, се повишиха с между 20% и 90% от началото на тази година. Но експерти сочат, че заради все по-евтиното финансиране, поскъпването на металите не спира инвестициите в зелени мощности.

Реално дейностите, които са заплаха за климата, все по-трудно намират инвестиции и това става все по-скъпа дейност, допълват от Международната агенция за възобновяема енергия (IRENA).

Според оценките на Allied Market Research през 2020 година глобалният пазар на възобновяема енергия се оценява на 881 млрд. долара и ще достигне стойност от 2 трилиона долара до 2030 година.

Ефектите от "екологичната инфлация" (екофлацията) може би не са добре оценени, предупреждават обаче от Principal Global Investors, цитирани от CNBC. Анализаторите дават за пример европейската схема за търговия с емисии (ETS), по силата на която големите компании търгуват с въглеродни емисии. Тя предвижда безплатни квоти за компаниите, но те ще изчезнат през 2026 година. 

Според анализатори от Lazard когато големите компании започнат да търгуват с квотите без компенсации, печалбите им ще намалеят с 60%. Разходите за емисии ще се увеличат 10 пъти до 2030 година, посочва още агенцията. В допълнение експертите очакват и санкции за бизнеса, който не успее да се справи с целите на ООН за климата.

Как това ще се отрази на инвестициите? Според оценките средства ще привличат компаниите, които могат да натоварят цените на продуктите си, а не себе си с растящите разходи. Примера за това са луксозните стоки, при които повишението на цените няма да доведат до гневни потребители.

Европа не е добре защитена спрямо САЩ от екофлацията, защото е голям вносител на енергия, предупреждават още експертите. В допълнение американските потребители по-лесно могат да приемат увеличените цени заради екологичните мерки, допълва още CNBC.

По статията работиха: Деляна Петкова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (7)

5
 
2
 
7
Dr. Vatnikov до: terziеv
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Първо - конете са били забранени в градовете, тоест, забрана е имало. Както и сега - преходен период и после спиране. И второ - тогава хората са били с голямо доверие към науката, а не както сега - необразовани фейсбук "специалисти", които вярват в световни заговори, че ще ги чипират, а норвежците ще им вземат децата!
2
 
2
 
6
zelka007 до: дядя Вова
преди 1 месец
дядя вова , росатом що строи вятърни паркове , а не хилядници ... ?!
5
 
1
 
5
zelka007 до: terziеv
преди 1 месец
на терзиев му липса историята , не е лошо понякога да чете , аз лично когато имам време чета ... дава обща култура ... автомобилите са наложени над конските впрягове заради огромните купчини тор и непоносимата миризма от него по пътищата със решения на общинските власти ... :))) ... и са наложени със забрани терзивев ... !! ... в големите градове на хамерика и Европа общинските съвети не са можели вече да се оправят с хилядите тонове тор по улиците и невероятната миризма от това ... всепроникваща ... автомобилният транспорт е бил доста по-скъп от конските впрягове , но газенето буквално в ллаайна всеки ден е идвало вповече на хората в градовете и решението е дошло с електроавтомобилите и тези с ДВГ ... терзиев , чети ... !!
3
 
3
 
4
terziеv до: Dr. Vatnikov
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Никой не е налагал хубавото със сила. Никой не е ЗАБРАНЯВАЛ конете. Хората ДОБРОВОЛНО са приели новата технология.
3
 
2
 
3
Dr. Vatnikov до: дядя Вова
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Чапай, стремлението е да има и утре, да има живот на планетата и за децата ни. Пеенето в хора на кочияшите, които скимтят гледайки новопоявилите се автомобили, няма да спре нито прогреса, нито здравия разум.

Още от Суровини
Цената на петрола продължава серията си от ръстове*