Полученият в натура доход от служителя или мениджъра - например от ползването на фирмен автомобил или телефон, да се облага с "плоска" ставка от 10%, вместо върху сумата да се дължи Данък общ доход и осигуровки, обсъди парламентът. Промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, предложени от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова (ГЕРБ) и група народни представители, ще бъдат гласувани утре на първо четене в пленарната зала.
Предвижда се при упражнено от работодателя право на избор получените от физическите лица непарични доходи под формата на разходи, свързани с използване на активи за лични цели, да не се облагат с данък по ЗДДФЛ. Едновременно с това се предлага тези доходи да не са и обект на задължително обществено и здравно осигуряване.
Предложеният режим предвижда данъчно задължени лица да бъдат всички работодатели или възложители по договори за управление и контрол, както и юридическите лица, чиито съдружници и акционери упражняват личен труд, когато техните доходи са приравнени на доходи от трудови правоотношения за целите на данъчното облагане.
Активите за лично ползване са групирани в три категории: превозни средства, недвижимо имущество и активи, различни от посочените в първите две категории.
За различните видове активи е предвидено данъчната основа да бъде 20 на сто от общия размер на разходите за съответния актив, освен ако данъчно задълженото лице не обоснове документално друг размер на основа.
Ставката за данъка върху разходите в натура, свързани със собствени, наети или предоставени за ползване активи и/или персонал, предоставени за лично ползване, се предвижда да бъде 10 на сто.
Данъкът е окончателен, подлежи на деклариране и се внася веднъж годишно - в срок до 31 март на следващата календарна година, са записали авторите на проекта.
В него се предвижда отмяна на данъка върху разходите, свързани с експлоатация на превозни средства, когато с тях се осъществява управленска дейност.
Румен Гечев от БСП критикува вносителите, че не са представили никакви разчети при промяната в данъка.
Петър Славов от Реформаторския блок отбеляза, че не са уредени заварените положения. Хората, особено от малкия и средния бизнес, които се занимават с всичко във фирмата и не са водили пътни листове за автомобилите, например, ще бъде обложени 50:50 и това ще рефлектира негативно върху тях, обясни депутатът като предложи текстът да отпадне.
Алиосман Имамов (ДПС) също обърна внимание на липсата на оценка на фискалния ефект. Според него не е редно и промените да влязат в сила със стара дата - от началото на текущата година.


Хороскоп за 8 октомври 2026
Операцията по спасяване в Черно море е прекратена
169 пожара са потушени за изминалото денонощие у нас
Виц на деня - 1 октомври
Спортът по ТВ днес (7 октомври)
UBS е напът към радикална промяна след големия сблъсък с швейцарските власти
Китай води разговори с Русия относно подозренията за чума
Тайван детронира Южна Корея начело на световните пазари на AI
Светът трябва да сподели разходите от войната с Иран, предупредиха Aramco и KPC
Джейми Даймън: Mythos на Anthropic увеличи десетократно киберрисковете
Уникално Porsche 914/6 беше продадено за 225 000 евро
Софтуерен дефект гаси новия VW Tiguan в движение
Renault връща иконата Espace към живот
Какво се случва с електромобила на наводнен път
Защо Apple CarPlay изтощава батерията на iPhone толкова бързо
Безпаричие отказва Чехия да дойде на „Евровизия“ в Бургас
Няма следа от моряците от потъналия кораб в Черно море, прекратиха търсенето им
Беларуският лидер Лукашенко поздрави Путин за рождения му ден
Полицията рани човек при операция край кралския дворец в Стокхолм