IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Нова директива разделя на два лагера превозвачите в ЕС, смята експерт

Пазарът на логистични услуги в Европа е на стойност 1 трлн. евро и провокира конкуренцията, коментира Христо Христов от КРИБ

14:40 | 25.07.17 г. 5
Автор - снимка
Създател
Нова директива разделя на два лагера превозвачите в ЕС, смята експерт

Европейската комисия (ЕК) иска да се уеднаквят възнагражденията и условията на труд на превозвачите чрез нововъведенията от Пакет "Мобилност за Европа", но това разделя на два лагера бизнесът в Европа.

Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Христо Христов, член на управителния съвет на Конференцията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).

Според него притесненията са на превозвачите от Източна Европа, защото, по думите му, това е „чиста форма на протекционизъм”.

“Големите държави с по-развити икономики искат да създадат по-неблагоприятни и неравностойни условия за фирмите от останалите държави от ЕС. По същия начин ЕК има претенции към американската политика на Тръмп, а прави същото", посочи той.

Христов е на мнение, че превозваческият бизнес е един от малкото отрасли, в които източните икономики, включително и българската, са доста конкурентоспособни, защото “имаме добро историческо наследство в този бранш – нашите служители, шофьори и мениджъри, са добре подготвени”.

“Явно има нещо, което го правим по по-добър начин от германските и френските фирми и те не могат да се примирят с това. Става въпрос за пазари за логистични услуги. Пазарът на логистични услуги в Европа е 1 трлн. евро", обясни той и допълни, че новите европейски икономики заемат сериозен дял от него.

Като пример експертът посочи полската икономика, която е най-добре развиваща се от новите страни от ЕС. Голяма част от германските предприятия бяха пренесени на нейна територия, а поляците са известни със своето трудолюбие в Европа, подчерта Христов.

Христов е категоричен, че българските логистични компании са едни от най-добрите в Европа и продължават да разширяват пазарния си дял.

„Преди една-две години растяхме с около 15-20% годишно и създавахме много работни места, възнагражденията са доста високи и 90% от тях се връщат обратно в българската икономика, защото семействата на нашите шофьори и служители са в България, децата им са тук, тук си купуват стоки за бита, апартаменти и коли, а това увеличава  вътрешното потребление в страната“, аргументира се той.

Четири са основните пункта, срещу които бизнесът е против, като за тях има единодушие с още десет държави от Източна Европа.

„Едната мярка е за работата на вътрешния пазар на ЕС – т.нар. каботажни превози, които се извършват в рамките на територията на една страна. Преди години ЕК създаде Бяла книга за транспорта, в която се поставяха основните цели. Либерализацията на пазара и равнопоставеността са едни от основните ѝ цели и въпреки че досега имахме право да работим в месеца седем дни, новите предложения са вместо те да се увеличат, е да се намалят на пет дни“, обясни Христо Христов.

Вторият пункт, който притеснява бизнесът, са изискванията командировъчни и минимални осигурителни прагове, в които след акумулиране на три дни на територията на държавата като престой на всеки български шофьор трябва да се изчисляват минималните осигурителни прагове на база на параметрите в съответната държава. 

„Ако той престоява три дни в Германия, четири във Франция, три в Австрия, ние трябва да правим осигурителни прагове за тези дни спрямо тези държави. Това, освен че ще вдигне нашите разходи, е несправедливо, защото ние български компании ли сме, германски или френски", риторично попита Христов. "Ако Европа иска да се развива по този начин, трябва да си уеднакви данъчните системи, да си уеднакви ставките за данък добавена стойност, осигурителните системи и да върви като една държава. Тези осигуровки ще влязат в българския бюджет, но въпросът е, че нашите осигурителни прагове са съобразени с българската икономика, а не с германската“, посочи той.

Това според него ще наложи увеличаване и на административния персонал, защото "на всеки шофьор трябва да се назначи по един счетоводител, за да му смята ставките и всеки престой в различните страни".

Третият пункт за промяна, който поражда недоволство сред българските превозвачи, се отнася до продължителността на престой на шофьор извън страната повече от три седмици, след който срок той трябва да се връща.

Четвъртият пункт, който създава притеснение в българския бизнес, се отнася до почивката в събота и неделя, когато шофьорите са длъжни да напуснат кабината на камиона и да спят на хотел.

