IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Неравният път на Volkswagen от дизелгейт към "нова и по-добра" компания

Преобразуването на компанията ще бъде изпълнено със съдържание през 2017 г. - с по-чисти коли и повече услуги. Дали това ще бъде достатъчно?

15:38 | 28.12.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Носещ все още следите от скандала с вредните емисии, VW премина през 2016 г., опитвайки се да гледа напред. Преобразуването на компанията ще бъде изпълнено със съдържание през 2017 г. - с по-чисти коли и повече услуги. Дали това ще бъде достатъчно компанията да победи призрака на миналото, питат Андреас Хьониг и Ян Петерман от германската информационна агенция ДПА.

Volkswagen се бори за бъдещето си. По същество най-големият автомобилен производител в Европа все още е в трудно положение. От една страна VW иска да се движи в посока към електромобили, дигитализация и услуги. От друга страна обаче все още трябва да се справя с последиците от скандала с манипулираните данни за отделяните вредни емисии. Скандалът струва милиарди долари, разследвания и загуба на доверието на клиентите.

Най-новото компромисно съдебно решение, представено от американския съдия Чарлс Брейър при поредното скъпо извънсъдебно споразумение за 3-литровите двигатели, не променя особено ситуацията.

Цялостната картина обаче изглежда показва, че някога изключително успешната - според много критици високомерна - автомобилна империя сега е схванала необходимостта от цялостна трансформация. 

През третата година на криза ръководството на VW ще движи напред кампанията под наслов "Стратегия заедно 2025". Целта е: Нов и по-добър Volkswagen. Ще има по-малко йерархия и по-малко сляпо подчинение на висшето ръководство. А вместо това ще има повече самокритика и прозрачност.
След оставката на председателя Мартин Винтеркорн през септември 2015 г. впечатленията са, че "промяната на културата" в VW, прокламирана от неговия наследник Матиас Мюлер, напредва доста несигурно засега.

Странните изяви на новия шеф, като репликите от интервю пред американско радио в началото на 2016 г., с които се опита да представи скандала с вредните емисии като "технически проблем", не засилиха особено надеждите за промяна на поведението в централата на VW във Волфсбург.

В сравнение с миналото обаче тази нова отвореност към самокритиката може да накара хората да реагират на случващото се. Сега Мюлер казва следното: „Колкото и тежка да е кризата, тя ни събуди и насочи вниманието ни към изискванията на бъдещето."

Каквото и да налагат тези изисквания, то ще означава, че VW трябва да се свие, ако иска да е в състояние да си позволи милиардите евро инвестиции, които са необходими в области като електромобили, разработка на нови батерии, безпилотни коли, нови услуги. На много места структурата на компанията засега е сложна, объркваща и скъпа. Сравнително слабите способности за печалби на основната марка ще трябва да бъдат засилени.

Всичко това няма да стане безболезнено.

"Пакетът на бъдещето", с който ръководителят на работническия съвет на компанията Бернд Остерло се съгласи след дълги спорове с Херберт Дис, шефа на леките автомобили на VW, означава преди всичко едно: съкращаване на разходите. До 2025 г. работните места трябва да бъдат намалени с около 23 000 в Германия и 30 000 по света. 

Точно тук дизелгейт играе своята роля. Дори без скандала на VW щеше да се наложи да промени раздутата си структура. Огромните разходи - около 16,5 млрд. долара само по първото извънсъдебно споразумение за обезщетения в САЩ наред с рекордната загуба от 1,58 млрд. евро (1,65 млрд. долара) през 2015 г. - водят единствено до свиване на финансовото пространство за маневри. В резултат на това сенките, хвърляни от скандала с вредните емисии, ще продължат да присъстват през 2017 г., а и след това. Продължава изтеглянето на автомобили. Адвокатската кантора Jones Day, която разследва VW и разпитва служители за скандала, все още не е представила доклада си. Изключително важно ще бъде как американските власти, особено под ръководството на новоизбрания президент Доналд Тръмп, ще се отнасят към Volkswagen в бъдеще.

Освен делата, заведени от инвеститори и от клиенти за нанесени щети, се водят и разследвания и от двете страни на Атлантика. В САЩ вниманието е насочено върху подозренията за унищожаване на доказателства, в Германия - върху евентуални измами и манипулации на пазара. Разследват се бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и Ханс Дитер Пьоч - бившият финансов директор, който в момента е шеф на надзорния съвет.

Въпросът е това ли са условията за един успешен нов старт. Остават съмненията дали може да бъде постигнат един "нов, по-добър Фолксваген" под ръководството на Пьоч - човек, който дълго е бил свързван с Винтеркорн.
Отгоре на всичко електромобилите остават една трудна област. Въпреки бонусите, предложени от VW на клиентите през лято, търсенето все още не е особено силно. VW иска да пусне много модели електромобили на пазара, въпросът е кой за какво ще отговаря в компанията. Амбициозните подразделения на VW - Audi и Porsche - настояват за лидерска роля в бъдещите технологии.

С настъпването на 2017 г. остава да се види дали VW успява по новия си път или скоро ще се изгуби в дебрите на дребнавата завист сред мениджърите и инженерите.

"Знаем, че част от обществеността е скептична," признава фирменото списание на VW. "Така че ни предстои много работа, за да убедим колкото се може повече хора, че ние във Volkswagen се отнасяме сериозно към разчистването на нещата", допълва изданието.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:56 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още