Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Сметната палата: По-скъпият билет за еднократно пътуване в София не е оправдан

Липсва и анализ на ефекта от увеличението на цената, пише в анализа

Сметната палата: По-скъпият билет за еднократно пътуване в София не е оправдан

Снимка: Pixabay

По-високата цена на билета за единично пътуване в градския транспорт в София не е мотивирана. Липсва и анализ на ефекта от увеличението на цената, посочва се в анализ на Сметната палата, която провери правилата за образуване цената на превозните документи за масовия градски транспорт на Столичната община.

Според тях това е причината да “не може да се изрази увереност”, че повишението спазва "правилата за образуване цената на еднократно пътуване и превозните документи за масов градски транспорт на територията на Столичната община".

Още по темата

„Не са използвани всички предвидени източници на финансиране на възложените транспортни задачи, в т.ч. приходи от дейността „Платено паркиране и принудително задържане“, въпреки системно формиращия се недостиг на средства”, пише в одита на независимата институция с председател Цветан Цветков, направен за дейността на „ЦГМ“ ЕАД за периода 1 януари 2014 г. – 30 юни 2016 г.

Експертите са категорични, че действията и решенията на Столичен общински съвет, който упражнява правата на Столична община като едноличен собственик на капитала на „ЦГМ“ ЕАД, не са ефективни и не предлагат устойчиво решение на проблема със системно формиращия и натрупващ се недостиг на средства за разплащане на изпълнената от транспортните оператори дейност по отчет на паричните потоци.

Одитът на Сметната палата започна миналата година, след като кметът на София Йорданка Фандъкова поиска оставката на зам.-кмета по транснпорта Любомир Христов и на ръководството на „ЦГМ“ ЕАД.

В началото на април миналата година Столичният общински съвет реши да вдигне цената на билета за еднократно пътуване в градския транспорт от 1 лев на 1,60 лева, на картата за десет пътувания (от 8 лева на 12 лева, както и да въведе три нови вида превозни документи (тридневна карта за всички линии – 10 лева, месечна карта „Метро плюс“ – 43 лева и карта „София“ – 20 лева, като запази цените на останалите видове превозни документи.

Очакванията на столичната градска управа бяха да се увеличи делът на пътуванията с по-дългосрочни превозни документи (абонаментни карти), като прогнозираният финансов ефект за 2016 г. беше за увеличение на приходите с 15,5 млн. лева.

В предложението за увеличението на столичния градски превоз обаче нямаше анализ за очаквания ефект от промяната в цената върху размера на приходите на „ЦГМ“ ЕАД от продажба на превозни документи през следващи отчетни периоди, а от там и върху недостига на средства за разпределение между транспортните оператори.

Още по темата

Заради липсата на тези аргументи в края на февруари Административен съд – София отмени решението за поскъпване с мотив, че общинският съвет не е обосновал необходимостта от повишението и не е посочил конкретни причини. Сега „ЦГМ“ ЕАД обжалва решението пред Върховния административен съд.

През одитирания период Сметната палата е открила множество нарушения при управлението на общинското дружество. Част от тях са свързани с провеждането на обществени поръчки и сключването на договори, несъответствия при финансовите отчети, проблеми при събирането на таксите от платените зони за паркиране, както и липса на цялостна бизнес стратегия за развитието на дружеството.

В договорите за отчет на паричните потоци не са въведени механизми за санкциониране на транспортните оператори при неизпълнение на задължението за представяне на отчети за жалбите на пътници и решенията по тях. Няма ефективен контрол върху дейността на проверения вътрешен транспортен оператор, като не са наложени санкции при неизпълнение на задължението за ефективност на дейността му, е друг извод в одитния доклад.

Заложените средства в бюджета на Столична община за компенсиране на вътрешните транспортни оператори са в размер, който не е достатъчен за покриване на отчетения от вътрешните оператори нетен финансов ефект, свързан с изпълнение на възложеното им от общината задължение за обществена услуга, смятат одиторите.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Радина Колева

Последни новини

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Община Благоевград въведе виртуален ПОС терминал за картови разплащания