„В него по принцип има нещо хуманно, въпреки, че тези кабини са с климатроници, със специално осветление, с интернет, телевизия, специални матраци и при тези условия може да се живее известно време. Получава се така, че един бизнес от Източна Европа ще подкрепи друг бизнес – като туристическия в Германия, Франция, Белгия", смята Христов. 

Според него има два пътя за решение на проблема.

„По амбициозните компании ще търсят пререгистрация и ще станат германски, френски и т. н. Шофьорите ще станат превозвачи в такива компании и ще има предприемачи, които ще се откажат от тази борба", прогнозира Христо Христов.

Вижте повече във видеото!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:15 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

5
rate up comment 1 rate down comment 1
KP6952
преди 6 години
Българските водачи издържат месец работа със спане във влекача.След това започват усложнения с психиката. Това при положение че не спят в мотел един път в седмицата. До всеки крайпътен мотел има паркинги за товарни автомобили. От практиката ми мога да съм сигурен че българските водачи психически могат да издържат три месеца ,при ежеседмично спане в мотел,всекидневна хигиена в санитарните възли на големите паркинги и заплащане между 3к и 4.2к лв /месец в зависимост от страната където се извършват каботажните превози. Предложението за нови осигурителни прагове в зависимост от държавата е нелоялна конкуренция спрямо страните от източна Европа и си е картел на запада.В момента действа картел между ремонтните сервизи на всички западни страни спрямо източните. Има и не европейско разбиране на низшия управленски състав при превод за ремонтна дейност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 5
KPDOLE
преди 6 години
Все пак "новите" страни членки са приети в ЕС, заради пазарати се, а не за да са конкуренти на стария свят. В момента е по-лесно да отидете да работите в трета страна, отколкото в страна от ЕС. Там поне няма ограничение за нивата на заплащане на собствените Ви работници. Както се казва "приятно изживяване в ЕС". Бюрокрация, ограничения и дискриминация (от наша гледна точка) до безумие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 5
KPDOLE
преди 6 години
Все пак "новите" страни членки са приети в ЕС, заради пазарати се, а не за да са конкуренти на стария свят. В момента е по-лесно да отидете да работите в трета страна, отколкото в страна от ЕС. Там поне няма ограничение за нивата на заплащане на собствените Ви работници. Както се казва "приятно изживяване в ЕС". Бюрокрация, ограничения и дискриминация (от наша гледна точка) до безумие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 5
KPDOLE
преди 6 години
Прокламираните свободи в ЕС са само един мит за незапознатите и несблъскалите се с нормативната уредба. Почти за всичко, "свободно" движение на хора, капитали и т.н. трябва разрашение, деклариране, спазване на много правила и т.н. Във връзка със статията, само искам да допълня, че този проблем не е само за шофьорите, а за всяка фирма, която трябва да изпрати свой служители за предоставяне на услуги в друга страна от ЕС. От 01.01.2017 активно започна да се прилагат Регламент 883/2004 и Регламент 987/2009 и във връзка с това се направиха и изменения в КТ чл.121а, ал.1 за "Командироване на работници и служи тели в рамките на предоставяне на услуги". От една страна, целта е командированите работници да са равнопоставени на местните работници за срока на пребиваването, но по-важното е да се пресече конкуренцията от страна на всички страни с по-нисък стандарт и заплащане. Апсолютно всичко е протекционизъм в най-лошата му форма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 6
KPDOLE
преди 6 години
Прокламираните свободи в ЕС са само един мит за незапознатите и несблъскалите се с нормативната уредба. Почти за всичко, "свободно" движение на хора, капитали и т.н. трябва разрашение, деклариране, спазване на много правила и т.н. Във връзка със статията, само искам да допълня, че този проблем не е само за шофьорите, а за всяка фирма, която трябва да изпрати свой служители за предоставяне на услуги в друга страна от ЕС. От 01.01.2017 активно започна да се прилагат Регламент 883/2004 и Регламент 987/2009 и във връзка с това се направиха и изменения в КТ чл.121а, ал.1 за "Командироване на работници и служи тели в рамките на предоставяне на услуги". От една страна, целта е командированите работници да са равнопоставени на местните работници за срока на пребиваването, но по-важното е да се пресече конкуренцията от страна на всички страни с по-нисък стандарт и заплащане. Апсолютно всичко е протекционизъм в най-лошата му форма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още